Test Volkswagen Passat Alltrack: Proti konvenciám

Aké auto vidíte na cestách najčastejšie? Nie je to tá najpredávanejšia Fabia, nie sú to Hyundaie. Pri cestovaní je istého modelu ešte o niečo viac. Je to z dôvodu, že normálne najpredávanejšie autá si kupujú jednotlivci a majú ich ako presúvadlá. Ak chce niekto viac jazdiť, tak stiahne po Octavii, alebo Volkswagene Passat, prípadne po Superbe. A práve Passatov je na cestách naozaj neúrekom.

Volkswagen Passat je stálica na našich cestách už od štvrtej generácie kedy ju mali policajti a aktuálne ju vidno najmä v monochromatickom spektre 50 odtieňov šedej. Preto je Passat s farbou niečo ako bájne zvieratko, ako taký jednorožec, či iné magické stvorenie. A práve prvý Passat, ktorý vidíte je toto magické zvieratko, naviac vo verzii Alltrack.

Klišé breaker

Čo je Volkswagen Passat Alltrack? Je to jednoducho zvýšený Passat s plastovým lemovaním a drsnejšie vyzerajúcimi kolesami. Je to niečo ako Allroad od Audi, či Scout v prípade Škody. Je to verzia pre tých, ktorí potrebujú občas výlet aj mimo spevnených ciest, prípadne im príde vhod vyššia svetlá výška v práci. Nie je to typický manager, je to trochu iná sekcia.

Ak máte v svojom kolektíve toho, ktorý organizuje team building na kopcoch a koncoch sveta, tak toto je presne služobné vozidlo, ktoré by mal taký človek mať. Alebo by ho mohol mať aj ako vlastné, podľa toho ako mu financie dovolia. Passat Alltrack je stále pekné kombi, ktoré ponúka vyvážené línie. S nedávnym faceliftom získal ešte viac elegancie a niektoré prvky, ktoré dovtedy neboli štandardom.

To, čo ale rozhodne potrebujete na akýkoľvek Passat, teda aj Alltrack je farba. Monochromatické spektrum je okukané a nudné a nikoho nezaujíma. Aj sa lepšie skryje v prípade nechcenej zmeny majiteľa. Červený Passat je naozaj optimálna vizuálna voľba. Neruší nič z elegantných línii a zároveň pridáva tú štipku chilli, ktoré z neho robí kompletne iné auto.

Okrem lemov karosérie červenú dopĺňajú aj iné jemnejšie vyzerajúce detaily. Zatmavené zadné svetlá vynikajú aj pri vypnutom stave a majú zaujímavé rozdelenie LEDkových segmentov. Svetlá vpredu sú štandardné ako na Passatoch bývajú, ale v tomto prípade majú adaptívne LEDkové systémy IQ Lights. Treba uznať, že v noci svietia naozaj nadpriemerne a aj adaptívna funkcia prináša dostatočnú formu zjednodušenia jazdy pre vodiča. Fungujú absolútne bezproblémovo a ani raz sa mi nestalo, že by som niekoho oslepil. Ja som pritom videl ideálne.

Passat Alltrack nestráca úžitkové vlastnosti

Základ Passatu Alltrack, kombi VW Passat, ktoré ostalo v ponuke osamotené, bez možnosti alternatívy vo forme sedanu, je predzvesťou veľkého vnútorného priestoru. Samotný batožinový priestor v základnom stave ponúka až 639 litrov objemu, ktoré je možné rozšíriť sklápaním zadných sedadiel. To je taký štandard. Na stretnú triedu je vlastne štandard aj priestor na zadných sedadlách, ktorý je úplne adekvátny veľkosti vozidla.

Ale musíme si na rovinu povedať, že tie najlepšie miesta sú prvé dve. Sedadlá Ergocomfort čalúnené látkou a alcantarou s jemným prešitím Alltrack na operadle sú veľmi príjemným miestom na cestovanie. Nastaviť sa dajú, v tomto prípade elektricky, do akejkoľvek žiadanej polohy a dokážu poskytnúť telu výbornú oporu a komfortnú jazdu, čo autu prepožičiava takmer možností Gran Toureru. Grand Tour, čiže dlhú cestu absolútne nie je problém v nich absolvovať.

Prední pasažieri majú dostupnú aj prehliadku displejov. Vlastne nie je až taká extrémna ako v iných prípadoch. Displej v strede využíva najnovšiu verziu informačno-zábavneho systému automobilky a funguje aj s bezdrôtovým Apple CarPlay úplne bez starostí. Displej pred vodičom, Virtual Cockpit, v tomto kuse Passatu Alltrack nie je, čo je asi len pozitívom. Veď na informácie z palubného počítača stačí malý displej a kruhové prístroje vyzerajú stále sviežo. Ak chcete vidieť mapu, môžete sa predsa pozrieť na displej v strede. Tam je v dobrom rozlíšení a v dobrej forme.

Vlastne interiéru Volkswagenu Passat Alltrack nie je čo vytknúť. Azda jediná temná stránka po modernizácii je absencia hodiniek na vrchu prístrojovej dosky. Miesto nich je nápis Passat, keby ste náhodou zabudli v čom sedíte a tlačidlo výstražných svetiel, ktoré bolo nižšie a vraj má byť lepšie na očiach. Ja chcem tie hodinky! Veď viem nájsť červený trojuholník, nie som až tak tupý.

Nový kráľ naftovej spoločnosti

V prvom rade, keď si budete konfigurovať Passat, tak nezabudnite na adaptívny podvozok. Rozdiel medzi športovým režimom a komfortným je naozaj veľký a dá sa nastavovať v 12 krokoch. Mne najviac vyhovuje normálny režim aj na dynamickejšiu jazdu, lebo u nás jednoducho ku športovým nastaveniam väčšinou nie sú adekvátne povrchy ciest. Dobre, zopár sa nájde, ale vo všeobecnosti je fajn, keď podvozok poskytuje určitú poddajnosť a odfiltruje niektoré nedokonalosti vozovky.

Ale ešte zaujímavejší na tomto kuse je motor, ktorý vozidlo rozbieha. Je to dvojliter na naftu s výkonom 147 kW, čiže 200 koní a cez sedemstupňovú automatickú prevodovku s dvomi spojkami poháňa všetky štyri kolesá systémom 4Motion, využívajúci Haldex najnovšej generácie. K tomuto asi viac písať netreba. Stačí len to, že výkonný motor dokáže aj s veľkým Passatom s hmotnosťou 1 709 kilogramov slušne cvičiť a zrýchlenie na stovku je záležitosťou 7,2 sekundy.

Veľké auto, výkonný motor, ale spotreba tomu nenasvedčuje. Reálne sa s týmto Passatom dá jazdiť po diaľniciach so spotrebou do 6,5 litra, čo znamená aj rozumnú hodnotu dojazdu vďaka relatívne veľkej palivovej nádrži s objemom 66 litrov. Nafta má rozhodne stále čo povedať a aj napriek jej vyššej cene samotného paliva, aktuálne, ponuka stále ekonomickú prevádzku.

To, čo je ale na Passate špecifikum je, že máte pocit z veľkého auta. Niektoré autá masku svoju veľkosť, Passat to nepotrebuje ani vo verzii Alltrack. Je proste veľkým automat a aj sa tak chová. Toto nie je výčitka, toto je úplne bezproblémový fakt. Ak chcete auto, ktoré sa správa ako menšie auto, máte predsa v ponuke Golf s rovnakou verziou vzhľadu.

Vyberte si Passat, ktorý nie je tuctový

Passat Alltrack červenej farbe je vlastne najalternatívnejší Passat, ktorý si môžete kúpiť. Ešte alternatívnejší by bol pri použití bledého interiéru, ale to už by bol naozaj ten jednorožec, ktorého vidíte raz za život aj to si nie ste istý, či to nebolo od vplyvom intoxikácie. Teraz ale prichádzame k najmenej potešujúcej správe zo všetkých atribútov tohto auta. Koľko si tipnete cenu? Odhadom tak 45, maximálne 50-tisíc vzhľadom na celkom rozumnú a nie príliš prehnanú výbavu. Ten šok prichádza vo forme sumy 59 000 eur. To už je naozaj slušná porcia, ale žijeme v takej dobe. Kým bežné auto už pomaly nie je pod 30-tisíc, väčšie nie je pod 50-tisíc. Nič s tým nespravíme a, koniec-koncov, Passat Alltrack si dokáže takúto cenovku obhájiť. Otázka je, či už neísť do základného Touaregu za 63 290 eur.

Volkswagen Passat Alltrack 2,0 TDI 200 4Motion DSG7

Motor R4 nafta
Objem 1968 cm3
Výkon 147 kW (200 k) pri – ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 1750-3500 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7-stupňová, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4780 mm
Šírka 1853 mm
Výška 1503 mm
Rázvor osí kolies 2788 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1709/2280 kg
Batožinový priestor 639/1769 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 228 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,2 s
Spotreba (WLTP) 6,1
Emisie g CO2/km 137