Peugeot e-2008 sme už testovali, ale teraz prišiel čas na ten reálny spotrebový test. Kým doteraz sme argumentovali stále hodnotami, ktoré sme odpozorovali počas testu, teraz sme sa ponorili do porovnávania jednotlivých prostredí detailnejšie. Ako to vlastne? Hneď vysvetlím.
Rôzne prostredia vyžadujú rôzne rýchlosti a to znamená, že aj spotreba bude variovať. Je to tak pri klasických vozidlách so spaľovacími agregátmi a ešte viac pri elektrických vozidlách. Akurát sa inak počíta suma za tankovanie. Tá dokáže tiež spraviť odlišnosti. Ja budem rátať sumy, ktoré sú platné ešte v októbri 2022. Tak poďme na to, pozrieme sa ako auto funguje a žerie v jednotlivých situáciách.
Prípad jedna: Mestské auto s občasným medzi mestom
Práve v mestskom režime funguje Peugeot e-2008 najlepšie a najefektívnejšie. Ako lokálny, prípadne regionálny dopravný prostriedok nemá chyby. V momente úspornej jazdy mimo obce sa dá spraviť s Peugeotom e-2008 priemerná spotreba okolo 13,5 kWh na 100 km. V meste sa zmestí do 14 kWh, čo by znamenalo dojazd takmer 300 km na plné nabitie. Ale tu si treba veľký pozor dávať na pravú nohu a zrýchľovať v režime Eco naozaj veľmi obozretne. Tieto snahy však môže podraziť zimné prostredie, ktoré zvyšuje automaticky spotrebu kvôli nárokom na kúrenie a to je toto auto štandardne vybavené tepelným čerpadlom. Kedy ho nemá, tak mi spotreba stúpne v zime nie o dve až tri kWh, ale kľudne 6 až 7 kWh na sto kilometrov. Ak teda takto používate e-2008 a nabíjate ho doma, tak vás 100 km vychádza, pri súčasných cenách elektrickej energie 2,8 eura.
Prípad dva: Rovnako ako vyššie, ale nabíjanie verejných nabíjacích miestach
V momente keď budete znova jazdiť rovnako, ale budete využívať verejnú sieť na nabíjanie, lebo nemôžete doma, pretože predlžovačky z 5. poschodia by naozaj nepochopili susedia až tak dobre, tak máte trochu iné ceny. Najjednoduchšie a najlacnejšie v takom prípade nabíjate striedavým prúdom, ktorý stojí 0,29 € za kilowatthodinu. To stále znamená, že by ste sa mohli pohybovať s cenou 4,2 eura za 100 km. V prípade nabíjania rýchlym systémom s jednosmerným prúdom do 50 kW to znamená ale pol eura za kWh. To by sme sa dostali na 7 € za 100 km. Stále to nie je zlé a predstavuje to ekvivalent nejakých 4 litrov nafty. Čiže presne toľko, za koľko chodia klasické TDIčka v pôvodných Octaviach prvej generácie do Chorvátska (vtip). Vlastne nie, tie naftu cestou produkujú a je nutné ju vylievať.
Prípad tri: Veľká záťaž s diaľnicami
Jazda po diaľnici je nočnou morou Peugeotu e-2008. Teda ani nie tak vozidla samotného, ale jeho vodiča, ktorý určite netáta s tým, že pri 130-tke bude auto žrať s prehľadom 30 kWh na 100 km. Toto spojené s najrýchlejším možným nabíjaním až 100 kW, ktoré auto podporuje, znamená, že pri cene 0,70 € na kilowatthodinu auto jazdí za 21 € na 100 km. A to už si môžeme povedať, že za rovnaké peniaze jazdí aj 8-valcový Mustang. Ten má možno ešte nižšiu spotrebu peňazí na danú vzidalenosť. Jeden príklad za všetky, pri jazde do Bratislavy, 150 km po diaľnici mi BMW M340i ukázalo priemernú spotrebu 6,0 litra benzínu na 100 km. To je približne 10 až 11 € pri súčasných cenách paliva. Pri takýchto rýchlostiach je predsa elektromobil celkom neefektívny. A aj ak by sme ho nabíjali klasickým jednosmerným prúdom, stále by vykazoval náklady 15 € na 100 km.
Teória teda hovorí, že sa po diaľnici s elektrickým Peugeotom e-2008 diaľničným tempom ísť nedá, ale pritom stačí trochu zvoľniť tempo. Už pri rýchlosti 115 km/h Peugeot e-2008 ukáže, že spotreba výrazne klesá. Tých 25 km/h, oproti tachometrovej vyššej rýchlosti robí kľudne 8 kWh rozdiel. A na 20-22 kWh sa predsalen pozerá lepšie. Pri jednosmernom nabíjaní do 50 kW to znamená tiež spotrebu len 10 € na 100 km. To už je rovné spomenutému príkladu s benzínovým šesťvalcom.
Komu je teda Peugeot e-2008 určený?
Automobilka pripravila vozidlo najmä pre mestský a prímestský spôsob použitia. Vo veľkých mestách je ako dar a napríklad v Prahe ešte stále donedávna platilo, ak to nezrušili, že parkovanie elektrických vozidiel je zadarmo. Rovnako tak, v susednom Česku, elektrické autá nepotrebujú diaľničnú známku, ale to môže byť majiteľovi jedno, keďže diaľnice nie sú revírom tohto vozidla. Reálne vzaté, najoptimálnejšiu prevádzku má toto auto v meste a hlavne pri rýchlostiach do 100 km/h. Vtedy je naozaj ekonomickou alternatívu, ktorá dokáže ponúknuť ušetrenie finančných prostriedkov. Ak sa toto používanie spája s možnosťou nabíjania doma, tak je ešte o to lepšie.
Peugeot e-2008 GT Pack
Motor |
Trojfázový synchrónny motor s permanentným magnetom |
Kapacita batérie | 50 kWh |
Výkon | 100kW/136 koní |
Krútiaci moment | 260 Nm |
Prevodovka |
Automatická (s pevným prevodovým pomerom) |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4300 mm |
Šírka | 1815 mm |
Výška | 1550 mm |
Rázvor osí kolies | 2605 mm |
Hmotnosť (prevádzková) | 1662 kg |
Batožinový priestor | 405 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 150 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,0 s |
Spotreba (kWh/100km) | 17,3-17,7 |
Dojazd | 260 km WLTP |