Citroën C4 X BlueHDI 130: Tradície a avantgarda

Citroën sa zjavne nebojí ísť proti prúdu, čoho dôkazom je nový model C4 X. Ten vychádza z hatchbacku, alebo skôr crossoveru C4. X v názve ale v tomto prípade označuje sedan, čo je kategória áut, ktorá je už pomaly tiež na miernom ústupe a preto oceňujeme odvahu Citroënu ísť týmto smerom. Pod kapotou pracoval naftový motor, ktorý dnes už tiež nie je trendom. Svojím spôsobom teda ide o pomerne startosvetské auto, avšak v avantgardne odvážnom kabáte.

Citroën C4 X sme jazdili v kovovo sivej farbe Platinum, ktorá rozhodne patrí medzi tie serióznejšie a menej hravé v palete značky. To ale nevadí, k sedanu nám tento vkusný a elegantný odtieň pasuje. Samotný dizajn je úplne identický s klasickou C4, teda aj sedan si ponecháva mierne vyššiu svetlú výšku. Mohutná a robustne pôsobiaca predná časť sa taktiež nezmenila, dizajnová avantgarda Citroënu v podobe ultra tenkých denných svetiel a LED optiky po bokoch dvoch chrómových línií masky zostala zachovaná. Nechýba ani, pre Citroën už typické, bočné ochranné oplastovanie. Rázvor sedanu a crossoveru je identický, takže až po druhý rad dverí ide o rovnaké autá. Náš subjektívny dojem však hrá jednoznačne v prospech crossoveru. Akosi sa nevieme stotožniť so zadnou časťou sedanu, ktorá pôsobí pomerne úzko a vysoko. Tvar zadných svetiel je inak vydarený, z profilu sú pomerne výrazne pretiahnuté do boku, avšak nás táto karosárska verzia úplne neočarila a vybrali by sme si radšej C4. Toto je však veľmi subjektívny dojem a hodnotenie a vy to kľudne môžete cítiť opačne.

Kabína sa taktiež ničím nelíši od C4. Použitie tmavých farieb nenudí, ale skôr pôsobí elegantne a udržiava si tak rovnaký dojem ako exteriér. Posed je mierne vyšší, široké kožené sedadlá nemajú extra bočné vedenie ale sú veľmi pohodlné a navodzujú útulný gaučový pocit. Výbava je naozaj štedrá a nechýba ani head up displej či vylepšený infotainment, ktorý pracuje veľmi svižne v  dôstojnom grafickom rozhraní. Taktiež po stránke intuitívnosti a ergonómie nie je problém si naň zvyknúť. Rovnako robustný dojem ako exteriér evokuje aj kabína C4 X. Môže za to mohutná a rovná palubná doska, ktorú predeľuje iba združená konzola infotainmentu s výduchmi ventilácie. A rameno volantu! Asi žiadne iné auto nemá hrubšie spodné rameno volantu. Vo výbave nechýba bezdrôtová smartfón konektivita, dvojzónová klimatizáca, štartovanie tlačidlom, bezdrôtové nabíjanie telefónu, navigácia či parkovacie kamery. A taktiež tradičný a unikátny držiak tabletu pred spolujazdcom.  Chválime minimalistický volič prevodovky a tak celkovo materiály a ich spracovanie. Napríklad vrch palubnej dosky je z príjemného mäkkého plastu s vrúbkovanou štruktúrou. Priestorovo ide o štandardnú C4, keďže autá zdieľajú rovnaký podvozok aj dĺžku rázvoru. Priestoru je ale aj tak dosť a aj dlhší a väčší dospelí pasažiéri sa vzadu nesťažovali, takže ako rodinné auto je tento Citroën absolútne v pohode. Batožinový priestor má veľmi štedrých 510 litrov, čo je oproti 380 litrom C4 celkom rapídny nárast a práve tu môže ležať odpoveď na otázku, ktorú karosársku verziu zvoliť.

O pohon predných kolies tejto C4 X sa staral klasický naftový motor BlueHDI 130. V reči čísel 96kW/131 koní a 300 Nm. Nič ohurujúce, ale práve ten slušný krútiak sa stará o to, že auto sa dokáže v bežných situáciách pohybovať dostatočne agilne. Na stovke je do 10 sekúnd a ak potrebujete skutočne vystreliť z pripájacieho pruhu na diaľnici, cítite, že pár koní naviac by sa hodilo. Ale inak ide o zlatý štandard medzi výkonom a spotrebou. Tá vie hravo oscilovať okolo magickej hranice 5 litrov v kombinovanom cykle a pár deci smerom nahor alebo nadol viete regulovať tým, ako ťažkú máte pravú nohu. Z hľadiska hospodárnosti teda ide o mimoriadne skromný motor a vzhľadom k veľkej nádrži vie aj dojazd atakovať štvormiestnu hodnotu. Ak do auta naložíte štyroch dospelých s batožinou, treba rátať s menšou ochotou ísť do predbiehacích manévrov. Pri ustálenej diaľničnej jazde ale nebudete mať zásadný problém. Motor je teda skutočne pragmatickou voľbou a naviac si veľmi dobre rozumie aj s ôsmimi stupňami automatu. Manuál k dispozícií nie je a ani si nemyslíme, že by ste ho mali chcieť alebo by bol potrebný. Ako to už u Citroënu býva, v disciplíne komfortu a „plavby“ po cestách ťažko hľadá v rámci sgementu a cenovky konkuenciu. Aj táto C4 X jazdí na tlmičoch s hydraulickými dorazmi, čoho výsledkom je extrémne poddajný a pohodlný podvozok, ktorý hravo flitruje všetky druhy nerovností. Jasné, trochu viac sa nakláňa a pohupuje a k športovej jazde má nulový vzťah. Ale toto je 130 koňový, rodinne a pohodovo ladený sedan s vyšším podvozkom. Očakávať od neho športové ambície by bola chyba zákazníka a zlý výber produktu z jeho strany. V tomto prípade teda pohodliu neuberajú ani 18″ kolesá, ktoré majú pomerne vysoký profil pneumatík. Aj to ale jasne napovedá, aké je ladenie a zameranie tohto auta.

Citroën C4 X je, kvôli veľkosti kufra, priestornejšou verziou crossoveru C4. Ten je zasa podľa nášho názoru tou krajšou a karosársky vyváženejšou variantou rovnakého auta. Je teda na zákazníkovi, ktoré z týchto dvoch kritérií považuje za dôležitejšie a podľa toho bude asi aj vyberať. S naftovým HDI dostanete, vzhľadom k pohodovému charakretu auta, dostatočne výkonný a extrémne šetrný motor. Podvozok je doslova pojazdným gaučom. Dynamická jazda je mu úplne cudzia, zato ale neexistuje jama či kanálový poklop, ktorý by neodfiltroval s úplným kľudom. V nami testovanej vrcholnej výbave Shine Pack dostanete aj mimoriadne bohatý balík výbavy v solídne navrhnutej kabíne. A toto všetko za akciovú cenu 28 490 eur s DPH, čo je podľa nás ponuka, ktorú si viete kedykoľvek rozumne obhájiť.

Citroën C4 X BlueHDi 130 Shine Pack

Motor R4 nafta
Objem 1499 cm3
Výkon 96 kW (131 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 300 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Automat 8 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4600 mm
Šírka 1834 mm
Výška 1525 mm
Rázvor osí kolies 2670 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1436/1785 kg
Batožinový priestor 510/1360 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 206 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,5 s
Spotreba (WLTP) 4,8-4,9
Emisie g CO2/km 126-129 (WLTP)