My v redakcii si to pamätáme, prvá expedícia Tatra okolo sveta bola veľmi zaujímavá a vznikol aj dokumentárny film o jej priebehu. No a nezaujala len nás, ale aj Petra Holečka a Mareka Havlíčka, ktorí na túto pôvodnú expedíciu chcú nadviazať.
Nová expedícia nebude v žiadnom prípade kpírovať tú pôvodnú z konca osemdesiatych rokov. Pôjde na opačnú svetovú stranu. Miesto západu a pôjde na východ a cez Rusko priľahlé krajiny stredoázijské a východoázijské krajiny sa dostane do Ameriky a následne do Afriky.
Nová expedícia je poctou tej pôvodnej a jej pripomenutím. Bude však využívať moderné spôsoby komunikácie a o svojich zážitkoch bude posádka informovať na facebooku, instagrame, ale aj youtube, pričom samotné kanály sa nebudú úplne prekrývať, aby ten, čo ich bude sledovať nemusel pozerať niekoľkokrát to isté.
Plán znie 270-tisíc kilometrov a 70 krajín za 3 roky. Na to treba poriadne náradie. Ako to správne sa nakoniec ukázal iránsky vojenský špeciál Tatry. Ten pochádza z roku 2005 a nemá teda vstrekovanie AdBlue a je lepšie udržateľný v rôznych podmienkach aj bez zásahov špeciálne vyškolených mechanikov. Zakladatelia expedície ho našli v stave takmer nového vozidla s 4 000 kilometrami a 80 motohodinami. Prvý krok bolo zhodenie nadstavby na čistenie a následné predĺženie rázvoru na požadovaných 4,5 metra. Celková dĺžka s nadstavbou pre posádku je 10 metrov a výška je 3,86 metra. Po vzore pôvodnej Tatry 815 GTC (Grand Tourist Caravan) má obrovské okná hneď nad kabínou. Má však bohaté presklenie aj po bokoch, takže každý člen posádky vidí počas jazdy von.
V expedičnom špeciáli je miesto až pre 14 ľudí, z čoho štyria tvoria pevnú posádku. Ostatní sa môžu pridať prostredníctvom kúpy miesta na niektorú z etáp. Ktoré to sú je možné zistiť na webe tatrakolemsveta2.cz. Jednotlivé etapy majú jeden až dva týždne a ten, kto sa pripojí nebude len pasažierom, ale bude mať aj nejakú úlohu v chode samotnej expedície.
Komfort posádky, ten teplotný zabezpečia dva samostatné klimatizačné okruhy, ktoré dodáva firma Molpir. Molpir montuje do Tatier klimatizácie v prvovýrobe. Expedičná Tatra ponúkne spanie pre 19 ľudí, z čoho 10 bude na streche v stanoch. Každý z pasažierov bude mať 110 litrov úložného priestoru na vlastné veci a dostupné budú 2 WC a dve sprchy. Komfort a prejazdnosť podporuje aj systém dohusťovania pneumatík. Fúkanie je realizované cez hadičky idúce vonkajškom auta.
Nezávislosť podporuje veľká nádrž s objemom 840 litrov, čo znamená asi 2500 kilometrov medzi taknovaniami. Nádrž na čistú vodu má zase objem 720 litrov. Podľa teórie má vystačiť na jeden týždeň. Tak čo? Šli by ste? My sme si jazdu skúsili na krátkom úseku v okolí Slovenského Grobu a môžeme povedať, že jazda v expedičnej nadstavbe je komfortná a príjemná.