Test Škoda Rapid Spaceback 1,6 TDI DSG: Tá krajšia

Škoda s modelom Rapid priniesla nový, sviežejší dizajn do jazyka automobilky. Z oblých premrštených tvarov, napríklad predných svetiel Fabie, či druhej Octavie po facelifte si vôbec nič nezobral a rozbehol sa vlastnou, ostro rezanou cestou. Lenže pre niektorých sa zdala karoséria liftback nevyužiteľná a príliš veľká. Veď Rapid, ktorý by mal byť menším autom má skoro takú veľkosť ako Octavia prvej generácie. Dĺžka je len o 3 centimetre menšia. Pre tých automobilka vytvorila hatchback Rapid Spaceback.

Japonský odkaz

Škoda Rapid Spaceback evokuje názvom A3 Sportback od Audi. Pohľad zboku odhalí isté spoločné črty, ale je jasné, že Rapid dostal ľudovejší ráz. Nami testovaný kus niesol ešte dodatočné označenie AM Skyline. Skratka AM znamená akčný model, to je jednoduché. Zaujímavé to začína byť pri názve Skyline. Japonské modely GT-R ho niesli až do generácie s označením GT-R34, posledná verzia GT-R35 ho vypustila z označenia. Takže nebol problém, aby s ním prišla Škoda. Dobre, toto je pritiahnuté za vlasy. Znamená to niečo úplne iné, ako v Japonsku. Akčná výbava prináša panoramatickú presklenú strechu, ale kompletne, nie iba kúsok a sklo pokračujúce na kufri až na úroveň evidenčného čísla.

Ako prechádzame okolo auta, hodiaceho sa do nižšej strednej triedy, hodného konkurovať Volkswagenu Golf, uvedomujeme si, že v tejto kombinácii vyzerá asi najlepšie zo všetkých možných. Ešte tá zelená, ktorú má Rapid Spaceback v ponuke vyzerá schopne, ale biela s čiernou strechou, skleným pokračovaním kufra a sedemnásťpalcovými diskami je jednoducho najkrajšia aká sa nakonfigurovať dá.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jediným vizuálnym detailom, ktorý trochu nesedí k celkovému vzhľadu je medzera medzi kolesami a blatníkmi. Prečo? Lebo je obrovská. Škoda ráta s tým, že auto bude jazdiť po českých a slovenských cestách. Ak by mal Rapid Spaceback vyzerať ešte lepšie, tak by si zaslúžil podvozok s kratšími pružinami, aspoň o 4 centimetre. Potom by mal naozaj drsný výzor športového náčinia.

Vážne, táto kombinácia je presne tá, ktorú treba zvoliť. Ak teda človek chce ten najkrajší Rapid, aký sa vyrába. Niekto môže namietať, že Rapid by mal byť kupé, lebo tak bol v minulosti, ale Spaceback tiež reprezentuje naozaj na úrovni.

Zastúpi Fabiu Combi

Kompaktné tvary zvonka by mohli naznačovať menší priestor v interiéri. Ale vôbec to tak nie je. Kým v prvej generácii Octavie každý kritizoval priestor na zadné nohy, pri Spacebacku nikto nemôže namietať. Dokonca pri porovnaní s Fabiou Combi je práve Spaceback tou lepšou voľbou. Rozdiel medzi nimi je síce 1300 eur, ale pri opätovnom predaji sa určite tiež nejaký ukáže. Tým, že posádka má dostatok priestoru aj na zadných sedadlách samozrejme zase vznikajú pochybnosti o tom, či kufor zvláda tiež. Ale sú neopodstatnené. Aj kufor schová adekvátne množstvo batožiny. Čo sa týka rozmerov, tak trocha trpí šírka, najmä pri umiestnení troch ľudí dozadu.

Tvary a materiály interiéru sú kapitola druhá. Základný tvar vrchu prístrojovej dosky akoby z oka vypadol tomu, čo malo predchádzajúce BMW radu 3, model E90 bez navigácie. Zvyšok sa dá nazvať klasikou pre českú automobilku. Všetko prehľadné, ale niekedy až príliš jednoduché. Nie každý si však potrpí na futuristické a komplikované tvary na úkor práve komfortu používania. Vo verzii Skyline však interiéru chýba štipka farby. Všetko pôsobí prísne monochromaticky. Buď sú veci čierne, alebo biele, maximálne sivé. To je všetko. Iná farba je len pred vodičom na červenom poli. Aj všetky tri displeje sa snažia byť čierno-biele. Nič na tom nemení ani fakt, že ten v strede, medzi tachometrom a otáčkomerom sa dostáva do mierne fialového spektra a displej rádia jemne zelenie. Na rádiu ešte trochu zamrzí zvláštna manipulácia s ID3 tagmi. Ale to je tak všetko, čo sa interiéru dá vyčítať.

Cypo Design odfotil Rapid pred hurikánom

Vlastne ešte jedna vec sa nájde. Ale tá je príliš subjektívna. Športové sedadlá verzie Dynamic vyzerajú fantasticky, aj podržia telo a s integrovanými opierkami hlavy prepožičiavajú interiéru omnoho športovejší ráz. Ale nás po približne sto kilometroch začali tlačiť do oblasti obličiek. To sa však dalo riešiť úpravou pozície sedenia. Zo vzpriamenej, skoro kolmej sme trochu sklopili operadlo dozadu a všetko bolo lepšie.

Ale ostatné prvky sú naozaj výborné. Volant sa drží úplne vynikajúco a má dokonca aj ideálny priemer spoločne s hrúbkou. Aj ovládanie na ňom je vyslovene logické a veľmi ľahko pochopiteľné. So Simply Clever detailov sme mali vo dverách spolujazdca odpadkový kôš s vreckom, ale omnoho praktickejší je gumový držiak na telefón, ktorý sa dá umiestniť tam, kde sa normálne dávajú poháre.

Najväčším sklamaním sú materiály na prístrojovej doske a vo dverách. V rámci toho, aby Rapid Spaceback nekonkuroval až píliš Golfu, tak sú všetky plasty tvrdé. A tiež nedostal ani textilné výplne dverí, pochopiteľne, z rovnakého dôvodu.

Viac sa nedá

Rapid Spaceback sme dostali s tým, že nikto sa s ním nedostal nad 5,5 litra na sto kilometrov. Jasné, na tvári sa zjavil škodoradostný úsmev a v hlave hláška no problem. Lenže to problém bol. Ani pri diaľničnej jazde si auto nezobralo v priemere viac ako 4,7 litra. Kľudná jazda mimo mesta dostala hodnoty do sfér okolo 3,5 litra.

Skyline poháňal motor 1,6 TDI. Ale nebol to ten výkonnejší. Dosahoval iba 66 kW (90 k). To je však papierová hodnota. V reálnom svete však dokonale stačí. Za to však môže najmä sedemstupňová prevodovka s dvoma spojkami. Prvá generácia DSG kombinovaná s agregátom 1,9 TDI bola taká vlažná, ale nová verzia obľúbenej prevodovky je jednoducho vynikajúca. Pôsobí omnoho lepšie ako päťstupňový manuál s príliš dlhými prevodmi.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Úplne z miery nás vyviedlo ovládanie auta. Síce má motor až pred prednou nápravou, ale jazdné vlastnosti boli nečakane dobré. Jasné, svoju úlohu na tom zohrávali aj sedemnásťpalcové disky s dobrými pneumatikami, ale aj na menšom obutí by Rapid Spaceback pôsobil agilne a nezáludne.

Rapídna jazda namiesto loptových hier

Škoda Rapid Spaceback najmä v kombinácii s výbavou AM Skyline, motorom 1,6 TDI a DSG je skoro ideálnym autom. K dokonalosti mu chýba iba spomenutý podvozok, ktorý ho pošle bližšie k zemi a trochu viac výkonu. Ideál by preň bol aspoň 81 kW (110 k).  Základná cena testovanej verzie s DSG je 19 330 eur. Lenže tu zase zasahuje golfista. Fau Vé stojí s DSG a 77 kW (105 k) len 19 780 eur. Ale ktoré zvoliť? Asi je to jasné, radšej poriadne vybavený Spaceback ako Golf. Už len kvôli tomu, že je netradičnejší a vyzerá naozaj dynamicky.

Motor R4 Common-rail
Objem 1498 cm3
Výkon 66 kW (90 k) pri 4200 ot/min
Krútiaci moment 230 Nm pri 1500-2500 ot/min
Prevodovka DSG 7 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4304 mm
Šírka 1706 mm
Výška 1459 mm
Rázvor osí kolies 2602 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1280/1740 kg
Batožinový priestor 415/1380 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 182 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 12,1 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,6/3,9/4,5
Emisie g CO2/km 118