Test Renault Megane Grandtour dCi: Skvelý kompromis


Renault Megane je na trhu aktuálne už v štvrtej generácií, ktorá naviac v roku 2020 prešla faceliftom. ide vlastne už o tradičný model, ktorý má v portfóliu značky pevné miesto a teší sa popularite aj v našich končinách. My sme nedávno testovali základnú naftová verziu Blue dCi vo výbave Intens a v praktickej ale elegantnej verzii Grandtour, čo samozrejme v slovníku Renault označuje kombi.

Pri preberaní auta sme sa veľmi potešili farbe, keďže bledomodrý lak karosérie je neopozeraný a Meganu aj veľmi pasuje. Taktiež dobre odoláva znečisteniu, takže super voľba aj do daždivých či zimných dní. Tento Renault sa nebojí chrómu a strieborných doplnkov, ktoré hojne využíva pri lemovaní okien, na zadnom osvetlení evidenčnej značky či na prednej lište masky prepájajúcej LED svetlá. Pekným detailom je aj drobná strieborná linka na predných blatníkoch. Celkovo pôsobí auto v tejto farbe a výbave veľmi elegantne a reprezentatívne. Chválime aj výber 17” kolies s diskami pekného a zbytočne neprekombinovaného tvaru. Ich veľkosť je úplne akurát, nestrácajú sa v blatníkoch a prospievajú pohodliu. Predná časť sa dizajnérom mimoriadne podarila, predné svetlá majú originálny tvar C, avšak nie sú prehnane zložité a rušivé. Veľmi pekne nadväzujú na masku a jej typický “úsmev”. Zadná časť s pretiahnutými svetlami tiež nesie svojský ale vkusný rukopis. Široký čierny C stĺpik je taktiež príjemným oživením. Celkovo je Megane Grandtour auto, ktoré možno na prvý pohľad úplne nekričí do sveta, avšak pri dlhšom skúmaní a sústredenom pozorovaní si na ňom všimnete kopec pekných a nápaditých detailov. Má veľmi nevtieravý šmrnc a punc reprezentatívnosti. Túto farbu v kombinácii so 17” diskami odporúčame všetkými desiatimi.

V kabíne nás uvítali pohodlne vyzerajúce sedadlá s látkovými stredmi a koženými bokmi, prešívané bielou niťou. To je úplné v poriadku, aj takýto malý detail vie dostatočne oživiť inak tmavý interiér. Ten ale vlastne vôbec nevadí, vzhľadom k bledej karosérií. Volant je akurátne hrubý, multifunkcia je klasika Renaultu známa aj z iných modelov a aj vzhľadom k pomerne veľkým tlačidlám sa dobre ovláda. Stredná časť sa skladá z lesklej dosky, v ktorej je 8,7” displej systému R-Link 2.  Samostatné ovládače klimatizácie a kúrenia sú taktiež súčasťou tejto dosky, čo vytvára pekný jednoliaty a integrovaný dojem. Ovládače majú naviac vlastné ukazovatele, takže nemôžeme povedať krivého slova. Taktiež vyhrievanie sedadiel má vlastné tlačidlá, čo je vždy rýchlejšie než prepínanie sa cez menu displeja. Poteší aj dvojica USB portov. Samotný infotainment je skôr priemerom, grafika neurazí ale ani neexceluje a presnosť ovládania je tiež taký stred. V globále ale fajn, nič vyslovene zlé či rušivé na tomto systéme nie je. Disponuje naviac aj navigáciou, má ale iba parkovacie senzory a nie kameru. Vo väčšine situácií to ale aj tak stačí. Strieborná lišta pred spolujazdcom, na dverách či okolo prevodovky tiež prispievajú k rozbitiu dominantnej čiernej. Lakťová opierka čalúnená kožou ponúka dostatočný odkladací priestor, poháre si zasa viete odložiť v prepážke za voličom automatu. Nezabudnime na digitálny prístrojový štít, ktorý síce patrí medzi tie jednoduchšie, ale dobre prehľadné s veľkými ukazovateľmi a číslami. Celkový dojem zo spracovania kabíny aj jej materiálov rozhodne patrí medzi tie lepšie, taktiež aj vnútorný priestor. Štyri dospelé osoby tu budú úplne v pohode aj na dlhej ceste, zvládnuteľné je to aj v pätici. Tu nemáme výhrady. Objem batožinového priestoru 521 litrov síce nie je rekordom kategórie, stále je to ale bohato dosť na takmer každý bežný účel a použitie.

Už spomínané Blue dCi má poctivé štyri valce a výkon 85kW/115 koní a 260 Nm. Skombinované bolo v našom prípade so sedemstupňovým dvojspojkovým automatom. Celé toto ústrojenstvo spolu hladko a harmonicky kooperuje a napriek papierovo skromnému výkonu je dynamika obstojná. To platí najmä o nižších a stredných rýchlostiach. Na diaľnici nad 130 km/h je ochota zrýchľovať už nižšia. Ak auto plne naložíte, Meganu už citeľne dochádza dych. Za normálnych okolností, pri mestskom a medzimestskom jazdení ale ide o príjemný a kultivovaný motor s ktorým nie je ani predbiehanie stresovou záležitosťou. Ak ste dynamický vodič, nie je to pohon pre vás. Pre kľudnejšie povahy má ale toto dCi relatívny dostatok výkonu a nebojíme sa ho odporučiť. Naviac, dokáže jazdiť za vskutku minimálne náklady, ktoré v praxi dosahujú okolo 5 litrov nafty na 100 kilometrov. Naša spotreba bola 5,5 litra a to sme jazdili veľkú väčšinu času v meste. Na okreskách a s ľahkou nohou teda bez problémov padnú cifry pod magickou päťkou. Motor je teda príjemným prekvapením, aj pomerne malý výkon vie Meganu Grandtour poskytnúť vcelku fajn dynamiku a ešte väčšou devízou je vážne malá spotreba. Jazdné vlastnosti sú na francúzske kombi pomerne sebaisté. To nás ale neprekvapuje, už v minulosti sme sa presvedčili, že Renaultu sa v tomto modeli veľmi dobre podarilo skombinovať vysoké pohodlie a filtrovanie nerovností so slušnou istotou v zákrutách. A najmä v prípade tejto verzie so 115 koňmi, ktoré nepredstavujú žiaden brutálny výkon, je podvozok o dobrý kus pred motorom. Z tohto pohľadu vlastne ide o mimoriadne bezpečné auto, kde motor nepredbieha schopnosti podvozka.

Renualt Mégane Grandtour 1.5 dCi nás prekvapil. Aj s papierovo relatívne malým výkonom je toto kombi veľmi použiteľné, kultivované a pohodlné. Naviac, v sviežej bledomodrej vyzerá veľmi dobre a charizmaticky. Výbava Intens je zlatým stredom, kde nechýba nič zásadné a finančne vás ani nezruinuje. Toto auto s týmto motor a v danej výbave začína na cenovke 24 250 euro s DPH. To je za priestranné a elegantné kombi s príjemným dizajnom, obstojnou výbavou a extrémne schopným motorom s dobre spolupracujúcim automatom úplné férová kúpa.

Renault Megane Grandtour 1.5 dCi Intens

Motor R4 nafta
Objem 1461 cm3
Výkon  85kW (115 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 240 Nm pri 1600 ot/min
   
Prevodovka 7-stupňová automatická
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4626 mm
Šírka 1814 mm
Výška 1449 mm
Rázvor osí kolies 2712 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1475/1980 kg
Batožinový priestor 521/1504 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 190 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,3 s
Spotreba  4,6 – 5,0
Emisie g CO2/km 120-131