Nemecká automobilka BMW ukázala nový koncept I Vision Dee, ktorý je sprevádzaný agresívnou teasingovou kampaňou vo forme fiktívneho prevzatia instagramového účtu automobilky ďalšou fiktívnou osobou, ktorá sa v podstate pretavila do entity vozidla. Sám neverím, že som takéto niečo napísal, sám si zatlieskam, pokračujeme.
Nová vízia i Vision Dee prichádza, teda prišla, na výstave spotrebnej elektroniky CES v Las Vegas. Už toto niečo naznačuje a znižovanie vážnosti autosalónov je na to riadnym dôvodom. Koncept, ktorý je celkom revolučný prináša tvary odkazujúce na minulosť, ale aj naznačujúce budúcnosť.
Predná maska s masívne širokými ľadvinkami schováva predné svetlá s dvojdielnym tvarom do čiernej plochy. Je to z dôvodu, že svetelné efekty dokážu komunikovať s okolím a prinesú možnosť výrazových prostriedkov ako má tvár človeka. Auto teda bude vedieť ukázať aktuálnu emóciu. Ak ho nabijete správnym výkonom, bude asi šťastné, ak ním trafíte stĺpik, nebude nadšené. Paradoxne práve predok je veľmi peknou štylistickou hrou. K tomu trochu horšiemu sa ešte len dostaneme.
Bočný profil karosérie akoby evokoval vozidlá spred 40 rokov. Áno, 80. roky, predstavenie E-tridsiatky, toto je priamy pohľad na aktuálnu líniu strechy. To isté platí aj o bokoch a jediné, čo autu vlastne chýba je použitie tradičných kľučiek a spätných zrkadiel. Veľmi minimalistické sú aj zliatinové disky s obrovským priemerom a obrovskou plochou. Ak som avizoval niečo, čo nevyzerá úplne dobre, tak to je zadná časť. Prináša neskutočne masívny zadný nárazník a tiež ukazuje svetlá s podobným tvarom ako majú tie predné. Tu akoby invencia došla a dizajnéri už nechceli robiť nadčasy. Jasné, niekomu sa až takýto minimalizmus môže páčiť, ale chýba napríklad priestor pre evidenčné číslo. Od toho sú ale koncepty, aby takéto srandičky ma nemuseli.
Minimalizmus sa ukazuje aj pri pohľade do interiérových plôch, kde nevidno žiadne displeje, ani priehrštie ovládacích prvkov. Všetko sa ovláda dvomi ovládačmi. Jedným z nich je dotyková plocha na prístrojovej doske, ktorú automobilka nazýva BMW Mixed Reality Slider. V spolupráci s dotykovými plochami na atypicky stvárnenom šesťuholníkovom volante ovláda Slider masívny gead-up displej a vodič si vďaka týmto ovládačom určuje, aký obsah mu auto prezentuje.
Koncept je postavený na úplne novej platforme s novou architektúrou nazvanou Neue Klasse. Tá bude základom aj pre budúce automobily, konkrétne už v roku 2025 pre novú generáciu sedanu radu 3 a taktiež pre BMW iX3. Elektrické verzie sa dočkajú väčšej energetickej hustoty batérií, až o 20%. O 30% sa zvýši dojazd vozidiel a rovnakých 30% získajú vozidlá na rýchlosti nabíjania. Budúcnosť elektrických áut je tak ešte rozumnejšia ako ich súčasnosť. BMW pre nové modely, ale aj pre tento koncept, používa piatu generáciu elektrických systémov. Je jasné, že niektoré štylistické prvky z konceptu i Vision Dee sa dostanú do sériovej produkcie, ale nebude ich až toľko, aby sa z nich dalo poskladať kompletne celé auto ako je na fotografiách. Niektoré veci musia predsa prejsť zjemnením, aby boli použiteľné pre masovo orientovaného prémiového výrobcu.