Za posledného trištvrte roka som bol na služobke v Poľsku hneď niekoľkokrát a to ma len utvrdilo v mojom presvedčení že potrebujem ísť do tejto krajiny na dlhšie. Nie iba prísť, pobudnúť jednu dve noci a odletieť preč, prípadne odcestovať autom. Do Poľska som sa vybral na dovolenku. Asi ste netušili, koľko zvláštnych pohľadov som zažil v momente keď som odprezentoval tento môj plán v okolí. Veď prečo do Poľska? Prečo nie do inej, „lepšej“ krajiny? A odpoveď bola vždy rovnaká. Poľsko je obrovské a obrovsky zaujímavé. A čo lepšie by som mohol mať na tento roadtrip ako auto, ktoré má najobľúbenejšie palivo v celej krajine. Áno, šiel som na Dacii Jogger LPG.
Deň prvý: Lodź
Akurát to všetko nebolo také priamočiare a rýchle. Tým, že nie som úplne Bratislavčan ma ráno čakala najskôr cesta hodinu a pol do Hlavného mesta, kde som vrátil 308 SW GT s plug-inom a s kolegom sme vrátili Sandero. Už som si len počkal na doplnenie nádrží v Joggeri a mohol som vyraziť. Plné nádrže sľubujú dojazd viac ako 1000 km, lenže to je v kombinovanom cykle, tam nikto neráta s naháňaním po diaľniciach a už vonkoncom nie po tých poľských, ktoré majú predsa väčšinou povolenú rýchlosť 140 km/h. A zväčša sú zadarmo.
Aj tak som bol naspäť doma zruba okolo desiatej a jediné, čo som musel spraviť bolo vymontovať spaciu zástavbu, ktorú vďaka hotelom nepotrebujem a dať priečniky do pôvodného stavu pozdĺžne. Dacia Jogger má totiž nosiče, ktoré sa dajú ľahko otočiť, stačí na to jeden torxový bit a račňa. Toto je veľmi praktické a ľahko si spravíte takzvanú záhradku. Neviem, čo bolo na streche predtým, ale ja som znova toto nepotreboval, lebo s celou batožinou som nezaplnil ani polovicu kufra.
Po hodine doma som mohol vyraziť. Nastavil som si Waze, ktorý sa mi automaticky zrkadlilo na displej bezdrôtovo a vyrážam. Vyrážam smerom na sever po D1 a v Žiline idem dole smerom na Kysucké nové mesto. Hovorí sa, že Žilina je v strede Slovenska, lebo je z nej 2 hodiny do Košíc, 2 hodiny do Bratislavy a 2 hodiny do Kysuckého nového mesta. Našťastie mi kolóny pridali iba 20 minút a po českých dedinkách som sa dostal až na poľskú diaľnicu A1. Tu už to začalo byť extrémnejšie. Jogger je pri stoštyridsiatke stále celkom kľudný, aj keď motor už veľmi nechce ťahať, lebo obsadenie 5 osobami tiež pridáva zopár kíl a batožina k tomu znamená, že výrazné predbiehanie nebude úplne devízou litrového trojvalca. Dokonca môžem povedať, že na LPG má motor nielen lepší výkon, aj papierovo, aj lepší zvuk. Počas jazdy po diaľnici som si uvedomil, že toto je vlastne základná motorizácia aj napriek tomu je vynikajúca. Dokáže potiahnuť aj plné auto, aj keď nie príliš dynamicky a výbava Extreme pridáva veľa výbavy. Jogger Extreme má tempomat, automatickú klimatizáciu, bezdrôtové zrkadlenie a vlastne všetko, čo môžete potrebovať, ak nie ste prehnane nároční.
Prestávka na obed a okolo druhej až tretej poobede prichádzam ku ubytovaniu v meste Lodź. Nočné parkovanie ma vychádza extrémnych 20 poľských zlotých (menej ako 5 eur). Naozaj iba toľko. Bývanie je fajn, len do mesta musím ísť autom. Respektíve parkujem pri obchodnom centre Manufaktura, ktorá bola kedysi vlastne veľkou továrňou a teraz je zrekonštruovaná na nákupné centrum. Vyzerá fantasticky a ešte väčší extrém je vidieť ju v noci. Alebo aspoň za šera, kedy sa rozsvietia jednotlivé plochy. Takto citlivo prerobené pôvodné budovy a spravený prerod na úplne inú formu použitia je famózny. Mohla by sa od toho učiť aj trenčianska skupina v areáli Merina, ale na to je už asi neskoro. Tam pre istotu všetky budovy zbúrali a zostala asi 5-metrová stena z jedného priečelia zaujímavej budovy. Do vnútra obchodného centra ale nemierim. Idem na najznámejšiu a najdlhšiu ulicu Piotrkowska, kde okamžite hľadám reštauráciu, hlad je hlad. Ak by ste chceli vedieť, tak som sa najedol v reštaurácii Komediowa a za zruba 15 € som mal komplet jedlo. V Poľsku sú aj kvalitné jedlá lacnejšie ako u nás. Ulica Piotrkowska je vlastne skoro celá pešou zónou, akurát ju pretínajú klasické automobilové cesty. Medzi zaujímavosti určite patrí Zrkadlová ulička, do ktorej sa dostanete po odbočení zruba 300 m napravo zo severu. V čase, kedy som bol v Lodźi postupovalo mesto výraznú rekonštrukciu, ale ak pôjdete na jar, tak verím že už bude všetko v poriadku. A nezabudnite si v takom prípade pozrieť Macka Uška. Ak by ste chceli vedieť čo dať do navigácie, tak Miś Uszatek. Je práve na tejto dlhej ulici a decká sa s touto sochou radi fotia. Nielen deti aj dospelí. Nič ďalšie v Lodźi som neriešil. Veď som ho vybral len ako oddychovú stanicu v polovici cesty na sever. Akurát mi cestou došlo LPG, takže ráno tankovanie a môžem pokračovať. Na plnú nádrž LPG som dal približne 440 km aj po diaľniciach. To vôbec nie je zlé a na papierové hodnoty s dojazdom cez 1 000 km sa dá s prehľadom dostať.
A prečo vlastne Lodź ešte len bude dobrou destináciou? V čase návštevy (August 2023) prebiehala, ako som spomenul, rozsiahla rekonštrukcia mesta a infraštruktúry. V roku 2024 už ale bude všetko v poriadku a mesto bude vyzerať ešte lepšie! Z mesta Lodź sa presúvam ďalej do Gdańsku. Ale až ráno.