Ford Ranger je najpredávanejší pick-up v Európe, tomuto faktu akiste prispieva pohodlnosť tohto modelu na cestách, ktorá v segmente pracovných vozidiel nie je úplným štandardom. Verzia Raptor je obľúbená najmä v Amerike, kde väčší znamená lepší. Na jeseň aktuálneho roku 2019 si ale pocit nadradenosti, aspoň rozmerovej, môžeme dopriať aj na Slovensku, začne sa totiž dodávať do Európy.
Strojovňou, ktorá tento kolos poháňa, je 2,0 litrový naftový motor EcoBlue preplňovaný dvomi turbodúchadlami. Produkuje výkon 159 kW (213 k) a točivý moment 500 Nm, ktorý ku kolesám prenáša nová 10 – stupňová automatická prevodovka. Všetky technické komponenty sú originál z vývoja Ford Performance, čo je veľkým plusom, keďže dnes je priveľa modelov skladačkami a zmeskami mnohých značiek. Obe turbodúchadlá pracujú od nízkych otáčok súčasne, väčšie pridáva efektívnejšie ďalší výkon so zvyšujúcimi sa otáčkami motora. Sú z odolných materiálov, vývojári ich podrobili extrémnemu testovaniu, kedy nechali materiál rozžhaviť do červena po dobu 200 hodín. Automatická prevodovka je vyrobená zo zmesi ocele, hliníka a kompozitných materiálov. Je teda odolná ako zbytok vozidla. Dostala systém adaptívnych algoritmov, rozsah prevodových stupňov a ich variabilita zabezpečuje nielen hladkým a optimálnym chodom, ale aj nízkou spotrebou na úrovni 8,9 litra nafty na 100 km. Pod volantom sú k dispozícií aj hliníkové páčky pre možnosť ručnej voľby prevodového stupňa.
Základným merítkom sa stali legendárne terénne preteky Baja 1 000. Extra vystužený podvozok je navrhnutý tak, aby zvládal extrémnu záťaž pri nemilosrdnom zvládaní akéhokoľvek terénu. Rozchod kolies má ešte o 150 mm viac, ako bežný Ranger, aj svetlá výška dostala o 51 mm naviac, s konečnou hodnotou 283 mm. Brodivosť dostali až na 850 mm, predný nájazdový uhol 32,5 stupňa, zadný 24 stupňov, to sú čísla, ktoré predurčujú Raptor na bezkonkurenčné výkony v teréne. Tlmiče FOX s mamutím priemerom 63,5 mm zabezpečujú komfort a stabilitu aj v okamihoch, keď sa utrhnete z reťaze a poviete si, že držať akcelerátor až na podlahe aj v teréne je ten najlepší nápad. Odolnosti prispievajú pevné hliníkové ramená s výlismi v karosérií pre upevnenie tlmičov, zadná náprava dostala vinuté pružiny a Wattov priamovod, ktorý eliminuje bočné pohyby pri práci nápravy v smere nahor/nadol. Do extrémnych podmienok sú dimenzované aj pneumatiky BF Goodrich 285/70 R17 so zosilnenými bočnicami, takže ani tie nie sú prekážkou na vyžitie sa v teréne. Ich výrazný terénny dezén zabezpečuje istotu pri rozjazde na akomkoľvek aj mokrom povrchu. Brzdy dostali taktiež upgrade, väčšie strmene vpredu aj vzadu a odvetrávané kotúče zabezpečujú pocit bezpečia aj v náročných situáciách. Terén býva zradný, v blate sa skrýva všeličo, ani ostrým skalám sa občas vyhnúť nedá, preto dostal Raptor kryt podvozku z pevnostnej ocele s hrúbkou 2,3 mm, bezpečne tak ochráni motor aj prevodovku.
Na použitie technológie zmeny jazdných režimov, ktoré upravia chod motora, prevodovky, odozvu podvozku prípadne aj výšku podvozku sme si zvykli najmä v športovo ladených vozidlách. Ford dal výbavu šiestich jazdných režimov pre optimálne zvládanie akéhokoľvek povrchu aj Raptor-u. Pre pohodlie na spevnených cestách a ekonomickú jazdu je tu režim Normal. Ak dostanete chuť na dynamickú jazdu po asfalte s rýchlou odozvou prevodovky a upraveným rozsahom otáčok, je tu aj režim Sport. Na mokrých a šmykľavých povrchoch udrží režim tráva/štrk/sneh (Grass/Gravel/Snow) vozidlo a všetkých pasažierov bezpečne v smere, ktorý určí vodič. V hlbokých koľajách plných blata alebo sypkom piesku pomôže režim blato/piesok (Mud/Sand). Plynulú a rozvážne pomalú jazdu zabezpečí režim pre skaly (Rock), kde neuvážené použitie sily môže znamenať koniec zábavy a vyčkávanie na pomoc ďalšieho Raptor-u. Špecialitou je režim Baja, odkazujúci na rýchlu jazdu v Mexickom teréne.
Ponuka asistenčných systémov je bohatá, okrem štandardných strážcov bezpečnej jazdy na spevnených cestách má Raptor aj pomocníkov v teréne. Ochrannú ruku drží nad posádkou systém proti prevráteniu vozidla, pri práci zasa pomáha systém stabilizácie ťahaného prívesu, asistent rozjazdu do kopca a taktiež zjazdu z kopca. Ponuka technológií pokračuje aj v interiéri, 8 palcový dotykový displej so systémom Ford SYNC 3 je možné ovládať aj gestami v blízkosti displeja, použiť ale môžete aj hlasové povely. GPS navigácia má mapy prispôsobené pre častý pobyt v teréne, dokonca má funkciu zaznamenávania prejdenej trasy, môžete tak napríklad začať novú kariéru ako tvorca atlasov terénnych ciest. Konektivita so smart zariadeniami je široká, či už máte vo vrecku odhryznuté jablko alebo panáčika s tykadlami.
Dizajnovo je Raptor neprehliadnuteľný. Skutočne impozantný názov značky na mriežke chladiča vypovedá o exkluzivite tejto verzie, prepája ho taktiež s modelom F-150 Raptor, ktorý je historickým základom. Vytiahnuté blatníky dodáva ešte viac agresívneho a terénneho dojmu. No majú aj praktickú funkciu, smerujú odfrkujúce kamienky tak, aby nenarážali do zadnej časti vozidla. Ku vysoko svietivým xenónovým svetlometom pribudli LED hmlovky, ktoré zlepšujú viditeľnosť aj v prašnom prostredí. Predný nárazník je z odolného kompozitu, nemusíte sa teda báť, že ho o prvý konár necháte niekde v lese. K dispozícii je bohatá farebná škála, modrá Ford Performance Blue, červená Colorado Red, čierna Shadow Black, biela Frozen White a sivá Conquer Grey spoločný majú kontrastné prvky v sivom odtieni Dyno Grey. Pracovné zameranie je jednoznačné, zabudované ťažné zariadenie odvezie 2 500 kg, aj keď potiahnuť si k jazeru vodný skúter tiež nie je na škodu. Na odvezenie batožiny, športového náčinia, materiálu, techniky, čo si len zmyslíte, je k dispozícií nákladná plocha s rozmermi 1 575 mm na 1 743 mm. Výklopné dvere nákladného priestoru si vždy vyžadovali o niečo viac vynaloženej sily pri zatváraní. Ford tak vsadil na komfort, pridali asistent zdvíhania dverí, stačí tak len polovica sily. Interiér dostal prémiové spracovanie. Detaily v podobe kontrastného modrého prešívania, luxusné kožené sedadlá s variabilnou tvrdosťou oporných častí, ktoré poskytujú optimálnu oporu aj pri rýchlom prejazde náročného terénu, kombinujú komfort a praktickosť. Volant sa taktiež vymyká štandardu, dostal plastické označenie modelu a výraznú stredovú značku, praktický prvok pre určenie polohy kolies, tak potrebný ukazovateľ v teréne.
Predchádzajúci Raptor, Ford F150, vyhral preteky Baja ešte dva roky pred jeho uvedením na trh. Na tento úspech nadviazal aj aktuálny model Ranger Raptor, extrémnemu testovaniu v Mexickej púšti sa nevyhne. Takže, nech už je jeseň.