Toyota BZ4x FWD Executive

Test Toyota BZ4x FWD: Vylepšenia pomohli

Prijatie modelu Toyota BZ4X bolo také vlažné. Auto nenamútila veľa vody, lebo BZ4x malo niektoré nie príliš optimálne charakteristiky, ktoré ale odstránila decentná modernizácia. Aspoň vo veľkej miere. Stále na BZ4X potrebujete mať iný pohľad na svet a trochu špecifickú a extrovertnú náturu. Je totiž úplne iný ako všetky ostatné autá Toyoty, lebo základom pre toto vozidlo bola spolupráca so Subaru.

Keď som už načrtol spoluprácu so Subaru, je v nej aj jeden veľmi úspešný a priam vynikajúci projekt. Je ním predsa to je tak GR86, ako BRZ, ale tie sú z úplne iného súdka ako práve predokolková elektrická a relatívne veľká forma transportu od automobiliek. Vyskúšal som si prevedenie Executive so všetkými prvkami.

Tvary ako na terénom aute

Toyota vytvorila vozidlo, ktoré výrazne pripomína terénne a má aj terénne schopnosti. Veď s pohonom všetkých štyroch kolies dokáže nemálo rôznych zaujímavých kúskov. Akurát toto je prevedenie s pohonom prednej nápravy, s ktorým by som asi do zásadného terénu nešiel. Ale vizuálne sa zvonku vôbec neodlišujú. Sú navlas rovnaké a BZ4X vyzerá stále rovnako, bez ohľadu na to aký druh pohonu má. Či už má štvorkolku, alebo dvojkolku, stále je rovnakým vozidlom.

A je bez akýchkoľvek pochybností, že vozidlo to je minimálne zaujímavé. Veď kto iný má mráčika nalepené na predných svetlách od výroby? Alebo kto má takýto štýl plastových lemov zasahujúcich až do výšky? Nikto. Preto Toyotu BZ4X neprehliadnite, jedine ju môžete zameniť za pokrvného brata od inej japonskej automobilky.

Toyota BZ4x FWD Executive

Karoséria s dĺžkou 4 690 milimetrov má zadnú časť so ostro rezaným vekom, ktoré sa otvára aj s oknom, ale nemáme tu tvary SUV, skôr sú výrazne zošikmené. Je to z dôvodu rozumnej aerodynamickej efektivity. Toyota BZ4x predvádza ale aj zaujímavé krídlo nad zadným oknom. Má vlastne formu dvoch kratších odtrhových hrán a v strede nie nič. Takto sa asi darí usmerňovať vzduch želaným spôsobom.

Nech sú názory na vzhľad BZ4x akékoľvek, červená farba s týmito zliatinovými diskami výbavy Executive sú na aute vynikajúce. Vôbec im netreba žiadnu zmenu a na rozdiel od monochromatických tém zjemňuje rysy kontroverznej a zjavne veľmi nadčasovej karosérie. Farbu vyberajte zodpovedne. Práve jeden pohľad iného účastníka premávky môže znamenať, že červená bude tou, ktorá bude žiariť viac a skôr ju uvidí. Ale to je iba môj subjektívny pocit.

Kameň nie je na kameni

Interiér Toyoty BZ4x je najskôr trochu zvláštny. Začnem pekne odpredu, kde prístrojová doska s tvarovaním hodným extrémneho auta od Toyoty. Veď podobnú štruktúru má aj Prius. Stredová konzola sa stáča smerom nahor a poskytuje priestor pre informačno-zábavný systém, na ktorom sa dajú sledovať aj toky energie. Druhý displej je posadený ďaleko vpredu pred vodičom v akejsi vaničke priamo pod čelným sklom. Vodič vidí všetky údaje o jazde, ktoré bude potrebovať.

Volant je o niečo menší a BZ4x má klasické prepínače, ktorých nie je práve málo. Na volante je ich celkom dosť, práve. Ale dá sa v nich rýchlo zorientovať a práve mechanické stlačenie bude tým, čo budete vlastne ceniť v tejto novej volantovej hre. Ale môžeme sa ešte na chvíľu vrátiť ku stredovej konzole.

Stredová konzola má dve poschodia. Spodná má odkladacie priestory a vo vrchnom je tiež zopár priečinkov, ale hlavne prepínanie prevodovky a niekoľko štandardných tlačidiel, ktoré sa nedostali do informačno-zábavného systému. Má aj veľmi zaujímavú formu prepínania prevodovky. Je to klasické koliesko, ktoré určite poznáte, ale tomuto musíte zatlačiť dole prstenec a otočiť okolo stredu.

Toyota BZ4x FWD Executive

Toyota BZ4x prináša aj rozumné priestorové pomery. Nielen tým len vpredu, ale aj vzadu. A k presvetleniu interiéru prispieva aj panoramatické strešné okno, ktoré má výstuž v druhej tretine. Roletka sa potom pekne odsúva spredu, ponad výstuž až dozadu. Je iba jedna. Vzadu je dosť miesta na kolená, na hlavu jeho trošičku menej, ale stále je auto použiteľné aj pre dospelé osoby. No a to nie je všetko.

BZ4x disponuje aj použiteľným batožinovým priestorom, veď auto celé má predsa dĺžku 4 690 milimetrov. Rozumný batožinový priestor znamená, v tomto prípade, objem 452 litrov. Je pravidelný a dá sa meniť maximálne sklápaním zadných operadiel. Toyota tu nenechala nič napospas osudu a všetko je premyslené, použiteľné a praktické.

A je tu ešte taký malý detail. BZ4x vyzerá pekne s bledými sedadlami. Sú pohodlné a bledá farba im dáva väčší nádych exkluzivity ako akákoľvek tmavá, prípadne čierna. V prednej časti majú naviac aj ventiláciu a zadné sedadlá sú zase vyhrievané, čiže je to víťazná situácia pre všetkých pasažierov v zime. Koža je, v rámci snáh o udržateľnosť s prívlastkom eko. Kravičky kvôli BZ4x nezomierali.

Stačí pohon prednej nápravy?

Pre Toyotu BZ4x máte na výber dve prevedenia pohonnej sústavy. Lacnejšie je to s pohonom prednej nápravy a drahšie s pohonom všetkých 4 kolies. S pohonom všetkých 4 kolies získavate aj o štipku vyšší výkon. Ale reálne asi stačí pohon jednej nápravy. Škoda, že to nie je zadná. Takto BZ4x občas stráca trakciu, lebo keď sa celé auto naklopí na zadnú nápravu, predná môže byť trochu odľahčená a pretočiť.

Elektrický motor v Toyote BZ4x má presne 150 kW (204 k) a krútiaci moment sa dostáva na 265 Nm. Dojazd hovorí, že sa auto môže dostať až do 500 km vzdialenosti, ale ak budete využívať diaľnice, skôr môžete rátať s číslom okolo 300. Auto potrebuje na 20 kWh na 100 km a vlastne najväčšia spotreba pri BZ4x prichádza v momente potreby zohrievania interiéru a batérie.

V takom prípade môžete mať zlé čísla aj v meste. Ale akonáhle sa auto zohreje, tak medzimesto viete mať kľudne za 16 kWh. Je to stále trochu viac ako má konkurencia, ale nie je to úplne strašné.

Toyota BZ4x FWD Executive

Pri prvom pohľade na kapacitu batérie som si myslel, že tých 71,4 kWh bude využiteľných. Je pravda, že pre takto veľké autá ponúkajú niektoré automobilky omnoho väčšie kapacity. Veď napríklad Peugeot má 97 kWh a Mustang Mach-E sa tiež dostáva ku stovke. A sú to vozidla, ktoré sú príbuzné aj cenovo. BZ4x dokáže reálne ponúknuť 64 kWh, ktoré viete využiť.

Celkovo sú jazdné vlastnosti BZ4x prijateľné a výraznou výhodou môže byť rozumná svetlá výška 177  milimetrov. Auto nie je ani príliš komfortné, ani extrémne tvrdé. Ale skôr je pevné kvôli nutnosti transportu ťažkej batérie. Veď toto auto váži 1 920 kilogramov, takže hmotnosť musí niesť.

Cena postupne klesla

Toyota BZ4x je v cenníku od 38 990 eur, ale jedno je jasné, ak chcete takéto prevedenie, tak to stojí 47 790 €, lebo má najvyšší stupeň výbavy a všetku tú porciu, ktorú vlastne chcete. Nepotrebujete, ale chcete. Jediným problémom je, že za podobné peniaze je aj zopár konkurentov. Nejdem hovoriť o koncernových, ale zopár som ich tu už spomenul. No a Cupra Tavascan Endurance s pohonom zadnej nápravy, väčšou batériou a výkonom 210 kW (286 k) stojí 46 500 eur, ale musíte rátať s tepelným čerpadlom za 1 620 eur v balíku Winter.

Toyota chce zaujať štandardným tepelným čerpadlom, ostrým tvarom a preskakuje aj svojho pokrvného brata od druhej japonskej automobilky. Teda tvarom ani nie, ale rozhodne ho podlieza cenou. Tá sa dostala už na rozumnou úroveň a za cenu lepšie vybavenej Toyoty RAV4 môžete mať elektrické auto s adekvátnymi parametrami. A určite zaujme aj novým modelovým rokom, ktorý prichádza už onedlho.

Toyota BZ4x Executive FWD

Motor

Elektromotor, Predný pohon

Kapacita batérie 71,4 kWh brutto/64 kWh netto
Výkon 150 kW/204 k
Krútiaci moment 265 Nm 
   
Prevodovka

Automatická jednostupňová

   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4690 mm
Šírka 1860 mm
Výška 1650 mm
Rázvor osí kolies 2850 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1920/- kg
Batožinový priestor 452/- l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť – km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,5 s
Spotreba WLTP (kWh/100 km) 14,8-16,9
Dojazd WLTP 436-500 km (nabíjanie DC 150 kW)