Citroen C-Zero je odpoveďou francúzskej značky na otázku elektromobily. Tento segment v našich končinách ešte nie je taký populárny ako napríklad v USA, jeho čas však ale určite príde. C-Zero je malé mestské presúvadlo ktoré sme na našej stránke už v minulosti preskúšali v rámci štandardného testu.
V nasledujúcom mini teste však išlo o trochu iný pohľad na vec, chceli sme totiž zistiť “koľko žerú spotrebiče”. Keď kupujete práčku, výrobca vám udá koľko energie zhltne. Viete si však predstaviť, koľko energie spotrebujú napríklad svetlá, rádio či klimatizácia vášho auta? Obraz o tom si človek vie urobiť veľmi jednoducho podľa toho, ako sa mu zmení hodnota dojazdu jeho vozidla po zapnutí toho konkrétneho zariadenia. C-Zero poslúžilo na tento účel ideálne, keďže jeho dojazd na plne nabitú batériu je iba niečo cez 100 km, každý zapnutý “cicavec”energie sa ihneď odzrkadlí na čísle ukazujúcom dojazd.
Po naštartovaní nám na palubnej doske svieti hodnota 101 km, svetlá, rádio i kúrenie sú vypnuté. Skúšame teda, čo sa stane, ak do hry pridáme svetlá. Čuduj sa svete, neudeje sa takmer nič, až po zhruba 30 sekundách hodnota dojazdu spadne dole o zanedbateľné 2 km. Fajn, svetlá sa nezdajú byť výrazným žrútom energie a jazda bez ich použitia by dojazdu žiadno výrazne nepomohla. Zapíname rádio, úroveň hlasitosti nechávame na príjemnej miernej a …nič. Hodnota dojazdu zostáva prekvapivo úplne rovnaká. Pri zapnutí výstražných svetiel je situácia v podstate identická ako v prípade zapnutia svetiel, po pár sekundách spadne dojazd o kilometer.
Taktiež otváranie a zatváranie elektrických okien nepredstavuje pre batériu C-Zero žiadnu výraznú záťaž. Človek až začína pochybovať, do akej miery môže veriť ukazovateľu dojazdu, ktorý akoby vôbec nebral do úvahy, že energiu batérie práve spotrebúvajú aj spomínané “spotrebiče”. Avšak, veci sa začnú diať, ak sa o slovo prihlási kúrenie či klimatizácia. Pri naplno zapnutej klimatizácií chladiacej na najnižšiu možnú teplotu sa hodnota dojazdu okamžite zníži zo 101 na 80 km. Opačný extrém, teda kúrenie zapnuté na maximálnu teplotu, znamené, že C-Zero vás dovezie do vzdialenosti iba 65 km. To je zhruba 30% zníženie oproti pôvodnému stavu.
Týmto sme chceli povedať, že elektromobily sú vďaka svojím takmer nulovým prevádzkovým nákladom výbornou alternatívou mestskej prepravy, záujemcovia o ne si však nie vždy uvedomia práve vyššie zistené skutočnosti. Hodnota realného dojazdu v praxi, oproti tej ktorú udáva výrobca, ich môže teda nepríjemne zaskočiť a skomplikovať im život. Zdá sa teda, že ideálane ročné obdobie na jazdu elektromobilom je jar a teplota okolo príjmených 18 stupňov, kedy nie je potrebné zapínať kúrenie ani klimatizáciu.
Samostatný test C-Zero si môžete pozrieť tu.