Test Škoda Superb Combi iV: Hybridizácia má zmysel

Škoda Superb v aktuálne faceliftovanej podobe je vážne dobré auto, čo nie je neopodstatenené chválenie, ale fakt, ktorý sme si overili už v niekoľkých testoch. Mali sme tu už sedany aj combi vo verzii Scout, avšak plug-in hybrid sme v Superbe ešte neskúšali. Škoda ho nazýva veľmi nenápadne, dvoma písmenkami iV. Zvonka ho nespoznáte, prezradí ho iba modrá špz a nenápadný emblém iV vzadu na piatych dverách. My sme hybridný Superb testovali v praktickej verzii kombi v bielej farbe vo výbave Style.

Superb Combi je fakt veľké auto, veď meria na dĺžku takmer 4,9 metra. To ho predurčuje do role rodinného prepravníka, diaľničného krížnika aj reprezentatívneho manažérskeho povozu. V bielej ale pôsobí elegantne a ľahko. Čierne disky kolies sú často riskantnou voľbou a vedia sa stratiť v karosérii, to ale nie je tento prípad. Veľké 19” so zdvojenými lúčmi tu vyzerajú super. Veľká maska s chrómovým žiabrovaním jasne dominuje prednej časti a prechádza do perfektných LED svetiel. Ich jemne zalomená spodná línia je dôkazom toho, že krása sa skrýva v jednoduchosti a rafinovanej práci s detailami ako práve takéto zalomenie. Žiadne prekombinované tvary a pritom toľko štýlu a elegancie. Piatymi dverami prechádza zasa tenká hliníková lišta spájajúca svetlá a retro nápis Škoda namiesto znaku. Ten je dobrým identifkátorom faceliftovanej verzie. Ako bolo spomenuté, verziu iV spoznáte iba podľa tejto nenápadnej dvojice písmen vzadu a modrej špz. Konektor nabíjania je totiž veľmi umne ukrytý pod dvierkami v prednej maske. Zo Superbu ide veľmi dobrý dojem, pôsobí hodnotne, dospelo a prémiovo ale nejde z neho žiadna nadradenosť, za ktorou sa otáčajú všetky krky na ulici. Fakt pekné auto, ktoré si je vedomé svojich kvalít aj dôstojnej vizáže, ale nedáva to prehnane vulgárne najavo.

Tmavý interiér je kontrastom k bielej karosérií a nesie sa v znamení nepriestrelnej ergonómie a solídneho spracovania. Ako vlastne skoro všetky interiéry z koncernu VW, ktoré síce nevyvolávajú extrémne emócie, ale fungujú takmer dokonale. Aj tento Superb má vynikajúce sedadlá v kombinácii koža-alcantara s elektrickým nastavovaním a uložením polohy. Šedé obkladové lišty sú skôr nenápadné ale veľmi vkusné a na trojramenný volant a jeho multifuknčné ovládanie si zvyknete hneď. Plne digitálny prístrojový štít je jeden z najlepších v triede, možností zobrazovania je viac než dosť a tak si tú svoju nájde úplne každý. Vynikajúca je napríklad možnosť zobrazenia navigácie cez celú plochu displeja. V noci zasa poteší iba úplne minimalistické zobrazenie rýchlosti. Naľavo na displeji je indikátor hladiny nabitia baterky, čo je jedna z mála odlišností oproti nehybridným verziám. Ďalšou je možnosť B pri voliči prevodovky, ktorá slúži na intenzívne brzdenie motorom a dobíjanie batérie rekuperáciou. Miesta v kabíne je viac než dosť, vzadu je priestor na nohy priam kráľovský a tak sa nemožno diviť, že si často niekto sadne radšej tam než na sedadlo spolujazdca. Posed za volantom je inak ergonomicky super, všetko je na dosah ruky. Azda len lakťová opierka je v zavretej polohe trochu nízko, nie je ale problém si ju zodvihnúť a v polootvorenej polohe zafixovať. Centrálny displej je tiež špička v zobrazovaní aj rýchlosti reakcií, nechýba mu konektivita pre Apple aj Android, zobrazenie parkovacích kamier či údaje o jazde. Batožinový priestor má v základe 485 litrov, čo je o kus menej než u štandardných, čisto spaľovacích Superbov combi so 660 litrami. Stále to ale rozhodne nie je málo. Celkový dojem z kabíny Superbu je teda nadpriemrný, spracovanie je perfektné, plasty pôsobia kvalitne a všetko je tiché a lícujúce. Nečakajte emócie ale skôr dokonale prepracovanú ergonómiu a kvalitu.

Najzaujímavejšou časťou tohto Superbu je ale samozrejme pohon. Verzia iV, teda plug-in hybridná motorizácia tejto Škody pozostáva z benzínováho štvorvalca 1.4 TSI s výkonom 114kW/155koní. Celkový systémový výkon sústavy skombinovaný s 13 kWh batériou je 160kW/215 koní, čo znie ako viac než dosť. Krútiaci moment 400 Nm sa tiež nenechá zahanbiť a je to pri jazde cítiť. Na stovke je za 7,7 sekundy, čo je vzhľadom k hmotnosti takmer 1,7 tony slušné. Aj v prípade vybitej batérie je ale dynamika úplne dostatočná a na diaľniciach ani na okreskách nebudete mať problém. Samotná batéria má kapacitu 13 kWh a jej nabíjanie na domácej sieti trvá niečo cez štyri hodiny, čo nie je málo. Doma to ale až tak nevadí, keďže viete auto nabíjať v noci a tak to veľmi neriešite. Ak ale chcete batériu dobíjať na verejnej sieti, je podobne zdĺhavý proces. Po pripojení 3,7 kW nabíjačky sa auto na verenej ZSE nabíjačke za 35 minút dobilo iba o 2 kWh. To by znamenalo nabitie do plna za niečo menej ako štyri hodiny. Lepšou voľbou je teda nabíjať auto v noci, ideálne na domácej sieti. Samotný konektor je inak nenápadne ukrytý pod plastovým krytom v prednej maske. V čisto elektrickom režime sa nám podarilo so Superbom na plné nabitie prejsť 59 km po okreskách, čo je úplne dostačujúce. Skvelou správou je spotreba, v kombinovanom hybrdinom režime sme sa dostali na hodnotu iba 5,6 l/100 km, čo je vzhľadom k rozmerom a výkonom auta vážne excelentný údaj. Dokonca aj s vybitou batériou na čisto benzínový pohon sme sa pri slušnom diaľničnom tempe skombinovaným s jazdou cez okresky v kopcoch dostali na 6,3 l/100km. To sú čísla, ktoré si zaslúžia potlesk aj od hybrid skeptikov. Dobíjaniu batérie viete pomôcť aj režimom B na šesťstupňovom dvojspojkovom automate DSG. Tento mód B pri uvoľnení plynového pedálu začne citeľne brzdiť motorom a rekuperáciou dobíjať batériu. Pri zhruba dvadsať minútovom klesaní z kopca sa nám takto podarilo batériu dobiť na tretinu kapacity, čo vôbec nie je zlé. Samotná prevodovka je klasika, šesťstupňové DSG radí slušne a hladko. Veľa záleží aj od toho, ako ho v úvodných kilometroch zabehnete, o čom písal kolega Jozef v teste Seatu Tarraco TDI. Hybrid v Superbe teda jednoznačne zmysel má, čo cítiť na spotrebe ale aj na výkone. Super správou je, že samotný benzínový motor nie je na tak veľké a ťažké auto podvýživený a má  relatívny dostatok výkonu aj v prípade jazdy bez podpory batérie. Dynamika s jej podporou je ale samozrejme o triedu vyššia a je to cítiť. Inak má Superb tradičné jazdné režimy Eco, Sport, Normal a Individual.

Jazdné vlastnosti sú hlavne v režime Comfort extrémne pohodlné, vtedy sa v aute cítie ako v perinke. Odozva na plyn je pomerne jemná, pri dlhých diaľničných presunoch ustálenou rýchlosťou je ale tento režim skvelý. Využili sme aj Sport, kedy DSG citeľne točí motor do vyšších otáčok a plyn reaguje aj na jemný dotyk. Tento režim sa nám osvedčil najmä pri prejazde horských priesmykov. Superá iV sme totiž zobrali na roadtrip do Slovinska. Presunuli sme sa takmer prázdnou rakúskou diaľnicou a začali v národnom parku Triglav. Tu sme sa presúvali po úzkych horských cestičkých plných zákrut, stúpaní a klesaní. Napriek rozmerom tu Superb vôbec nepôsobil nemotorne a motor mal dostatok výkonu aj v extrémnych stúpaniach. Diaľničný presun a kufor plný športovej výbavy zvládol samozrejme excelentne, máloktoré bežne dostupné auto by bolo na tento účel lepšie. Takmer 500 kilometrov sme zvládli s jedinou zastávkou a z auta vystúpili bez známky únavy, čo je vizitkou pohodlných sedadiel a celkovo výbornej ergonómie a odhlučnenia kabíny. Neskôr sme sa po diaľnici presunuli do prímorského mestečka Piran a pri tomto presune dosiahli spotrebu 5,8l/100km. Toto je proste ideálne dovolenkové kombi na dlhé presuny. Jazdné vlastnosti na zakrútených cestičkách boli aj napriek hmotnosti a rozmerom dostatočne sebaisté, aj keď Superb je ladený skôr komfortne a lepšie sa cíti v ľavom pruhu na diaľnici.

To, že Superb aktuálnej verzie je vážne vydareným autom sme vedeli už dlho. Teraz sa nám ale potvrdilo, ze hybridizácia má zmysel. Potrebujete si ale trochu precíznejšie plánovať logistiku alebo ideálne vždy parkovať v blízkosti nabíjacích staníc a priebežne dobíjat kedy sa len dá. Výkon palubnej nabíjačky totiž nie je úplne ohurujúci a tak je stále lepšou variantou domáca sieť a nočné nabíjanie, čo je ale všeobecné pravidlo pri všetkých elektroautách a plug-in hybridoch. Tak či onak, batéria skutočne pridáva slušnú porciu výkonu a citeľne znižuje spotrebu paliva na úroveň, o akej by takto výkonné a ťažké auto mohlo pred pár rokmi iba snívať. Hybrid teda určite zmysel má a je zaujímavou a modernou alternatívou k naftovým motorom. Verzia kombi je obrovská a ešte praktickejšia než sedan a pritom nestráca nič z reprezentatívnosti a elegancie. V testovanej výbave Style stojí Superb iV Combi 44 635 Eur s DPH čo je celkom dosť. Alebo nie? Je to obrovské kombi s puncom prémiovosti a s dostatočnou dávkou reprezentatívnosti aj na obchodné strenutie, kráľovským vnútorným priestorom, veľmi slušnou výbavou a modernou motorizáciou, ktorá jazdí za minimálne náklady. Z tohto uhlu pohľadu sa cena zdá byť primeraná.

Škoda Superb Combi iV

Motor R4 benzín + elektromotor
Objem 1395 cm3
Výkon 160 kW (215 k) pri 5000-6000 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 1550-3500 ot/min
   
Prevodovka Automatická 6 stupňová DSG, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4869 mm
Šírka 1864 mm
Výška 1469 mm
Rázvor osí kolies 2841 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1730 kg/2251 kg
Batožinový priestor 485/1610  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 224 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,7 s
Spotreba (WLTP) 5,8-7,2
Emisie g CO2/km 131-164