Citroën 2CV, legendárna Kačka, obsadil Banskú Štiavnicu

Francúzska automobilka Citroën má vo svojom portfóliu mnoho míľnikov. Jedným z tých, čo sa najviac zarezali do hláv je Citroën 2CV, malé auto s pohonom prednej nápravy, ktoré sa vyrobilo v počte až 3,8 milióna kusov. Táto legenda je stále živá a udržiavajú ju aj národné kluby. Tento rok sa slovenský zraz Citroënu 2CV Klubu konal v Banskej Štiavnici. Ja som sa bol priamo na zraze pozrieť a merať cestu hore-dole stálo za to!

Francúzska automobilka vyvinula Citroën 2CV po vojne, kedy sa celý svet zviechal z trpkého pádu. Myslím po druhej svetovej vojne. Vtedy boli požiadavky jasné. Bolo treba prepraviť hocičo hocikam a adekvátnou rýchlosťou. Preto 2CV dokáže ísť krížom cez pole s vajíčkami na zadných sedadlách v košíku, bez toho aby sa potĺkli. Táto mäkká štruktúra podvozku ale neznamená zlé jazdné vlastnosti. Sú adekvátne dobe a zároveň je ťažké auto dostať na búdku.

Citroën 2CV sa vyrábal od roku 1948 do roku 1990 a jeho popularita klesala len veľmi pozvoľna, skôr si myslím, že bol dôvodom na ukončenie výroby modernizačný prístup a požiadavky na bezpečnosť. 

Tento rok sa konal už jubilejný 25. ročník zrazu Citroën 2CV Klubu, ktorý priniesol mnohé zaujímavé kúsky. Celkovo som na Námestí svätej Trojice v Banskej Štiavnici napočítal 26 kusov Citroenu 2CV, 2 Citroëny HY ako dodávkové vozidlá, jeden Citroën XM, jeden CX, jeden Evasion a možno som na niečo zabudol, ale hlavná hviezda bol predsa legendárny automobil, ktorý vidno aj vo filmoch so žandárom zo Saint Tropéz. 

Najstarší kúsok bol zroku 1959, ale po absolvovaní jazdy do Banského múzea a následnom večernom hodnotení sa víťazom súťaže o najkrajšie kus stál Citroën 2CV Fourgonnette, ktorý patrí vinárstvu Via St.Urbani. Pod odklopnu strechou má dokonca malý vínny bar, čo tiež určite v súťaži zaváži. Veď takto upravené autá boli už aj pred 60 rokmi, kedy vychádzali aktuálne z výrobných hál.

Mňa na zraze zaujal aj bokom stojaci Citroen XM druhej série, ktorý potichu predvádzal majestátne tvary Auta roka 1989. Áno, to bol čas, kedy u nás boli stále najviac rozšírené Žiguláky a Škody 120, prípadne Škody 100. Popri nich musel XM pôsobiť ako z iného vesmíru. 

Ale to hlavné, ak budúci rok budete mať v blízkosti zraz 2CV Klubu, určite sa choďte na tieto farebné Kačky pozrieť. Sú vynikajúcim spestrením dňa/víkendu/týždňa.