Na začiatku augusta som sa zúčastnil eventu s názvom G Experience. Je to vlastne celý deň venovaný triede G v Grazi na špeciálnom testovacom mieste blízko letiska. Areál vybudovaný presne na tento účel je postavený tak, aby zákazníci, prípadne záujemcovia o auto, dokázali pochopiť všetky možnosti vozidla. Géčko tu je doma.
A prečo Graz? Jednoducho preto, že tu sa auto vyrába. Začalo sa vyrábať už sedemdesiatych rokoch ešte ako Puch. Vtedy bolo hlavne armádnym špeciálom, teraz už je skôr lifestylovým doplnkom, čo je celkom chýba. Toto auto si zaslúži jazdu aj v teréne inom ako sú parkoviská obchodných centier.
Celý G Experience je rozdelený na 4 etapy. Aj ja mám to šťastie, že som jeden z prvých, ktorí majú v tomto zahrnuté aj elektrické modely. Práve elektrické Géčko osedlám ako prvé.
Prvá etapa: Géčko na elektrickú energiu
Mercedes triedy G začína pomaly s novým prevedením, konkrétne s možnosťou elektrického pohonu. Práve tá je zaujímavá vďaka obrovskej batérií s kapacitou 116 kWh, ktorá je umiestnená v rámovom podvozku. Lepšie utesnenie a menšia potreba nasávania hovoria o väčšej brovdivosti zvýšenej zo 700 mm na 850 mm.
Vyberám si zelený kúsok úplne na poslednom mieste, aby som mohol fotiť. Pekne vidím aké sú rozdiely medzi jednotlivými kusmi. Prednú časť môžete mať špeciálnu, elektrickú EQ, ale nemusíte. Nemusíte mať ani koleso na kufri, ale auto bez neho vyzerá ako cisár s novými šatami. Géčko na elektrickú energiu môže mať aj špeciálny batoh. Vyzerá ako taká ľadvinka ležérne prehodená cez zadnú časť a schováte do nej káble, ale chcete koleso na dverách.
Zmien oproti spaľovákom nie je veľa. Vnútri si ich dokonca ani nevšimnete, pokiaľ sa nepozriete na panel, kde sú bežne ovládače uzávierok diferenciálov. Tu sú ovládače špeciálnych režimov. Napríklad si tu zapínate to povestné točenie na mieste, alebo ovládate prudkú zmenu smeru jazdu. Ku všetkému sa dostávam, ale najskôr brodím 30 cm vodou, prechádzam cez terénne nerovnosti, ale aj stúpam do kopca imitujúceho legendárny kopec Schöckl, na ktorom sa Mercedesy triedy G testujú doposiaľ.
Po terénnych vsuvkách skúšame všetci štyria s G580 with EQ Technologies aj možnosti jazdy po asfalte a rovno s kužeľmi na slalom. Géčko sa nenechá zahanbiť a funguje aj tu bravúrne. Je ale veľmi zvláštny pocit sedieť v aute, ktoré sa otáča na mieste. Myslím, že toto až taký reálny efekt nemá. Táto funkcia je len pre prilákanie pozornosti. Veď čo spravíte? Vojdete do parkovacieho miesta predom a otočíte sa na mieste? Nie som si tým úplne istý.
Etapa druhá: Spaľovacie Géčko v lese
Časť prekážok, ktoré prichádzajú v druhej etape som si už skúsil v tej prvej. Cez les som šiel, skúsil som si prejazdy niektorých brodov, ale pri spaľovacích verziách je to všetko dotiahnuté ešte hlbšie. A hlbšie doslova. S G500 s novým šesťvalcovým motorom s mild hybridom brodím vodou hlbokou 70 cm, ale potom prechádzam cez nerovnosti spôsobujúce kríženie náprav a podmieňujúce aj použitie druhej uzávierky diferenciálu. Najskôr sa uzatvára ten stredový, potom zadný. Tretia uzávierka je uzávierka predného diferenciálu.
Áno, skúšame stúpanie, skúšame jazdu po kameňoch, skúšame všetko, ale mne najväčší problém robí náklon. Ak sa auto nakláňa na ľavú stranu, tak mám reálne strach. Pritom sa dostávame na maximálnych 34°, pričom auto zvládne 35. Áno, je to extrém, ale ak sa auto naklápa na pravú stranu, až taký strach nemám. Po prvom Géčku, tom elektrickom, zelenej farby, som znova v zelenom, ale teraz matnom. Vlastne si ani nedokážem užiť kvalitné spracovanie interiéru a pohodlné sedačky. Všetko ide dynamicky a jazda je náročná na pozornosť.
Tretia etapa: Výjazdy a cúvanie do kopca
Tretia etapa je hlavne o jazde po pripravených stúpaniach. Ten najzásadnejší betónový povrch má až 80% stúpania. Lenže Géčko neodíde len tak ľahko. 80% zvláda ľavou zadnou, horšie je to, ak chcem zastaviť a rozbehnúť sa. Nie je to len o aute samotnom, ale cúvať do kopca sa musím naučiť aj ja sám, do takéhoto strmého, musím použiť brzdenie ľavou nohou. Ideálne je mať, pre istotu, zapnuté všetky tri uzávierky, keby náhodou. Nie je to nutné, ale rozhodne to prispieva k bezpečnosti.
V tejto etape celého dňa mám najväčší šok z inštruktora, ktorými pri jednom výjazde do vysielačky direktívne kričí Full Gas. Áno, rakúske konotácie môžete mať hocijaké, ale poslúchnem. Moja pravá noha ide aj s redukciou absolútne na zem a dosahujem rýchlosť, pri ktorej sa na vrchole jemne odlepím od zeme. A to ešte neviem, že toto nie je jediný let tento deň.
Štvrtá etapa: Géčko v prevedení AMG
S najvýkonnejšou verziou, s tou, čo má ešte stále osemvalec dosahujúci 430 kW (585 k) a má absolútne brutálny chrapľavý zvuk, skúšam potenciál na asfalte. Ale pristavím sa pri tom ako vyzerá. Beriem si žlté prevedenie s diskami najviac pripomínajúcimi kanálový poklop. Takto AMG G63 vyzerá absolútne šialene. Vyzerá podobne ako Range Rover vo filme Layer Cake, akurát tu nemám 20 kg kokaínu v kufri. Alebo áno? Kufor som predsa neotváral. To je asi jedno, som tu kvôli niečomu inému.
Prvý skúšame slalom a všetci štyria si uvedomujeme rozdiely medzi nastavením komfort, nastavením šport a najdynamickejším pretekárskym režimom. Podvozok ukazuje jasné rozdiely a čím drsnejší režim je, tým viac trieda G zvláda. Géčko je agilné aj pri jazde cez kužele. Práve tu vidno rozdiel najväčšmi.
Po zvládnutí kuželov prichádza na rad zrýchlenie. Tu tiež začíname režimom komfort a dostávame sa až k režimu na pretekárske trate, v ktorom máme aj simulovaný Launch Control. Ľavá noha na brzde, pravá na plyn a vyrážam. V rámci vstavaného Track Pace aplikácia vykazuje, že sa mi podarilo zrýchlenie 4,44 sekundy na 100 km/h rýchlosť. Bol to prvý a zároveň najlepších pokus. V ďalšom som mal 4,53 sekundy a tretí už bol v znamení čísel nad 4,6 sekundy. Stále sú to cifry hodné rešpektu a Géčko s 2 600 kilami dokáže osemvalec rozbehnúť naozaj svižne. Ešte dôležitejší je ale fakt, že G63 má aj vynikajúce brzdy. Musí mať, veď krotia veľkú hmotnosť a veľký výkon.
K slovu sa dostáva aj vyhýbací manéver s rýchlosťami až 80 km/h a postupne skúšam aj odtrhovú plochu znova vykazujúcu šialené schopnosti tohto extrémneho auta s podvozkom s rebrinovým rámom. Už nerozmýšľam, či chcem Géčko, už rozmýšľam, ktoré potrebujem. Asi mi stačí G500 so šesťvalcom.
Bonus: Skoky v lese
Keď som myslel, že celý event skončil, tak prišiel ešte milý bonus. Ten priniesol nielen jazdu na elektrickej triede G580 do stúpania so 100% náklonu, priniesol aj jazdu po schodoch a rovnaké stopercentné klesanie. Pri stopercentnom klesaní sa vo veľkom spoliehate na to, že vás budú držať bezpečnostné pásy. Inak by ste padli na čelné sklo.
Ale ešte väčší extrém prichádza, keď moje auto z kopcovitej trasy berie do rúk inštruktor a po lesnej cestičke nás vezie takými šialenými rýchlosťami, že vlastne asi ani nechápem ako je toto vôbec možné. Auto zvláda jazdu perfektne, inštruktor tiež, my v aute lietame ako handry aj napriek pripútaniu. Bez pásu by som asi skončil minimálne v kufri. Korunou všetkého je skok hneď po štarte, je to niečo nečakané a niečo, čo by som nemyslel, že auto zvládne toľkokrát.
A záver? Záver asi taký, že do garáže si raz Géčko kúpim. Nie kvôli Fancy statusu, ale kvôli tomu, že ho chcem ako terénne auto. A chcem ho kľudne s malými diskami a s výbavou Professional, kľudne armádne. Je mi to jedno, takéto extrémy, ako som zažil, dokáže aj klasický AMG model.