Test Volvo XC60 D5: Severská architektúra

Keď Volvo predstavilo model XC90, tak predstavitelia automobilky prehlásili, že jednotlivé veľkostné triedy nebudú rovnaké ako to robí nemecká prémiová konkurencia. A zdá sa, že svoj sľub dodržali. XC60 vyzerá síce podobne ako XC90, ale nemožno mu uprieť vlastnú osobnosť a vlastnú tvár.

Nové Volvo XC60 je veľkostne podobné ako predchodca a z konkurentov má na muške Audi Q5, Mercedes GLC a BMW X3. Lenže Volvo stále niekomu do prémiovej častí spektra nesedí. Ale to je asi kvôli tomu, že v žiadnom novom Volve nesedel. Najnovšia generácia sa môže kľudne postaviť po bok nemeckého tria.

Strhujúce

Volvo v ostatnej dobe vyrába a predstavuje naozaj famózne vyzerajúce autá. XC60 tvarom prednej masky sedí ku ostatným novým modelom, ale svetlá sú trochu iné ako má väčší model XC90. Je logické, že SUV s nižším číslom je menšie, ale zároveň pôsobí kompaktnejšie a nie tak obrovsky ako väčší brat.

Predné svetlá sú konečne adaptívne, čo pomáha v noci, aby vodič videl čo najviac. Maticové usporiadanie umožňuje vypnúť časť lúča a nesvietiť do očí priamo tým, ktorí idú oproti, alebo pred vami. To, že by trochu prepínanie lúčov váhalo sa nám stalo len párkrát. Svetlá však svietia vynikajúco. Pocitovo možno lepšie ako na vozidlách z 90-tkovej série.

Zadná časť akoby nadväzovala na predchodcu, ale prenáša tvary do strohej modernej doby. Všade sú len hladké línie, bez výstrelkov. Svetlá zasahujú až do jednodielneho výklopného kufra. No a za koncovkami v nárazníku sú reálne vyústenia výfuku, takže žiadne záslepky. Volvo tradične pridáva aj odrazky do nárazníka. Fakt to vyzerá dobre.

Tvarovo patrí medzi najkrajšie SUV strednej veľkosti. Len máme pocit, že sa naň viac hodia bledé farby. Ale zase aj modrá Bursting Blue by bola výborná. So sivo-zelenou sa môže trochu stratiť. Stratí sa však iba na veľkom parkovisku, na ceste bude dizajnom vynikať všade inde.

Moderné a funkčné

Interiér je príliš podobný tomu v sedane a kombi S90 a V90. Prístrojová doska je takmer rovnaká, ale XC60 má zaujímavejšie tvary dreveného obloženia. Štýlovou pripomienkou pôvodu je 3D švédska vlajka pod pravým výduchom klimatizácie. Druhá je štandardne ako štítok na spolujazdcovom sedadle.

Sedadlá sú vynikajúce. Máloktoré auto ponúka až tak komfortné sedenie. Počuli sme názor, že v XC60 sú trochu užšie ako v XC90. My sme nič také nespozorovali a musíme konštatovať, že sa dajú dokonale nastaviť a cestovať v nich je príjemné. Môže za to aj vyhrievanie, vetranie a perfektná masáž. Nie je to len o nafukovaní bedrovej opierky, ale naozaj dokážu, v rámci možností sedadiel v aute, ponúknuť masáž.

Vyhrievanie volantu je tiež výborný spoločník v zimnom období. Takže sme sezónu trafili. Dokonca má funkciu automatického zapnutia pri nízkych teplotách. Reálne tak nasadnete a máte zapnuté vyhrievanie sedadla aj volantu na stredný stupeň. Zapínanie a vypínanie funkcii je cez displej, to ste asi čakali, že?

Displej je stále jedným z najlepších a najrýchlejších dotykových zariadení v hre. Ak nejazdíte často na Volvách, tak budete spočiatku tápať. Všetko je síce logické, ale tú logiku musíte pochopiť. Potom budete ovládať displej ako králi, hneď a bezchybne. Rovnako tak si musíte zvyknúť na štartovanie potočením kocky, nie tlačidlom. Všetko je až dokonale a čisto vymakané, až máte problém nájsť nejakú negatívnu vlastnosť. My sme ju v interiéri nenašli.

Ani veľkosť nie je zlá. Vpredu sú, samozrejme, obaja bez problémov. Vzadu tiež dvojica nebude mať žiaden problém. Trojica už trochu bude trpieť. Teda hlavne ten v strede, lebo tvarovanie zadného sedadla je štandardne prispôsobené menšiemu obsadeniu. Kufor zostáva dostatočne veľký, nie je obrovský, ale na bežné používanie stačí s prehľadom.

Možno najzásadnejším prvkom interiéru je ozvučenie Bowers&Wilkins. Dokonalá reprodukcia, výborné stvárnenie tónov a k tomu možnosť použiť nastavenie ladené podľa Gothenburskej koncertnej sály. Najlepší zážitok je, keď si s týmto nastavením pustíte niečo, čo by v tej koncertnej sále nikdy nebolo, napríklad Marilyna Mansona, či Nine Inch Nails. Pri pesničke Closer nám behali až zimomriavky po chrbte. Toto je možno silné zhodnotenie, ale sem patrí, zvuk je takmer dokonalý.

Silná nafta, stále dvojliter

Dve turbá a dva litre objemu sú zárukou vysokého výkonu. K tomu sa pripája systém Power Pulse. Ten fúkne do túrb zásobu stlačeného vzduchu z dvojlitrovej tlakovej nádoby a prinesie tak rýchlejšiu reakciu a lepší odpich z nízkych otáčok. Lenže systém je len mestský, lebo funguje do 30 kilometrov za hodinu. Na semaforoch tak máte dostupnú väčšiu porciu krútiaceho momentu.

Výkon je 173 kW (235 k), čo je na dvojliter fakt slušné. Ale musí rozbiehať celkom ťažké auto. XC60 malo v technickom 1 990 kilogramov ako prevádzkovú hmotnosť. Dynamika je však na veľmi dobrej úrovni. Lenže kvôli nej musíte viac tlačiť na plynový pedál. Prejavuje sa to v spotrebe. Kombinovaná hodnota 5,5 litra je naozaj ťažko dosiahnuteľná. Bez diaľnic budete jazdiť okolo sedmičky, s diaľnicami až k ôsmim litrom na sto kilometrov. Za takéto hodnoty sa podpisuje aj surový motor, lebo na začiatku testu malo auto necelých 1 500 kilometrov. Takže ešte pár kilometrov a spotreba asi klesne, možno aj o liter, liter a pol.

Jazda záleží od celkového nastavenia auta. Koliesko za štartovacou kockou ponúka výber zo štyroch režimov. Eco je jasný, Normal tiež, Off-Road zvýši svetlú výšku a Dynamic je taktiež každému zrejmý. Väčšinou budete mať režim Normal, v ktorom je auto dokonale komfortné a naozaj žehlí aj naše cesty.  S hothatchami sa naháňať bežne nebudete, aj keď pod kapotou máte celkom slušný arzenál.

Na diaľnici určite využijete aj Pilot Assist. Kombinácia radarového tempomatu a aktívneho udržiavania pruhu sa dá nazvať určitým stupňom autonómnej jazdy. Síce vás po chvíli vyzve systém, aby ste chytili volant, ale stále funguje výborne. Ale funguje len do 140 kilometrov za hodinu. Vraj rýchlejšia jazda s Pilot Assist už nie je bezpečná. Výhodou vo Volvách je, že dokážete vypnúť adaptívny tempomat a využívať len ten bežný, čo veľa automobiliek nedokáže.

Prémiové auto za prémiovú cenu

Základná cena XC60 je 45 300 eur. Ale D5 a Inscription stojí od 55 350 eur. Pridáte pár prvkov a ste na 75-tisícoch. Veľa peňazí, ale je za ne veľa muziky. Najmä v prípade ak priplatíte 3 000 eur za Bowers&Wilkins. To je však povinný prvok výbavy, bez neho by Volvo stratilo niečo zo svojho charakteru.

Nie, vážne XC60 je fantastické a keby nám dáte otázku, či XC60, alebo XC90, tak asi siahneme po tom menšom. Čo je však na XC60 dokonalé je vôňa. Cítite vôňu kvalitnej kože, nie lepidiel a plastov.


Volvo XC60 D5 AWD Inscription

Motor R4 nafta
Objem 1969 cm3
Výkon 173 kW (235 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 480 Nm pri 1750-2250 ot/min
Prevodovka Automatická 8 stupňová
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4688 mm
Šírka 1902 mm
Výška 1658 mm
Rázvor osí kolies 2865 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1990/2520 kg
Batožinový priestor 505 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 220 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,2 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) -/-/5,5
Emisie g CO2/km 144