Test Volkswagen Tiguan TDI: Nikdy nebol lepší

Slovné spojenie horúca novinka patrí medzi tie najotravnejšie klišé, avšak v prípade testovaného auta sa nedá inak. Máme tu totiž úplne nový Volkswagen Tiguan, ktorý sa dostal do testovacej flotily iba nedávno. A je to naše už druhé zoznámenie sa s ním, keďže pred pár týždňami sme priniseli test benzínovej verzie TSI. Teraz tu ale máme ešte vyššiu špecifikáciu, a to hneď výbavu R s dvojlitrovou naftou a štvorkolkou 4Motion.

Tiguan

Nový Tiguan nie je zrovna malým kusom auta a menej pozorné oko si ho kľudne vie zmýliť aj s ešte väčším Touaregom. Na dĺžku má takmer 4,6 metra a tak celkovo pôsobí robustne a mohutne. Ale najmä extrémne moderne a uhladene, až takmer elektricky. Tým narážame na prednú masku, v ktorej absentuje tradičná mriežka a nahrádzajú ju výplne, typické pre elektromobily. Na ňu sa plynule napájajú predné svetlá s maticovými LEDkami IQ.Light. Kým maska mrežovanie nemá, predný mohutný náraznik verzie R ho nahrádza. Po bokoch má dva žiabre a pôsobí výrazne agresívnejšie než uhladená verzia Elegance. Zadné svetlá Tiguanu sú zatmavené a tiahnúce sa po celej šírke. Rovnako tak tu R prináša mrežovanú štruktúru nárazníku, narozdiel od chrómu v prípade Elegance. Vyznenie týchto dvoch úrovní výbavy je skutočne odlišné a záleži len na vkuse zákazníka, ktorú zvolí. Jednozančne ale R vyzerá svalnatejšie a tak celkovo mohutnejšie, čomu ale samozrejme dopomáhajú aj masívne 20″ disky kolies York v čierno-striebornej. Náš biely testovací kus vo výbave R rozhodne vyzeral skvelo a aj pomerne draho a ak uprednostňujete dynamický look pred eleganciou, máte pred očami tú správnu špecifikáciu.

Tiguan

V kabíne nás uvítali kárované sedadlá s logom R a integrovanou opierkou. Kľudne by sa za ne nemusel hanbiť ani poriadne ostrý hothatch. Vyzerajú výborne a kvalitne a rovnako tak sa v nich sedí. Naviac, vedia mať celkom obstojnú masáž. Oko nemôže ihneď neprehliadnuť skutočne obrovský displej v strede. Má až 15″, štandardom bez príplatku je ale 12,9″, ktoré by možno aj stačili. Nedá sa mu ale po grafickej ani funkčnej stránke takmer nič vyčítať, keďže reaguje bleskovo a  aj samotné vyobrazenie je graficky špičkové a intuitívne. Ergonómia vždy bola silnou stránkou koncernu VW a platí to aj pre Tiguan nielen v prípade displejov, ale aj celej kabíny. Ten druhý displej je samozrejme plne digitálny, 10,25″ kokpit pred vodičom, doplnený o head up displej. Architektúra kokpitu je primaočiara a jednoducho uhladená, kde strednej časti dominuje práve veľký displej zasadený do mohutnej palubnej dosky. Tá má veľmi zaujímavý dekor, kde na strane spolujazdca nájdeme malé svietaice elementy na lesklej čiernej lište. Fyzických tlačidiel veľa nenájdete, avšak v prípade ovládania trojzónovej klimatizácie ich dobre zastupujú dotykové tlačidlá. Nechýba bezdrôtové nabíjanie smartfónu a elegantná dvojitá polička a mimoriadne sa nám páčil kruhový ovládač v strede, ktorý prepína jazdné režimy a zároveň ovláda hlasitosť audia. Na vrchu má dotykovú plôšku a tak celkovo ide o dizajnovo vkusné a funkčné riešenie. Kožený volant má veľmi prehľadné a dostatočne presné a veľké tlačidlá multifunkcie. O tom, že sedíte vo verzii R, vás decentne informuje spodné rameno. Spracovanie, materiály aj samotné prevedenie kabíny je tu špičkové a v podobnej cenovej hladine ide rozhodne o úplný vrchol. Náš testovací kus bol naviac vybavený príplatkovými jazdnými asistentmi ako rozpoznávanie chodcov, detekcia únavy vodiča, 360° kamerou, udržiavaním v pruhoch atď.  Keďže Tiguan narástol aj rázvorovo, benefitujú z toho najmä pasažieri vzadu. Tí budú mať vo dvojici značne štedrý životný priestor a nadpriemerný komfort. Trojica to zvládne tiež bez problémov, avšak s miernym kompromisom kvôli šírke a tvarovaniu sedadiel, ktoré primárne ráta s dvojicou. Trojica dospelých vzadu aj tak jazdí skôr výnimočne, takže nemáme námietky. Batožinový priestor tu má dvojité dno a objem masívnych 652 litrov.

Tiguan

Ako sme spomenuli v úvode, tentokrát sme mali k dispozícií výkonné dvojlitrové TDI s výkonom 142kW/193 koní a 400Nm. Táto špecifikácia sa kombinuje so štvorkolkou 4Motion a sedemstupňovým automatom DSG. Naftové motory sú dnes už relatívne na ústupe, avšak VW ho pre nový Tiguan ponúka a nám k tomuto SUV celkom dobre zapasoval. Výkonovo sa s ním aj toto, dynamicky pôsobiace SUV s R pohybuje svižne a pružne. Stovka za 7,7 sekundy je pre takéto auto absolútne dostatočná a celkové zladenie s prevodovkou a jazdný prejav sú na veľmi vysokej a kultivovanej úrovni. Dá sa povedať, že prejav je takmer až benzínový, absolútne žiadne naftové klepanie tu nemáte šancu postrehnúť. Aj so štvorkolkou a surovým motorom s väčšinou diaľničných kilometrov sme jazdili za 7,2 litra, čo nám vôbec nepríde ako zlá hodnota. Očakávame, že po pár tisíckach kilometrov sa hodnoty kľudne ustália aj hlbšie pod siedmimi litrami. Je jasné, že za bežných okolností možno pohon 4Motion až tak úplne nepotrebujete a Touareg by sa kľudne zaobišiel bez neho. Avšak keďže tu je, musíme konštatovať, že v hraničných situáciách vás určite zachrániť môže a celkový prenos výkonu a jazdná istota sú skrátka na vyššej úrovni. V režime šport sú reakcie na plyn a radenie prevodovky príjemne svižné a rýchle, avšak nie zbytočne zbrklé a ostré. Je fajn, že VW naladil jazdné režimy so zreteľom na fakt, že ide v prvom rade o praktické SUV a nesnažil sa zbytočne ísť príliš agresívnou cestou. Aj na 20″ kolesách vo všetkých režimoch je ale podvozok krásne utlmený a komfortný. Hovoríme tu o elektronicky nastaviteľnom podvozku DCC Pro, ktorý funguje ako má a aj v práve spomenutom športovom režime nie je zbytočne tvrdý a uskákaný. Naopak, v komforte je krásne plavný, avšak v každom nastavení dostatočne sebaistý a agilný. Super.

Tiguan

Volkswagen Tiguan novej generácie bez debaty patrí na špicu svojej triedy. Zvonku vyzerá super moderne a stále uhladene a reprezentatívne. Veľkostne a priestorovo síce úplne nemá na Touareg, ale ich klinetela sa kľudne môže prekryť, pretože rozdiel nie je až tak drastický. Kabína má dokonalú ergonómiu a materiály na vysokej úrovni, nič iné sa od VW ani čakať nedá. A tiež sa nám páči aj táto nafta, ktorá má dostatok výkonu aj s rezervou, príjemne kultivovaný prejav a slušnú spotrebu. Auto na fotkách stojí niečo ľahko cez 58 tisíc eur s DPH, čo nominálne nie je málo. Avšak, treba brať na zreteľ, že išlo a špičkovo vybavený kus s výkonnou motorizáciou. V tomto svetle sa teda cena ani nezdá extra vysoká a my si myslíme, že Tiguan za tieto peniaze stojí.

Volkswagen Tiguan R Line 2.0 TDI

Motor R4 nafta
Objem 1968 cm3
Výkon 142 kW/193 k pri – ot./min
Krútiaci moment 400 Nm pri 1750-3250 ot./min. 
   
Prevodovka 7-stupňová automatická DSG
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4539 mm
Šírka 1842 mm
Výška 1646 mm
Rázvor osí kolies 2676 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1800/2200 kg
Batožinový priestor 652/1650 l
Palivová nádrž 58 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 220 km/h 
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,7s
Spotreba (WLTP) 6,2-6,3/100 km  
Emisie g CO2/km 163-168