Outback je po Imprezách s drsnými výkonmi a veľkými krídlami asi najcharakteristickejšie Subaru. Je tým, čím majú byť Allroady a všetky tie podvihnuté kombi. Len Subaru to robilo ešte predtým, ako to bolo cool a populárne. Skôr ako Audi Allroad prvej generácie, skôr dokonca aj ako Volvo V70 Cross Country.
Tradícia od roku 1994 bola ako sínusoida. Teda skôr kosínusoida, ta začína na vrchole amplitúdy. Myslíme dizajn. Prvá generácia super, úzke svetlá, dvihnutá karoséria. Druhá už mala veľké svetlá a vyzerala trochu horšie. Tretia generácia s jastrabími očami zase paráda. Štvrtá, tá predchádzajúca dostala prekombinované tvary. Ale piata je znova vyrovnaná a, úprimne, naozaj pekná.
Zastavil som v zasneženom kopci
Subaru nemá Haldex, má symetrický pohon všetkých kolies. Na rozdiel od konkurentov pohon automobilka dáva do všetkých áut okrem BR-Z a pár keicars v Japonsku. Takže už má systém pohonu s odosielaním krútiaceho momentu na všetky kolesá stále a naraz už celkom vymakaný. Čary pri rozdeľovaní sa podarilo pretaviť aj do skutočnosti. Zasnežený kopec, celkom strmý. V hlave boli myšlienky o cúvaní dole. Aspoň, že aj pri cúvaní funguje systém zjazdu z kopca. Auto úplne zastavilo, bolo treba fotiť. Nasadnutie a čo teraz? Pridať plyn, kolesá trochu pretočia, Outback sa rozbehne. Pekná skúška. Cestičky po poliach a cez lesy, či lúky nepredstavujú žiaden výrazný problém. Skôr si zdravý rozum povie, že dosť, ako auto dostane limit prejazdu.
Motor funguje rovnako dobre ako pohon. Dvojlitrový boxer na naftu je akosi kultivovanejší a lepšie odhlučnený ako vo Foresteri. Výkon 110 kW (150 k) na papieri vyzerá ale na veľké auto celkom málo. Vyzerá, ale v realite je tak akurát. Možno k dobrému pocitu prispieva aj prevodovka. Nikdy sme si nemysleli, že to z nás vylezie. Toto CVT je dobré aj s naftovým motorom. Nevytáča motor až príliš, všetko funguje úplne výborne. A to sme mysleli, že najlepšia implementácia variátora je v skútroch. Jedine pri spomaľovaní sa podarí motor trochu podtočiť. Ako zbytočné však vyzerá manuálne radenie, lebo to popiera samotnú podstatu prevodovky. Ale využili sme aj to. Pri prepnutí páky do polohy manuálu sa dokonca zmení aj podsvietenie prístrojov pred vodičom z modrej na oranžovú.
Automat, štvorkolka, veľké kombi… Mohlo by sa zdať, že spotreba bude naozaj vysoká aj napriek naftovému motoru. Lenže to je chybný predpoklad. Na diaľnici sme sa s prehľadom zmestili do 6,7 litra. Reálny priemer sa pri kombinácii mesta, okresiek a diaľnic dá dostať tesne nad 6 litrov. Pri naozaj ľahkej nohe sa podarilo spraviť aj niečo nad 5 litrov. Takže toľko, čo udáva výrobca. Vlastne s Outbackom sme sa držali celkovo veľmi blízko udávaných hodnôt.
Okrem relatívne pohodlného žehlenia nerovností napríklad na poľnej ceste sa Outbacku celkom pekne darí maskovať veľkosť v zákrutách. Jasné, nakloní sa viac ako nízke kombi, ale pod plynom dokážete stále prejsť neutrálne a vysokou rýchlosťou. Pribrzdíte pred zákrutou a potom sa už len hráte s plynom. Dobrým jazdným vlastnostiam na viacerých povrchoch sekundovali aj výborné zimné pneumatiky Continental WinterContact.
Sledujúce oko
Subaru sa chváli novým systémom EyeSight. Jeho jednotlivé komponenty má už viacero značiek, ale Subaru naň upozorňuje dvoma kamerami na prednom skle, zvnútra schovanými za zrkadlo. Vidno ich len zvonku a fungujú podobne ako oči.
Pod systémom je schovaný adaptívny tempomat. Funguje veľmi dobre a s automatom, teda variátorom dokáže bez problému aj zastaviť auto úplne. Dokonca sa aj rozbehne, ak nestojíte dlhšiu dobu. Po uplynutí nejakého času len upozorní, že haló, čo tu stojíš, máš voľnú cestu.
Sleduje tiež, či neprechádzate z pruhu do pruhu len tak ledabolo, bez smerovky a bez úmyslu to spraviť. Ak sa to podarí, tak reaguje pípaním. Celkovo Outback ponúka širokú škálu prípadov, kedy pípa. Pripomína trochu cenzúru Pulp Fiction. Alebo EKG v nemocnici.
Ale aj tak vás môže zachrániť, keďže dvoma očami sleduje to, čo by ste mali sledovať vy. Zaujímavé je zobrazenie funkcií medzi kruhovými prístrojmi pred vodičom. Teda zaujímavé je najmä kvôli tomu, že zobrazuje aj brzdenie auta. Ak stlačíte brzdu, tak na malom displeji, na malom zobrazení auta zapne červené brzdové svetlá. Možno to vyzerá ako blbosť pre väčšinu, ale pre nás to je milý detail.
Treba ešte dodať, že občas sa môže stať, že systém vypadne. Najmä ak je námraza na skle, prípadne sa sklo zahmlí. Nie je to často. Ak však vypadne, tak zapne dostatočné upozornenie. Ako inak, pípaním. Celkovo však môžeme konštatovať, že funguje výborne.
Parkovanie pri obrubníkoch bez problémov
Jednou z charakteristík Outbacku je zvýšená svetlá výška. Jasné, je toho zmeneného viac, ale vyššia svetlá výška je naozaj pozitívna. Zaparkovať môžete kolmo k obrubníku bez poškriabania nárazníka. A tiež vďaka nej môžete prekonávať aj terénne nerovnosti. Celých 200 milimetrov je naozaj dosť a je na úrovni priemerných SUVčiek.
Všetko na drsnej náture odhaľuje Outback už zvonka. Má nárazníky s plastovými prvkami, má imitácie ochrany podvozku, má prahy z plastu. Nemá však lemy blatníkov a všetko vyzerá, že má byť presne tam, kde je. Ani veľké kruhové hmlovky nepôsobia neprimerane.
Predok je pod taktovkou veľkej šesťuholníkovej masky. K nej sa ostrejšími hranami pripájajú svetlá s LED denným svietením a xenónovými výbojkami. Zadné svetlá sa ťahajú až do veka kufra, ale oproti nim viac oceníte, že dizajnéri navrhli naozaj veľké okno, cez ktoré sa reálne dá pozerať von, aj keď na displeji svieti obraz z cúvacej kamery.
Popri veľkej karosérii a veľkým otvorom na kolesá sa zdajú malé osemnásťpalcové disky. Ani profil pneumatiky, 60, nemôžeme zaradiť medzi nízkoprofilové kúsky. Iste na náklonoch majú nejaký podiel aj gumy, ale tiež prispievajú komfortu a ochrane diskov proti poškriabaniu.
Niečo je pomalé, niečo rýchle
Pri Foresteri sme strašne frflali na pomalé otváranie kufra. Konštruktéri to pri Outbacku vyriešili a veko sa otvára celkom rýchlo. Ukáže veľký kufor. Na výšku to tak nevyzerá, lenže pod podlahou sa ešte nachádza jeden pašerácky priestor s šírkou tak 60 centimetrov, dĺžkou 30 a hĺbkou asi 18. Takže batožinu vopcháte bez problémov aj tam.
Takisto bez problémov budete sedieť vzadu na sedadlách. Na kolená je miesta habadej, na hlavu ho tiež nechýba. Pasažieri vzadu sedia vyššie ako tí prední, čo znamená, že majú lepší výhľad. Prečo je to pozitívne? Lebo sa necítia stiesnene.
Na predných dvoch pozíciách je tiež miesta dosť. Nevadí ani celkom široký stredový tunel. Všetko, na čo siahnete, pôsobí tak, že vydrží aj koniec sveta. Ak by teda nastala apokalypsa, tak práve Outback je dobrou voľbou. Síce sú plasty tvrdšie, ale kto vlastne povedal, že majú byť mäkké? Majú byť v prvom rade funkčné.
Volant sa tvári dokonalo, moderne a je príjemný na držanie. Perfektne vyzerá aj informačno-zábavný systém so šiestimi dotykovými tlačidlami, akoby si na navrhnutie odskočili dizajnéri Bang&Olufsen. Lenže… Lenže načítavanie trvá akosi dlho a ani reakcia na dotyk nepatrí k tým rýchlim. Možno bolo štartovanie primrznuté a zlé svetlo na rýchlosť reakcií hádzal svet mobilných telefónov, kde sú požiadavky trochu iné. Chcete vedieť koľko je hodín? Hľadajte, hodiny nie sú ani pred vodičom, ani na stredovom displeji. Sú schované na displeji klimatizácie. Najskôr to vyzeralo, že dvojica čísel má niečo spoločné s nezávislým kúrením. Ale nemá, to je len zobrazenie času. Aj napriek pár detailom je interiér príjemné miesto na trávenie času a prežitie konca sveta.
Ideálna kombinácia
Testovaný kus Outbacku Business Navi mal všetko. Vrátane navigácie a aparatúry Harman/Kardon. Pre rok 2016 klesla jeho cena asi o 2000 eur, takže je za 40 990 eur. Vyzerá to síce ako celkom dosť, ale výbava hovorí, že cenovka je oprávnená. Možno by stačila aj menej vybavená verzia, možno aj Comfort s manuálom za 32 990 eur. Pri niektorých autách aj odporúčame menej výbavy. Pri Outbacku to tak nie je. Berte rovno túto verziu, nebude jej nič chýbať. Možno okrem elektrochromatického zrkadla (automatické zatemnenie).
Outback a vlastne aj Subaru niektoré veci jednoducho rieši inak a nič s tým nikto nespraví. Chce to len trochu zvyku a na určenie času kúpiť nejaké pekné Tag Heuery, alebo Rolexky.
Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography
Subaru Outback 2,0D CVT Business Navi
Motor | Boxer 4 nafta |
Objem | 1998 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k) pri 3600 ot/min |
Krútiaci moment | 350 Nm pri 1600-2800 ot/min |
Prevodovka | Variátor CVT |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4815 mm |
Šírka | 1840 mm |
Výška | 1605 mm |
Rázvor osí kolies | 2745 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1676 (pohotovostná)/2180 kg |
Batožinový priestor | 560/1848 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 192 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,9 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 7,5/5,3/6,1 |
Emisie g CO2/km | 159 |