Tu, či tam sa každému stane, že auto snov sa dočasne zmení na niečo, do čoho sa dá nasadnúť a prejsť pol kontinentu. A nemusí to byť práve luxusná limuzína ani obrovské kupé. Takže logicky môžete uvažovať o nemeckom triu vyššej strednej triedy, Audi A6, BMW radu 5 a Mercedes triedy E. Ale tie sú akosi tuctové. Tým, že sú prémiové, tak ich chce každý a preto sú staršie modely skoro na každom kroku. Ale vyššia trieda sa vyznačuje slušnou rôznorodosťou. Napríklad taký Jaguar S-type. Z neho môžete vystúpiť, natankovať a pri pokladni zistiť, že peňaženka ostala na nočnom stolíku. A teoreticky sa to prepečie, pretože máte Jaag. To už je menej obvyklý zástupca, ale ešte existujú ďalší zástupcovia, ktorí sú hodní zmienky.
5. Kia Opirus
Kórejský pokus o triedu E bol jasným krokom. Kórejci si zobrali reálne Éčko, samozrejme to od Mercedesu, a tvorili. Alebo skôr pretvárali? Normálne by o veľkú Kiu nikto na Slovensku asi ani nezakopol, pretože cenovo sa vo svojej dobe priližovala originálu, aj keď ten mal za rovnakú cenu horšiu výbavu. Dizajn je tak kontroverzný nie samotným stvárnením, ale použitím podobných prvkov a tvarov. Našťastie vo vnútri je poznať, že toto nie je Meďák. Koža, imitácia dreva a luxus podkopávajúci lacne vyzerajúci znak na volante. Ale zase pod kapotou šesťvalec s viac ako 200 koňmi. Máte pravdu, nič extra, ale teraz sa dá kúpiť už za 4 tisíc eur. S Kiou Opirus budete iní, budú sa na Vás ľudia pozerať inak, otázka je, či si nebudú klopkať na čelo, ale to bude jedno, vnútri máte dostatočnú izoláciu od okolitého prostredia. Alebo to nebolo Éčko, ale Sko od Jaguaru, ktoré bolo inšpiráciou?
4. Volvo S80
Najväčšie Volvo sedan, ktorý je ešte stále dostupný aj teraz. Ale teraz je na trhu druhá generácia, aj keď tiež pred koncom produkcie. Tradičnému Švédovi prvej generácie sa nedá nič vyčítať. Chcete silný naftový motor. Máte D5 s 120 kW (163 k). Nie je to až tak extrémna sila v porovnaní s dneškom, ale dokážete s ním jazdiť pod 6 litrov. Chcete výkon? T6 ponúkne až 200 kW (272 k). Prvé Volvo S80 bolo asi najprelomovejším autom v novodobej histórii automobilky. Bolo prvým, ktoré ukončilo tradičné krabicové tvary. A bolo úspešné! Niektoré modely sa v relatívne dobrom stave dajú kúpiť už za 3000 eur. Praha z Bratislavy? Bez akýchkoľvek problémov vo fantasticky pohodlných sedadlách. Vzadu síce nebolo na hlavu až tak veľa priestoru, ale postavy do 190 centimetrov problémy mať nebudú.
3. Renault Vel Satis
Francúzska automobilka to zobrala inak. Základná otázka, že čo treba v aute vyššej strednej triedy, bola zodpovedaná do detailu a podľa nás správne. Auto s rozmermi tradičných zástupcov vyššej strednej triedy, ale s interiérom s kráľovským priestorom. Tvar karosérie sa tradičným nazvať nedá. Skôr to je obrovský hatchback. To ale poskytne dostatok priestoru nad hlavami vzadu a tiež na kolená vzadu. Vpredu nie je situácia o nič horšia. Obrovské fotelky s všestranným nastavením (dal sa nastavovať aj uhol vrchnej časti operadla). Síce trochu utrpel kufor, ale to vôbec nevadí. Vel Satis poháňali motory V6 a R4. Šesťvalec na naftu nemal príliš dobrú povesť, ale skúsenosti nemáme, tak nebudeme súdiť. Ale benzínový agregát 3,5 V6 je dostatočne silný a tiež spoľahlivý. Cenovo sa Vel Satis pohybuje od 3000 eur.
2. Saab 9-5
Švédska oceľ, ktorá nemala veľa šťastia. Saab 9-5 nie je až taký výstredný ako Renault Vel Satis. Ako má Porsche tradičnú spínaciu skrinku naľavo od volantu, Saab ju má v strede medzi sedadlami. Night panel zase ponúka vypnutie všetkých svetiel na palubke okrem rýchlomera. Niektoré komponenty však v tej dobe zdieľal s, vtedy materským, Oplom. Saab do 9-5 implementoval mnohé turbomotory. Napríklad 2,3 s výkonom 193 kW (263 k). Mnohé prešli aj prestavbou u švédskeho ladiča Hirsch, takže nie je až taký problém nájsť kusy s viac ako 260 kW (340 k). Vo Švédsku práve tento model používala aj polícia. Na Slovensku je dostupný už od 3500 eur, ale ponuka je veľmi slabá a nájsť dobrý kus nebude tak ľahké.
1. Citroën C6
Je očividné, že C6 začína medzi jazdenými autami na Slovensku o niečo vyššie. Stojí od 8 tisíc eur. Ale stojí za každý jeden cent. Disponuje jedným z najkomfortnejších podvozkov na svete. Hydropneumatické pruženie odfiltruje aj Grand Canyon, prípadne Gerlach. Stále idete v kľude. A to je len jedno z unikátnych riešení. C6 má aj Heads-up displej, centrálne prístroje, bezrámové dvere a podobne. Ale tým najfantastickejším detailom je… Fanfáry, opačne klenuté zadné okno. Miesto vypuklého ako je zvykom všade naokolo má C6 vpuklé. A prečo? Lebo sa to dá. Úžasný detail zdedila aj súčasná generácia sedanu C5. Ku koncu výroby sa veľký Citroën predával s motorom 3,0 V6 HDI. Ale na zahodenie nie sú ani pôvodné kúsky s naftovým 2,7 V6 HDI alebo benzínovým 3,0 V6. Vyrábala sa aj alternatíva 2,2 HDI so štyrmi valcami, ale tá nesedela príliš k autu. Malý motor jednoducho nie.