Mazda spravila s MX-5 to, čo mali za úlohu britské roadstery. Malé, kompaktné rozmery síce postupne rástli, ale stále ponúkala základné požiadavky, ktoré ju robia úplne geniálnou a jednoduchou. Čiže presne ako britské roadstery zo sedemdesiatych rokov. Ale oproti nim Mazda pridala naviac aj spoľahlivosť.
To, čo Mazda teraz odhalila je už štvrtá generácia malého roadsteru s kódovým označením ND.
Čo vlastne Mazda MX-5 je?
Malá MX-5 je v prvom rade autom, ktoré ponúkne dostatok zábavy bez akýchkoľvek podrazov. Pre niektorých pôsobí žensky, ale to sú väčšinou takí, čo o autách nič nevedia a ich modlou je Audi A6, či Volkswagen Passat. Tým znalým prináša radosť už 25 rokov. Veď ideálne rozdelená hmotnosť a pohon zadnej nápravy sú vždy dobrou kombináciou.
Ako vyzerá?
Nové ND sa tvári omnoho drsnejšie ako NC. Kým NC je taká milá žabka, teda najmä spredu, ND pôsobí agresívnejšie. Mazda použila svoj dizajnový štýl KODO. Spredu srší až Viperovsky ostrý pohľad a zozadu, no, kde sa len dizajnéri inšpirovali? Zadné partie až príliš pripomínajú Jaguar F-Type. Hmm, to vôbec nie je zlé, skôr naopak. Je to podobný princíp, ako keď Ford použije masku tváriacu sa ako Aston Martin.
Ako sa s ňou bude jazdiť?
Mazda MX-5 je najmä o fun faktore. Aj napriek nižšiemu výkonu zvláda vyvolať úsmev na tvári vodiča. A k tomu ešte otvorená strecha… Ovládaniu určite pomôže hmotnosť znížená o 100 kilogramov. A tiež prekvapí, že prichádza na šestnásťpalcových kolesách. To je trochu šok, keď napríklad na Astru potrebujete minimálne 19-tky, aby vyzerala dobre. Malé kolesá so šírkou 195 milimetrov používa napríklad aj Lotus Exige vpredu. Na ľahkú karosériu stačia vpredu ventilované brzdy a vzadu plné kotúče. Takže všetky predpoklady na výborné ovládanie spĺňa.
Mazda MX-5 MPS by Durci Design
Bude sa s ňou dať parkovať?
Rozmery MX-5 ND sa oproti NC zmenšili. Napríklad dĺžka klesla na 3915 milimetrov, čo je pokles o 105 milimetrov. Dvadsať milimetrov odišlo z výšky, ale šírka nabrala 10 milimetrov. To znamená, že zaparkovať nebude problém, ale horšie to bude s lezením z nízko umiestnených sedadiel.
Čo bude pod kapotou?
Predná kapota bude mať dosť miesta, aby schovala motor prakticky v strede. Bude tam agregát Skyactive-G, čiže samozrejme benzínový. Nafta by bola fakt divná. Benzínové agregáty budú buď s objemom 1,5, alebo 2,0 litra. Výkon Mazda ešte nepustila do obehu, ale predpokladajú sa hodnoty 103 kW (140 k) a 147 kW (200 k). Oba budú využívať šesťstupňovú prevodovku Skyactiv-MT.
Mazda MX-5 bola predstavená ako model pre rok 2016, čo znamená, že predaj sa začne najskôr v polke budúceho roka. Odporúčame pozrieť si aj návrh, ako by mohla vyzerať ostrá verzia MPS podľa Durci Design (po kliknutí vo veľkom rozlíšení). Len tak mimochodom, Mazda vraj plánuje aj verziu kupé ako konkurenta Subaru BRZ a Toyoty GT-86.