Fabia RS bude, ale nie tak ako to znie

Škoda predstavila najnovšiu generáciu Fabie RS na základe najnovšej verzie modelu. Nebude to však tradičný hothatch na cesty, bude to niečo iné. Je to z dôvodu, že celý názov znie Škoda Fabia RS Rally2. Je to súťažný špeciál, ktorý v ponuke automobilky nahradí veľmi úspešnú Fabiu R5 aj jej vylepšenú modifikáciu evo.

Súťažný špeciál bude mať rozšírenú karosériu s pevnejšími dielmi a otvormi na nasávanie vzduchu nielen k motoru, ale na streche aj do kabíny. Na prednom nárazníku bude masívny otvor na prívod vzduchu a na bokoch kapoty bude zase niekoľko odvetrávacích otvorov. Rozšírenie náprav si vyžiadalo rozšírený bodykit karosérie, pričom najväčšmi sú prerobené blatníky. Pre rally boli prispôsobené aj spätne zrkadlá, sú menšie a tvarované hlavne s ohľadom na šírku.

Veľmi zaujímavé je masívne zadné krídlo, ktoré prichádza s väčším prítlakom a možnosťou základného nastavenia. Sklá na bokoch sú z polykarbonátu a výrezy v spodných časti dverí zo širokého bodykitu sú kvôli optimalizovaniu toku vzduchu okolo vozidla. Veľké zmeny sa udiali aj v interiéri. Tam je to klasicky všetko alebo nič, v tomto prípade nič komfortné. Rádio budete hľadať márne, rovnako ako zadné sedadlá. Ostali len sedadlá pre pilota navigátora, aj tie sú škrupinové s päťbodovými bezpečnostnými pásmi. V interiéri však prvky iba neubúdali. Pribudol interkom a tiež masívny ochranný rám nápomocný pri prípadnom prevrátení a zlepšujúci pevnosť karosérie a tým aj jazdné vlastnosti.

Veľmi zaujímavá je aj pohonná jednotka tohto súťažného špeciálu. Je to vlastne dvojlitrový motor EA888, ktorý je prerobený podľa pravidiel FIA. Má objem znížený na 1,6 litra a má povinné reštiktory, ktoré spôsobujú, že výsledný výkon je 214 kW (290 k) a krútiaci moment 430 Nm. Tento motor cez päťstupňovú sekvenčnú prevodovku poháňa všetky štyri kolesá. Stredový medzikus je možné rozpojiť a v zákrutách, vďaka hydraulickej ručnej brzde, dosiahnuť na istý čas pohon výlučne zadnej nápravy. Práve tento princíp dokáže urýchliť prejazdy a ponúknuť výhodu pri akcelerácii na výjazde. Maximálna rýchlosť Fabie RS Rally2 je dvesto kilometrov za hodinu, čo ale vôbec nie je kľúčovým parametrom. Pre vozidlá na súťaže rally je skôr dôležité zrýchlenie a najmä pružnosť. Tie má Fabia RS Rally2 naozaj na brutálnej úrovni.

Novú Fabiu RS Rally2 bude možné aj normálne kúpiť do zákazníckeho pretekárskeho programu, ktorý ponúka automobilka samotná. V takom prípade sa stará naozaj o všetky detaily, vrátane náhradných dielov a špeciálneho syntetického paliva, ktoré je vyrábané z obnoviteľných zdrojov.