Volvo už nedávno začalo s elektrifikáciu svojich modelov, ale teraz už ide do tuhého. Vraj každý rok do konca dekády predstaví úplne nový model výlučne na elektrickú energiu. Jedným z prvých, ak nerátame odvodené od štandardných spaľovacích verzii, je EX90.
Nové Volvo využíva dizajnový jazyk, ktorý zodpovedá trendu nastolenému ostatnými vozidlami automobilky už v súčasnosti. Je však iné svojou prednou častou, ktorá vôbec nepotrebuje žiadne výrazné prieduchy na chladenie spaľovacieho motora, keďže ho nemá. Automobilka siahla po takomto štýle a predvádza aj jeden zaujímavý prvok. Taký, ktorý doteraz bol len na súťažných špeciáloch.
Nad čelným oknom je otvor, ktorý pripomína nasávanie vzduchu vozidiel jazdiacich rally. Nie je to však úplne s týmto účelom. Pod malou strieškou sú ukryté všetky predné senzory, vrátane radarov, lidarov, kamier a všetkého ostatného a sprostredkúvajú integrovanému počítaču potrebné informácie. Vlastne celkovo, senzory okolo auta prinášajú konštantný prúd dát a vizualizácii v tristošesťdesiat-stupňovom uhle a okolo vozidla. Auto monitoruje prekážky až do vzdialenosti 100 metrov pred vozidlom. To v prípade keby vodič zažije nejakú formu vyrušenia a nevšimne si ju. Volvo hovorí, že toto bude najbezpečnejšie vozidlo, ktoré kedy automobilka vyrobila.
Novinka stojí na úplne novej elektrickej platforme, ktorá využíva batériu s kapacitou 111 kWh. Štandardne využíva dva elektromotory, jeden vpredu a jeden vzadu. Celkový výkon je 380 kW (517 k) a krútiaci moment masívnych 910 Nm. Automobilka hovorí, že s takýmto ústrojenstvom dokáže vozidlo prejsť až 600 km na jedno nabitie. O konkrétnych rýchlostiach, či skôr výkonoch nabíjania reč nie je, ale je jasné, že z 10 na 80 % sa Volvo EX90 nabije za 30 minút. To by mohlo znamenať výkon nabíjania niekde medzi 180 a 200 kW.
Okrem 7 miest ponúkne EX90 v interiéri novinka úplne nový informačno-zábavný systém, ktorý bude využívať skúsenosti s čipmi Snapdragon a využije aj Unreal Engine, ktorý je skôr známy z počítačových hier. Tieto prvky budú zobrazované na displeji pred vodičom a stredovom displej s uhlopriečkou 14,5 palca. Automobilka využije na prepojenie a dátový tok pripojenie vozidla na siete 5G, pričom bude tok dát dostatočný na navigáciu, ale aj na samotné streamovanie hudby a všetky detaily konektivity. Volvo potvrdilo, že všetky hardvérové prvky budú v štandardnej výbave, ale predpokladáme, že sa bude líšiť softvérová výbava, ktorá bude obsluhovať jednotlivé časti. Toto vytvára priestor na modely predplatného pri potrebe niektorých výbav.
Automobilka ponúkne aj rovnakú možnosť ako ponúka BMW, čiže využitia telefónu ako kľúču. Ak sa človek s telefónom, v ktorom je nahratý kľúč, priblíži k autu, auto sa odomkne. Naviac sa nastaví podľa konkrétneho užívateľa. Znamená to nielen nastavenie sedadla, ale aj klimatizácie a ďalších detailov. Do spustenia objednávkových formulárov máme ešte necelý rok a prvé kusy sa ku zákazníkom dostanú začiatkom roka 2024. Očakáva sa cena viac ako 80-tisíc eur.