Cenníky v PDF sú už akosi out. Aj keď pre istotu a pre možnosť tlače nie je zlé mať k nim prístup. Teraz sú in konfigurátory vozidiel. Zvolíte si farbu, zvolíte si výbavu, kolesá, čalúnenie, navi, všetko a nakoniec vám zostane pohľad na finálne vozidlo plus základná cenníková cena. Niektoré konfigurátory upozorňujú aj na zľavu na konkrétne vozidlo. Začína to byť stále premakanejšie a dokonalejšie.
Na Slovensku sa dá konfigurovať všeličo. Ale niekedy nie je zlé zablúdiť pre inšpiráciu aj do konfigurátora Ferrari, či McLarenu. Až vtedy zistíte, čo je individualizácia auta. Ale ako to teda je u nás? Kto má najlepší konfigurátor? Začneme fakt tým najlepším.
1. miesto: Renault
Francúzsky výrobca má fakt najlepší konfigurátor v súčasnosti. Jasné, nie je na niektoré modely ako Mégane (update: už je aj ten online) a čakáme aj na Trafic Passenger. Ale na Espace, Kadjare, Cliu, či Capture funguje výborne. Každá zmena farby, či výbavy je okamžite premietnutá do zobrazovaného náhľadu. Náhľad je 3D a dá sa vybrať aj niekoľko setov umiestnenia vozidla. Za behu sa dá meniť narýchlo aj výbava a motor bez toho, aby sa resetovala farba.
Grafická prepracovanosť: 10/10
Rýchlosť: 8/10
Adekvátnosť zmien: 10/10
Logika: 10/10
Schopnosť zaujať: 9/10
2. miesto: Škoda
Škoda nenechala nič na náhodu a tiež konfigurátor vybavila pekným 3D modelom. Farby na autách síce pôsobia trochu bledšie ako by mali, ale aj tak je radosť s ním pracovať. Initeriér už 3D nie je. Zobrazuje však všetko, čo potrebujete vidieť. Až pri pridávaní výbavy nevidíte, čo vlastne pribudlo a nepremieta sa to do modelu samotného. Druhé miesto mu však patrí oprávnene. Dokonca zahŕňa všetky modely značky a môžete tak skúšať všetko od Citiga, cez Fabiu, Octaviu, až po Superb.
Grafická prepracovanosť: 9/10
Rýchlosť: 8/10
Adekvátnosť zmien: 6/10
Logika: 10/10
Schopnosť zaujať: 8/10
3. miesto: Citroën/DS
Druhá francúzska automobilka vsadila na menší náhľad na vrchu stránky. Pri zmene výbav naviac resetuje všetky voľby. Ale aj napriek tomu je pohyb v konfigurátore celkom zábava a za logiku ovládania si nezaslúži menej ako plný počet bodov. 3D náhľad chýba, nahrádza ho viac pohľadov na auto. Ale všetko pekne pribúda/ubúda, či na exteriéri, alebo na interiéri. Zo statických konfigurátorov to najlepšie.
Grafická prepracovanosť: 8/10
Rýchlosť: 10/10
Adekvátnosť zmien: 10/10
Logika: 10/10
Schopnosť zaujať: 7/10
4. miesto: Mercedes-Benz
Podobne ako Citroën, aj Mercedes nechal auto vo vrchnej polovici obrazovky. Má dokonca aj otáčanie 3D modelu, aj keď interiér je statický. Všetko sa premieta do náhľadov, čo je fakt super. Až tak super nie je pomalšia reakcia na voľby, či miestami neprehľadná možnosť voľby. Môže za to extrémne veľa možností, ktoré Mercedes ponúka. Každú chvíľu na vás vyskočí okienko, či chcete niečo vyhodiť, alebo pridať kvôli kompatibilite s predtým zvolenou výbavou.
Link na konfigurátor Mercedes-Maybach S
Grafická prepracovanosť: 9/10
Rýchlosť: 6/10
Adekvátnosť zmien: 10/10
Logika: 8/10
Schopnosť zaujať: 6/10
5. miesto: BMW
Až na to, že sa občas zasekne, je nečakane dobrý. Niektoré autá mu robia trochu problémy a občas sa sekne. Ovládanie tiež nie je práve najlogickejšie a pôsobí až ťažkopádne. Ale vizuálne sa konfigurátor dá hodnotiť ako veľmi dobrý. Používa sa horšie. Tak zostáva otázka, či je lepší vizuálne dokonalý konfigurátor s horším ovládaním, alebo geniálne jednoduchý na ovládanie s horším náhľadom.
Grafická prepracovanosť: 10/10
Rýchlosť: 7/10
Adekvátnosť zmien: 10/10
Logika: 6/10
Schopnosť zaujať: 6/10
6. miesto: Lexus
Pri Lexusoch nám akosi nešlo zobrazenie 3D. A rušivo pôsobila zmena pozadia na farbu auta, ktorú sme zvolili. Veľký náhľad vyzerá síce pekne, ale možností je akosi pomenej. Teda je ich toľko koľko ich má byť, avšak Lexus je známy tým, že príplatková výbava príliš veľa prvkov neobsahuje. Takže volíte farbu a kolesá. To je to najdôležitejšie. A ešte výbavu modelu hneď na začiatku.
Grafická prepracovanosť: 6/10
Rýchlosť: 8/10
Adekvátnosť zmien: 6/10
Logika: 10/10
Schopnosť zaujať: 5/10
7. miesto: Kia
Kórejská automobilka zvolila naozaj jednoduchý konfigurátor. Prepínate len pohľad na predok a zadok auta. Viacero možností, ako interiér, jednoducho nemáte. Na náhľad sa premieta okamžite farba, ale to je tak všetko. Baviť vás nebude ani konfigurácia prvého auta.
Grafická prepracovanosť: 5/10
Rýchlosť: 9/10
Adekvátnosť zmien: 4/10
Logika: 8/10
Schopnosť zaujať: 5/10
8. miesto: Hyundai
Hyundai tiež neprichádza so zložitosťou. Auto vidíte zboku. Zvolíte motor, zvolíte farbu, zvolíte výbavu a končíte. Pohľad na interiér chýba, nahrádza ho len náhľad na zvolenú farbu čalúnenia. Ale oproti Kii tento proces baví akosi viac, zvládnete po jednom aute z každého modelu, čo nie je na zahodenie.
Grafická prepracovanosť: 5/10
Rýchlosť: 10/10
Adekvátnosť zmien: 5/10
Logika: 10/10
Schopnosť zaujať: 5/10
9. miesto: Peugeot
Na rozdiel od koncernového Citroënu má Peugeot horší konfigurátor. Model zvolíte naozaj rýchlo, máte dostupných pár pohľadov, ale nie všetky zmeny sa premietnu na zobrazenú konfiguráciu. Najhoršia vlastnosť je, že nevidíte aké kolesá ste navolili, až kým nemáte záverečný súhrn. Zmeny farby sú však veľmi rýchle, podobne ako pri zmenách farby interiéru.
Grafická prepracovanosť: 5/10
Rýchlosť: 9/10
Adekvátnosť zmien: 4/10
Logika: 7/10
Schopnosť zaujať: 4/10
10. miesto: Seat, Volkswagen
Koncern VW má podobné konfigurátory pre Volkswagen aj Seat. Hneď na začiatok vyberáte z veľkého množstva kombinácií výbavy/motora/pohonu/prevodovky. To je fajn, ale potom volíte farbu interiéru a exteriéru. Exteriér vidíte na maličkých náhľadoch, ale interiér je na tom horšie. Do náhľadu sa ešte premietne zvolený druh diskov a maximálne pár druhov výbav. Jedno auto nakofigurujete a máte dosť. Konfigurátor pustíte iba ak ho naozaj budete potrebovať.
Grafická prepracovanosť: 4/10
Rýchlosť: 7/10
Adekvátnosť zmien: 3/10
Logika: 7/10
Schopnosť zaujať: 3/10
Zvláštne je, že niektoré automobilky na Slovensku nemajú nič podobné. Najviac to mrzí pri Forde, trochu menej pri Nissane, Mazde a Alfe Romeo.