Test Suzuki Vitara Hybrid: Plnou elektrinou vpred

Suzuki Vitara je v očiach jeho najvernejších fanúšikov kultom, keďže ide o jedno z najdlhšie vyrábaných SUV na trhu. Výnimočnosťou súčasnej generácie je, že je dostupná aj v modernej, plne hybridnej verzii, nazvanej Vitara 1.5 hybrid AWD. Tá je schopná aj jazdy výlučne na elektrický pohon, čo je pre tento model úplnou novinkou. My sme jazdili najvyššie vybavenou verziou Elegance +.

Že ide o hybrid samozrejme zvonku nespoznáte, toto auto vyzerá rovnako ako ostatné motorizácie. Robustný hranatý vzhľad, avšak nieúplne nemodrene krabicovitý.  Pred pár rokmi prešla Vitara faceliftom, ktorý jej napríklad pridal LED svetlá a tým ju priblížil súčasnému svetu. Samozrejme, je vidno, že nejde o úplne najnovšie auto, o čom napovedá práve robustný dizajn plný hrán a ostrejších tvarov. Drsnejším a konzeravtívnejším povahám sa ale práve takýto tradičnejší jazyk môže páčiť. My sme mali šťastie na  zemitý kávový odtieň karosérie, ktorý nám k Vitare celkom pasuje. Čierna strecha sa tu hodí tiež, naviac náš testovaný kus mal aj panoramatické strešné okno, ktoré je dvojsečnou zbraňou. Príjemne presvetľuje kabínu a v otvorenom stave aj prevzdušňuje, avšak za predpokladu, že nie sú teploty vysoko nad 30 stupňov. Vtedy toto okno prispieva k miernemu prehrievaniu interiéru a to aj so zatiahnutou roletou. Nám sa ale aj tak páčilo a asi by sme ho v našej špecifikácií nechali.  Vitara má 17” čierno-strieborné disky kolies a podľa nás sú akurátnou voľbou. O palec väčšie by síce pomohli imageu ale tento rozmer je dobrým kompromisom kvôli pohodliu. Suzuki sa tu inak spolieha na kopec chrómových detailov, ktoré majú oživiť exteriér, čo je pra ázijské automobilky pomerne typické. Dnes sa to už ale akosi vytráca, takže chrómová ozdobná lišta zadného nárazníku či malé elementy na bokoch a v prednej maske sú tu dôkazom japonského tradicionalizmu.

Kabína sa taktiež nesie skôr v duchu tradícii a nesnaží sa prinášať žiadnu revoltu a vládne jej čierna. Preto vlastne aj vítame spomínané strešné okno. Posed je vyšší, ale sedí sa tu v celkom príjemných sedadlách v kombinácií kože a semišu. Žiadny digitálny kokpit nečakajte, máte tu ručičkové ukazovatele s pekným šedým pozadím a malý centrálny displej uprostred. Úsmev vzbudzuje aj plastový kolík na listovanie menu. Taktiež centrálny infotainment je pomerne jednoduchý. Obsahuje navigáciu, parkovacie kamery aj mobilnú konektivitu, avšak samotná grafika a reakcie sú skôr z kategórie tých základnejších. Proste, Vitara je skôr auto z analógového sveta než fancy doplnok. Toto ale môže byť veľmi atraktívne pre istú skupinu zákazníkov, najmä tých stredného a staršieho veku. Vo výbave nechýba automatická klimatizácia, USB port, automatická prevodovka či kožený volant s multifunkciou a tempomatom. Plasty sú skôr tvrdšie a image sa snažia dotvárať strieborné obkladové lišty. Príjemnou stránkou kabíny Vitary je ale obstojny vnútorný priestor a to aj pre hlavy a kolená cestujúcich vzadu. Zvonku síce pôsobí pomerne kompaktne ale vzhľadom k rozmerom si trúfame povedať, že vnútorný priestor je mierny nadštandard.  Do kufra žiaľ naložíte kvôli batérií iba 289 litrov.

Poďme ale k tomu najdôležitejšiemu, teda k motoru. Plne hybridná Vitara je poháňaná benzínovým štvorvalcom s objemom 1,5 litra a výkonom 75kW/102 koní, ktorý dopĺňa 25kW/34 koní elektromotora. Samotná batéria má kapacitu iba 0,84 kWh, na plne elektrický pohon je auto schopné prejsť iba pár jednotiek kilometrov. Motorizácia praje skôr kľudnejším povahám a vo štvorici na palube už boli cítiť, že nejaké tie kone naviac by sa hodili. Pre pokojnejšie nátury jazdiace vo dvojici ale výkon bohato postačí. Naviac, výhodou tohto hybridu je, že dokáže jazdiť za skutočne nízke náklady. My sme konkrétne dokázali týždňový priemer pri kombinácií mesta a okresiek stlačiť na 6,4 l/100 km aj so štvorčlennou posádkou. Cvik a zvyk si vyžaduje atypický automat, ktorý má šesť stupňov avšak veľmi svojský prejav. Pri preradzovaní na vyšší stupeň citeľne na moment odstaví výkon, preradí a pokračuje ďalej. Samotný pocit z akcelerácie je tým pádom neplynulý a ak nás na Vitare niečo mrzelo najviac, je to práve prevodovka. V režime Sport je pocit trochu lepší, ale od plynulého to má stále relatívne ďaleko. Okrem neho má Vitara aj režim Snow a tiež má uzávierku diferenciálu, čo dáva tušiť, že terénu sa nebojí. Limitujúcim prvkom sú v ňom najmä cestné pneumatiky. Jazdné vlastnosti sú tuhšie, čo je pre Suzuki pomerne typické. Preto sme radi za 17” kolesá a väčšie by sme ani nechceli. Odskakovanie na priečnych nerovnostiach sa deje ale najmä vo vyšších rýchlostiach na limite, za bežných podmienok sa nič dramatické nedeje.

Suzuki Vitara je aj v plne hybridnej verzii stále poctivým SUV ako zo starej školy. Moderný digitálny svet jej príliš nevonia, čo ale môže byť pre istú skupinu zákazníkov atraktívne. Spolieha sa skôr na robustné a trvácne tvary, pod ktorými sa skrýva spoľahlivý a pomerne jednoduchý benzínový motor doplnený o elektrický pohon. Vo výsledku ide o príjemnú motorizáciu s nízkou spotrebou, ktorej ale výsledný dojem trochu kazí svojský automat. Za cenu 29 040 eur s DPH nejde vôbec o zlú ponuku, keďže  za ňu dostanete hybridné SUV s pohonom štyroch kolies a slušnou, aj keď konzervatívnou výbavou a imageom.

Suzuki Vitara Elegance+ Allgrip Dualjet Hybrid

Motor R4 benzín
Objem 1462 cm3
Výkon 75 kW (102 k) + 25kW (34 k)
Krútiaci moment 138 Nm pri 4400 ot/min
   
Prevodovka Automatická 6 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4175 mm
Šírka 1775 mm
Výška 1610 mm
Rázvor osí kolies 2500 mm
Hmotnosť (prevádzková) 1315 kg
Batožinový priestor 289/1046  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 13,5 s
Spotreba (WLTP) 5,8 – 6,1
Emisie g CO2/km 132-137