Volkswagen predstavil už deviatu generáciu svojho modelu Passat. Je to auto, ktoré žne neúspechy najmä na poli manažérskych vozidiel a fleetových zákazníkov. Jasné, že sa dostáva aj k súkromným vlastníkom, ale toto vozidlo hrá stále prvé husle v biznis ponuke. Automobilka teda nemohla nechať nič na náhodu a musela aj dizajn prispôsobiť trochu konzervatívnejším požiadavkám špecifického trhu.
VW Passat je teda jedným z mála prežívajúcich zástupcov segmentu D s karosériou kombi, pretože veľa automobiliek už túto triedu vypustilo v prospech SUV. Nový Passat bude teda vyžarovať konzervatívny postoj s evolučnými líniami oproti predchádzajúcej generácii B8. VW Passat predvádza vpredu nové IQ.Light LED svetlá, ktoré dokážu vypínať jednotlivé lúče a predvádzajú perfektné osvetlenie vozovky. Taktiež dostane prepojenie svetiel aj zadný svetelný systém. Znova bude línia rozdelená iba znakom Volkswagenu. Aj keď tu sa núka myšlienka, či nebude za príplatok aj tento znak podsvietený, ako to už automobilka pri niektorých modeloch má. O triezvosti nového Volkswagenu Passat hovorí aj maximálny priemer zliatinových diskov 19 palcov.
Čo však treba uznať, tak Passat je naozaj obrovské auto. Už v generácii B8 je veľký, ale novinka bude ešte väčšia. Na dĺžku pridá 144 mm a budem mať celkovo až 4 917 mm. Šírka vzrástla o 20 mm na 1 852 mm asi výška zostane rovnakých 1506 mm, približne. Z celkovej zväčšenej dĺžky pribudne rázvoru 50 mm a dosiahne až 2 841 mm. Nový Passat bude teda úplne obrovské auto, ktoré už sa pomaly dostáva do vyššieho segmentu ku Audi A6 Avant. Má k nemu rozhodne bližšie ako ku Audi A4 Avant.
Celkový prírastok veľkosti sa prejavil najmä v zadnej časti v situácii, keď tam lezú pasažieri. Majú omnoho viac priestoru na nohy a zväčšil sa aj batožinový priestor. V štandardnom stave pribudlo 40 litrov a dostáva sa na celkových 690 litrov, pričom pri sklopení zadných sedadiel poskočí objem o 140 litrov až na 1 920 litrov. Toto sú hodnoty porovnané s predchádzajúcou generáciou Passatu Variant. Dôležité je však povedať, že verzia plug-in hybrid bude mať určite batožinový priestor o štipku menší.
Predná časť, tam kde sa bude vodič zdržovať najdlhšie ponúkne 14 smerov elektrického nastavenia sedadiel, ktoré môžu byť vyhrievané, ventilované, ale aj masážne. Všetky tieto možnosti už Volkswagen ale dlhšiu dobu pre predné sedadlá ponúka. Pamätám si Passat B7, ktorý mohol mať vlastne všetko, aj keď určite nie na takej úrovni. Predná časť bude ešte ozvláštnená displejom s uhlopriečkou 12,9 palca v strede, ktorý predvedie najnovšiu generáciu informačno-zábavného systému s možnosťou bezdrôtového zrkadlenia mobilných telefónov. Ďalšou devízou bude možnosť priplatiť za jeden z najväčších displejov v hre. Čím väčší displej, tým ľahšie sa dá zorientovať v jednotlivých detailoch, keďže Volkswagen takmer absolútne z prístrojovej dosky eliminoval fyzické tlačidla. Eliminoval aj klasické ručičkové ukazovatele, ktoré nahradí 10,25-palcový displej dostupný štandardne pre všetky verzie. Veľkým prekvapením je presunutie páky ovládania prevodovky vpravo pod volant, z čoho vyplýva, že ľavá páčka pod volantom bude ovládať nielen smerovky, svetlá, ale aj stierače. Ďalšie veľké prekvapenie prichádza vo forme volantu. Tak ako automobilka avizovala, nebude mať dotykové polia, ale vráti sa ku štandardným tlačidlám, ktoré boli užívateľsky príjemnejšie a budú také aj do budúcna. Tento krok späť je rozhodne veľkým krokom vpred.
VW Passat novej generácie bude stáť na platforme MQB Evo, ktorá hovorí aj o použití novej generácie plug-in hybridu. Úplne nový plug-in hybrid eHybrid bude pozostávať z 1,5-litrového benzínového motora spojeného s elektromotorom a šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou. eHybrid ponúkne výkon buď 150 kW (204 k), alebo až 200 kW (272 k). Krútiaci moment bude 350 resp. 400 Nm. Elektromotor bude štandardne čerpať energiu z batérie s kapacitou 19,7 kWh, ktorá by mala Volkswagenu Passat umožniť prejsť až 100 km na nabitie. Nabíjanie pritom bude možné, pri PHEV od koncernu VW prvýkrát, aj jednosmerným prúdom s výkonom až 50 kW, čo znamená, že z 10 na 80 % nabitia sa nový Passat dostane za 25 minút.
V ponuke však budú aj klasické agregáty, ktoré majú ešte väčšiu šancu osloviť fleetových zákazníkov, ktorí nepoužívajú možnosť nabíjania. Základom bude benzínový motor 1,5 eTSI, ktorý bude mať vypínanie valcov. Bude mať výkon 110 kW (150 k) a pohon výlučne prednej nápravy. Takisto pohon prednej nápravy bude mať aj základný dvojliter dosahujúci výkon 150 kW (204 k) a štvorkolku zase prinesie verzia s výkonom 195 kW (265 k).
Na poli naftových motorov bude bojovať dvojliter s rôznymi výkonovými úrovňami. Základ bude mať 90 kW (122 k), nad ním bude 110 kW (150 k) a so štvorkolkou príde verzia dosahujúca 142 kW (193 k). Všetky benzínové a naftové motory budú spojené znova štandardne s automatickou sedemstupňovou prevodovkou s dvomi spojkami. Toto ale znamená jediné, v Passate je manuál jednoducho mŕtvy. Veď ako by ste chceli radiť manuálne prevody na stĺpiku riadenia?
Ako je už štandard, bude Passat v ponuke s elegantnejším vzhľadom, ale aj so športovo ladeným vzhľadom verzie R-line. Do ponuky sa dostane už v prvom kvartáli budúceho roka a bude sa vyrábať v Bratislave. Čítate správne, nebude sa už vyrábať v Nemecku. V Bratislave bude vznikať spolu so štvrtou generáciou Škody Superb. Tá však ponúkne dve karosárske verzie. Volkswagen si nechá iba kombi.