Suzuki má v ponuke už len menšie autá. Grand Vitara nie je v ponuke, Kizashi, nech bolo akokoľvek dobré, nesplnilo očakávania. Vo svojej tretej generácii je aktuálne model Ignis. Je aktuálne najmenším autom japonskej automobilky. A pohľad do cenníka hovorí, že aj najlacnejším. Začína na cifre 9 590 eur, čo je 400 eur menej ako stojí porovnateľne vybavený Swift s rovnakým motorom.
No a od Balena je Ignis veľkostne ešte viac vzdialený, ale cenovo je to stále prijateľný rozdiel 1 100 eur. Naspäť ku Ignisu. Minulá generácia bola veľmi úspešná. Veď jej nemalou mierou pomohli aj vlny šrotovného. Táto generácia takú podporu nemá, ale o jej úspechu sa nemožno hádať.
Inakosť
Kým predchodca tohto Ignisu mal prísne konzervatívne tvary, táto generácia je odvážna a moderná. Stále je však auto krpec. Dĺžka dosahuje presne 3,7 metra. To je o 14 centimetrov menej ako má Swift. Parkovanie s Ignisom je naozaj hračka a musí ju zvládnuť naozaj každý. S šírkou 1,66 metra je dokonca aj každé parkovacie miesto dostatočne dimenzované.
Krpec dostal prívetivý predok. Svetlá sú prepojené maskou chladiča s výrazným znakom. Dokonca aj evidenčné číslo je zasadené do mriežok tak, že nejako nevytŕča. Naozaj nevytŕča. Takže keď idete ku stene, tak najskôr pritlačíte nárazníkom, väčšine áut tento kontakt prvý sprostredkuje plast držiaci značku.
Kým predok je prívetivý, tak bočný pohľad ukazuje hlavne funkčné rozloženie prvkov. Existuje iba päťdverová karoséria pre tento model. Ale zadný nájazdový uhol je úplne šialený. Veď taký nemajú ani niektoré off-roady. Ešte kúsok a bolo by koleso takmer za autom. Pri terénnych vlastnostiach treba spomenúť aj svetlú výšku. Tá je veru nezanedbateľných 180 milimetrov.
Výhrady ku dizajnu najčastejšie smerujú ku zadnej časti. Karoséria sa výrazne zužuje, čo niektorým pripadá ako keby bolo malé auto postavené na nápravu väčšieho modelu. Je to však ale hlavne o pozorovateľovi. Každému sa páči niečo iné a aj tieto tvary niekomu vyhovovať môžu a niekomu nie. Ale asi každý musí uznať, že farebne, monochromaticky, je Ignis zladený naozaj fešácky. Nie je to elegán v obleku od Armaniho, ale skôr borec v teplákovke Adidas. Toto tvrdenie pritiahnuté za vlasy podporuje aj imitácia otvorov na treťom stĺpiku karosérie, ktorý evokuje práve logo odevnej značky.
Väčší ako sa zdá
Suzuki má tradíciu, že dokáže v malých autách vyčariť naozaj príjemne veľký priestor. Reálne Ignis nie je taký malý ako vyzerá. Lenže máme pocit, že presne toto sme skonštatovali pri Swifte. Jasné, zázraky sa úplne robiť nedajú, Ignis je stále štvormiestny. Ale ani tí vzadu nebudú hádzať flintu do žita a húfne sa drať do vlakových staníc, aby si radšej užili niektorý zo zážitkových programov železníc, či už ohňovú šou, alebo hru „Chyť si svoj rušeň“.
Tajomstvo za kúzlom priestoru je posuvná zadná lavica. My sme ju mali celý čas úplne vzadu. To ale znamenalo menší kufor. Jeho základný objem je 260 litrov. Asi toľko, koľko mala prvá Fabia, ak si to dobre pamätáme. Po sklopení sedadiel a vyhodení police nad batožinovým priestorom je dostupných až 1100 litrov.
Krpec má celkom funky vyzerajúci interiér. To znamená kombináciu čiernej, bielej, ale najmä prvkov v oranžovej metalíze. Práve toto dokázalo vytrhnúť vnútro z fádnosti. Oranžové sú madlá na dverách, ale aj okolie radiacej páky. Keď už sme sa k týmto partiám dostali, tak zaujímavá je aj klimatizácia. Je automatická, super! A vyzerá tak, že by ju bolo možné celú otočiť. Ale nejde to, čo nás neprekvapilo.
Nad klimatizáciou je centrálny displej. Dobre, nie je úplne centrálny, je viac posunutý pred spolujazdca. Znova, grafika nemusí sadnúť každému, ale ovládanie je prehľadné a aj bez študovania manuálu dokážete vyriešiť všetko, čo potrebujete.
Neštvorkolka
Ignis má na výber jeden motor. To nie je veľa, ale ten môže byť spojený s pohonom prednej nápravy, ale aj so štvorkolkou. Práve druhá možnosť je celkom unikát. Lenže my sme mali na test verziu s pohonom výlučne prednej nápravy. Vlastne, netreba sa okamžite hnať za štvorkolkou. V Ignise toho dosť zvláda aj predokolka, lebo nemusí ťahať veľkú hmotnosť.
Nízka hmotnosť, v tomto prípade, znamená 810 kilogramov. Tomu je adekvátna aj spotreba. Pri máloktorom aute sa vieme dostať na výrobcom udávané hodnoty. Ignis má, podľa WLTP kombinovanú spotrebu 5,3 litra. To bol vlastne celotýždňový priemer aj s diaľničnými presunmi. Ak by sme vynechali diaľnice, tak spotreba dokáže klesnúť aj o liter. A pri snahe? No, VW Lupo a Audi A2 neboli jedinými autami s trojlitrovou spotrebou. Nám sa na referenčnej trati, približne 13 kilometrov, podarilo zajazdiť za 3,3 litra. Nízka spotreba je dôležitým údajom, lebo práve Ignis 2WD má objem nádrže len 32 litrov. Štvorkolka má ešte o dva litre objemu menej.
Malý benzínový štvorvalec má výkon 66 kW (90 k). A výrazne v ňom cítiť variabilné časovanie ventilov. Proste, ak chcete zrýchľovať razantnejšie, tak ho musíte točiť. Odmenou bude až prekvapivé zrýchlenie a tiež príjemný zvuk. Prichádza akoby z diaľky, ale príjemný veru je.
Motor super, spotreba výborná, čo na to podvozok? Tu je to ťažšie. Ak sú cesty s hladkým a novým asfaltom, tak je perfektný. Ale inak sa prejavuje dosť tvrdo. Auto si vie poskočiť a malá hmotnosť s tuhými podvozkovými partiami dokážu trochu vytriasť. Ešte šťastie, že tento problém zachraňujú mäkké sedadlá. Povedali by sme, že bočnice sedadiel by mohli byť pevnejšie, ale zjavne sú tam hlavne na efekt.
Je to SUV? Nie je to SUV?
Ak máte chatu, kde nemáte spevnenú cestu, tak Ignis môže byť dobrá voľba. Má poriadnu priechodnosť, môže mať pohon všetkých kolies. Ale stále budete mať dilemu. Tou dilemou je, či neskočiť rovno do trochu drahšieho Swiftu s krajšími tvarmi.
Reálne, ktorý konkurent ponúka niečo podobné? Takto malé auto s priechodnosťou a možnosťou pohonu všetkých kolies, je fakt unikát. A k tomu, za 13 990 eur máte full výbavu, vrátane LED predných svetiel a tiež metalízy. Okrem základnej výbavy GL majú aj GL+ a aj GLX metalízu v cene. No a najvyššia výbava má tempomat, ale aj systémy ochrany pasažierov podľa obrazu z kamier za predným sklom. Toto auto je fajn, Suzuki sa podarilo.
Suzuki Ignis 1,2 Dualjet GLX 2WD
Motor | R4 benzín |
Objem | 1242 cm3 |
Výkon | 66 kW (90 k) pri 6000 ot/min |
Krútiaci moment | 120 Nm pri 4400 ot/min |
Prevodovka | Manuál 5 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 3700 mm |
Šírka | 1660 mm |
Výška | 1595 mm |
Rázvor osí kolies | 2435 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 855/1330 kg |
Batožinový priestor | 260/1100 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 170 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 12,2 s |
Spotreba (NEDC/WLTP) | 4,7/5,6 |
Emisie g CO2/km | 125 (WLTP) |