V auguste si pripomíname 45. výročie úmrtia amerického speváka a kráľa rock’n’rollu (v roku 1977). Elvis Presley mal v rokoch 1958-1960, počas svojej vojenskej služby v Nemecku, vozidlo BMW 507 s výrobným číslom 70079. Po jej ukončení sa automobil na takmer 50 rokov stratil a všetci si mysleli, že zmizol nadobro a do žiary reflektorov sa už nevráti. Našťastie mal dramatický príbeh iné rozuzlenie…
Zreštaurované BMW 507 preháňal americký spevák Elvis Presley, už vtedy nazývaný „kráľom rock’n’rollu“, počas svojej vojenskej služby v Nemecku. Po jej ukončení sa automobil na takmer 50 rokov stratil a všetci si mysleli, že zmizol nadobro a do žiary reflektorov sa už nevráti. Po takmer dvoch rokoch náročnej reštaurátorskej práce bol originálne zreštaurovaný automobil predstavený 21. augusta 2016 na prehliadke Concours d’Elegance v Pebble Beach v Kalifornii. BMW 507 s výrobným číslom 70079 sa predviedlo presne v takom stave, v akom ho 20. decembra 1958 Elvis Presley prevzal: v páperovej bielej farbe, s hliníkovým osemvalcom s výkonom 110 kW (150 k), s kolesami so stredovými maticami, čierno-bielym interiérom a s rádiom Becker Mexiko.
„Možnosť zreštaurovať BMW 507, ktoré vlastnil kráľ rock’n’rollu, v súlade s požiadavkami predchádzajúceho majiteľa Jacka Castora, bola pre všetkých zúčastnených splneným snom,” prezradil Oliver Rademacher, riaditeľ BMW Slovenská republika. „Toto bol mimoriadne fascinujúci projekt. Výsledok pre nás nie je len dôvodom na neskonalú pýchu – Jack by ním bol bezpochyby nadšený.” Výstava nezreštaurovaných BMW v stave nálezu vyvolala v lete 2014 medzi priaznivcami klasických vozidiel veľké nadšenie, avšak priniesla aj niekoľko otázok: je to skutočne Elvisove BMW 507? Je vôbec možné tento roadster opätovne transformovať na klenot z 50. rokov?
Od „Return to Sender” po „Now or Never”.
Stav dvojsedadlového vozidla skutočne vyvolával obavy. Hoci originálne karosárske diely a ďalšie komponenty boli prakticky všetky na svojom mieste a v neporušenom stave, roadsteru chýbali motor a prevodovka. Zadnú nápravu nahradil diel neznámeho pôvodu, podlahu rozožierala korózia, sedadlá boli roztrhané a prístrojová doska chýbala. Avšak fascinácia zo vzácneho a zvodne krásneho automobilu prevážila všetky jeho nedostatky. Navyše túto fascináciu ešte zvyšovali spomienky na Elvisa Presleyho a jeho najväčšie hity. Akonáhle sa roadster objavil v Mníchove pod sloganom „Return to Sender – Návrat odosielateľovi”, riešením nepochybne bolo „Now or Never – Teraz alebo nikdy”. Projekt reštaurovania vozidla pod taktovkou BMW Group Classic bol úspešný. Experti BMW a externí špecialisti spojili svoje sily a výsledkom stanovili nové meradlá v oblasti reštaurovania BMW 507.
Pri spätnom pohľade na proces reštaurovania vozidla pripomína príbeh Elvisovho BMW 507 čistý rock’n’roll. Bol rovnako podmanivý ako „kráľove” pohyby bokmi, plný energie a prekvapivých zvratov. Emočná horská dráha. Toto nie je len príbeh mladého vojaka Elvisa Presleyho. Je to tiež príbeh skúseného šampióna v jazde do vrchu Hansa Stucka, plných pier otlačených na bielej kapote, vyslúžilého raketového inžiniera, melónového skladu, motora V8, ktorý bol príliš veľký, pogumovaných kokosových rohoží a kľučiek dverí vytlačených na 3D tlačiarni. A celý príbeh sa začal už tri roky predtým, než „kráľ” nastúpil na základnú vojenskú službu na americkej základni v juhonemeckom Hesensku.
Mýtus medzi raritami: „Kráľovo” BMW 507
BMW 507, ktorých sa v rokoch 1955 až 1959 vyrobilo len 254 kusov, vždy patrilo medzi najexkluzívnejšie a najvyhľadávanejšie rarity histórie značky BMW. Okamžite po svojej svetovej premiére na frankfurtskom autosalóne IAA v roku 1955 bol dvojsedadlový automobil, navrhnutý Albrechtom Grafom Goertzom, dobovou tlačou oslavovaný ako „Sen od rieky Isar”. K vnímaniu roadsteru ako symbolu spoločenského postavenia prispeli slávni majitelia, medzi ktorých patria Alain Delon, Ursula Andress či John Surtees. Avšak ani jeden z vyrobených kusov tohto modelu nie je opradený takými mýtmi ako BMW 507, ktorého majiteľom kedysi bol aj Elvis Presley. Predpokladalo sa, že tento konkrétny roadster bol viac ako päť desiatok rokov stratený. V skutočnosti nebolo na 100 percent isté ani výrobné číslo vozidla, ktorým „kráľ” jazdil. Pochybnosti panovali aj o tom, či Elvis Presley po skončení základnej vojenskej služby v Nemecku vozidlo do USA vôbec previezol a nikto nemal ani najmenšie poňatie o tom, kto ho následne vlastnil.
Na všetky tieto hádanky našli odpovede experti z archívu BMW Group Classic a americká novinárka Jackie Jouretové, ktorá v Kalifornii píše pre časopis „Bimmer”. Tá už v roku 2006 prehľadávala dobové články a literatúru v snahe nájsť informácie týkajúce sa Elvisovho BMW 507. V priebehu svojho pátrania odkryla zásadný detail. Rôzne zdroje upozorňovali na skutočnosť, že Elvisovo BMW 507 nebolo úplne nové a jeho predchádzajúcim majiteľom bol pretekár Hans Stuck. Od mája do augusta 1958 vyhral pretekársky pilot, známy ako „vrchársky šampión”, niekoľko pretekov do vrchu v Nemecku, Rakúsku a vo Švajčiarsku – v bielom BMW 507 s výrobným číslom 70079 a s registračnou značkou M-JX 800. Je tiež fotografiami doložené, že tento roadster zišiel z výrobnej linky 13. septembra 1957. Už v októbri 1957 predstavil Hans Stuck vozidlo na londýnskom autosalóne a predtým, než odišiel do Talianska na turínsky autosalón, ho v Belgicku ukázal kráľovi Baudouinovi. A ako by to nestačilo, Stuckovo BMW 507 vyhralo v lete 1958 automobilovú súťaž krásy vo Wiesbadene, a potom malo filmovú rolu v bavorskom celovečernom filme Hula-Hopp Conny s Corneliou Froboessovou a Rudolfom Vogelom.
Toto vozidlo bolo po každých pretekoch starostlivo servisované v BMW a keď na jeseň roku 1958 skončilo u frankfurtského predajcu BMW, malo modernizovaný motor a novú prevodovku. Mladý vojak Elvis Presley mal v čase jeho prvej jazdy v BMW 507 iba 23 rokov. „Kráľ” bol vozidlom okamžite ohromený a rozhodol sa pre jeho kúpu. Fotografie zhotovené pri odovzdávaní prezrádzajú, že na BMW 507 už boli umiestnené vývozné registračné značky. Neskôr bol automobil vybavený registráciou americkej armády, ktorá sa každý rok obmieňa. To bol tiež dôvod, prečo bolo následné dohľadávanie histórie vozidla také komplikované. Experti z BMW Group Classic si boli absolútne istí len tým, že v návrhu poistenia v decembri 1958 bolo spolu s výrobným číslom 70079 uvedené meno majiteľa Elvis Aaron Presley.
Rozmaznávané v Nemecku, radikálne upravené v USA
Elvis používal BMW 507 na dopravu medzi svojím domovom v Bad Nauheime a americkou armádnou základňou vo Friedbergu. Jeho fanúšičky ho vždy pozorne sledovali a často doslova obliehali. Lak roadsteru bol často posiaty rúžom písanými zamilovanými odkazmi. Tieto známky obdivu neboli u rockových hviezd ničím neobvyklým, avšak pre mladého amerického vojaka Presleyho boli nepríjemné. Problém vyriešil nový červený lak.
Elvis Presley ukončil vojenskú službu v Nemecku v marci 1960. Radosti z jazdy v otvorenom BMW po amerických cestách sa vzdal už o niekoľko mesiacov, keďže po svojom návrate dal červený roadster nesúci výrobné číslo 70079 na protiúčet newyorskému predajcovi vozidiel Chrysler. Ten vozidlo predal z dnešného pohľadu za smiešne nízku cenu 4 500 dolárov rozhlasovému moderátorovi Tommymu Charlesovi. Charles automobil odviezol do svojho domovského mesta Birmingham v štáte Alabama, kde sa odštartovala jeho veľmi úspešná pretekárska kariéra, avšak tento krok bol veľmi diskutabilný, najmä ak sa bavíme o originalite. Pri príprave na pretekárske okruhy dostalo BMW 507 motor Chevrolet. Ten bol taký veľký, že z motorového priestoru museli byť vyrezané uchytenia predného pomocného rámu nápravy. Prevodovka, zadná náprava a prístroje v kokpite boli nahradené. Charles s radikálne upraveným roadsterom vyhral preteky v Daytona Beach na Floride a kým ho v roku 1963 predal, postavil sa s ním na štartový rošt ešte niekoľkých ďalších pretekov.
Pokým sa BMW 507 dostalo do Kalifornie, ešte dvakrát zmenilo svojho majiteľa. Raketový inžinier Jack Castor kúpil vozidlo v roku 1968 a predtým, než ho uložil do garáže s cieľom následnej reštaurácie, ho občasne používal ako automobil na každodenné jazdenie. Castor, bývajúci južne od San Francisca v Half Moon Bay, bol vášnivým zberateľom historických bicyklov a v priebehu rokov tiež nahromadil pôsobivú zbierku klasických automobilov. Bol členom niekoľkých klubov priaznivcov klasických vozidiel a pátral po histórii vozidiel, ktoré vlastnil.
„Svätý grál” ukrytý v sklade s melónmi
Castor dal tiež dohromady komplexnú históriu svojho BMW 507. Medzitým sa raketový inžinier odobral do zaslúženého dôchodku a jedného dňa náhodou narazil na článok v časopise „Bimmer”. Castor autorke článku napísal a povedal jej o BMW 507 s výrobným číslom 70079, ktoré mal v garáži a pozval ju na návštevu. Bol si vedomý toho, že vlastnil pretekárske vozidlo, s ktorým jazdil „vrchársky šampión” Hans Stuck, ale až dovtedy mohol o potenciálnom spojení s Elvisom iba špekulovať. Avšak v tejto otázke si bola Jackie Jouretová úplne istá. Jouretová zašla s Jackom Castorom do skladu melónov, kde bolo červené BMW 507 uložené spoločne s ďalšími uznávanými automobilmi. „Jack kapotu zviazal povrazmi,” spomínala novinárka na moment, keď vozidlo uzrela po prvý raz. „Nejaký čas trvalo, pokým sme ju vôbec otvorili a videli vyrazené výrobné číslo 70079, svätý grál medzi výrobnými číslami BMW.”
Jack Castor medzitým zhromaždil veľké množstvo náhradných dielov, ktoré starostlivo uložil do krabíc, kde čakali na plánované uvedenie vozidla do pôvodného stavu. Čo však nezohnal, to bol zodpovedajúci motor a čas, aby projekt dokončil. Avšak potom sa začali diať veci. Jackie sa spojila s BMW Group Classic, ktorého zástupcovia zhromažďovali nové informácie ohľadom identity BMW 507, s ktorým jazdil Elvis Presley. Vďaka tomu boli overené informácie získané v USA.
Kontajnerom do múzea – a odtiaľ do dielne
Čas nastal na jar roku 2014. BMW 507 bolo do Nemecka prepravené v kontajneri spolu s náhradnými dielmi, ktoré Castor zhromaždil. Prvou zastávkou v Mníchove bolo múzeum BMW, kde bol roadster vystavený obdivným pohľadom návštevníkov špeciálnej výstavy „Elvisovo BMW 507 – straty a nálezy”. Následne sa v dielni BMW Group Classic začal proces uvedenia vozidla do pôvodného stavu. Ako už to pri projektoch tohto druhu býva, prvá fáza bola prevažne deštruktívna. Vozidlo bolo kompletne rozobraté, čo je proces, ktorý v tomto špeciálnom prípade trval celý týždeň a nie deň, dva, ako bolo pôvodne plánované.
Veľa komponentov muselo byť znovu vyrobených, pretože zásoby originálnych dielov pre BMW 507 sú obmedzené, dokonca aj v prípade BMW Group Classic. Tradičné remeselné spracovanie v štýle 50. rokov doplnili špičkové postupy modernej doby. Prístrojová doska bola novo odliata podľa originálnej predlohy. Kožené čalúnenie bolo vyčinené tak, aby presne zodpovedalo vzoru uvedenom na dobových fotografiách a katalógoch. Po rekonštrukcii poťahu sedadiel sa ukázalo, že sa dá použiť originálny oceľový rám sedadiel, z ktorého bola starostlivo odstránená všetka hrdza. Oceľové pružiny sedadiel boli následne potiahnuté kokosovou rohožou. Tento prírodný materiál sa používal už v 50. rokoch pri sériovej výrobe BMW 507, spoločne s výplňami a ľanovými tkaninami, vďaka ktorým boli sedadlá maximálne pohodlné. Kľuky na sťahovanie okien a kľučky dverí boli znovu vyrobené za pomoci novodobej modernej 3D tlačiarne podľa originálneho vzoru. Naproti tomu gumové tesnenie veka nádrže bolo znovu vyrobené konvenčnou technikou. Keďže tento diel, rovnako ako mnoho ďalších, podľahol zubu času, vyrobila sa malá séria týchto náhradných dielov. To znamená, že majitelia roadsterov majú možnosť tento náhradný diel zakúpiť v obchode BMW Group Classic.
BMW 507 sa vracia
– vyzerá presne ako vozidlo, s ktorým jazdil Hans Stuck, ako ho kúpil Elvis a ako ho chcel mať Jack Castor
Motor Elvisovho BMW 507 bol kompletne znovu postavený z náhradných dielov. Osemvalec s objemom 3,2 litra bol repasovaný presne v súlade s pôvodnou špecifikáciou BMW 507, ale z dôvodu použitia inak neštandardnej kombinácie nových a starých dielov, nemá číslo motora. Uloženie predného pomocného rámu nápravy, ktoré bolo z vozidla vyrezané, sa vyrobilo znovu v pôvodnej geometrii a integrovalo do nosnej konštrukcie. Drevený pás, ktorý drží plátennú strechu na svojom mieste, bol takisto opätovne vyrobený za pomoci materiálov a výrobných metód z 50. rokov.
Pri lakovaní vozidla hrala obrovskú úlohu maximálna autentickosť. BMW 507 sa teraz opäť vyznačuje páperovo bielou farbou. Základná farba, plnivo a vrchný lak neboli nanesené podľa štandardov, ktoré sú bežné dnes. Všetko bolo realizované postupmi, ktoré sa používali pred približne 60 rokmi. Vďaka tomu nie je farba prehnane lesklá. Lesk, ktorý je žiaduci v dnešnej dobe, nie je v prípade veterána vhodný.
Podobne ako pri repase motora V8 a používaní takmer originálnych dielov a výrobných procesov, aj výber laku zodpovedá presne podmienkam, aké stanovil Jack Castor. Už od počiatku si prial uviesť tento roadster do pôvodného stavu z roku 1958. Avšak jeho túžba uvidieť BMW 507 tak, ako ho videl „kráľ”, zostala nenaplnená. Jack Castor zomrel v novembri 2014 vo veku 77 rokov. Preto si jeho pamiatku pripomenuli v Pebble Beach v roku 2016. BMW 507 sa v Pebble Beach verejnosti prvýkrát predstavila nielen ako „kráľov” automobil, ale aj ako pocta Jackovi Castorovi a ako majstrovský kúsok spoločnosti BMW Group Classic.
Tento článok je vlastne tlačová správa, ktorú nám poslalo BMW a je tak dobre spracovaná, že ju treba prečítať celú a v pôvodnom znení.