Škoda Octavia RS230 bola, pred faceliftom, najlepšou Škodou vôbec. Ani Fabia, žiadna, nebola lepšia, ba dokonca ani Superb, aj keď Sportline s 2,0 TSI a automatom bol veľmi dobrý. Lenže štvoroký facelift auto zmenil. Spoiler alert, vôbec to nebola zmena k horšiemu, skôr ostalo auto rovnako výborné, alebo je dokonca lepšie.
Z určitých dôvodov sme auto na test dostali od firmy Galimex. Ďakujeme! Na test sme mali kúsok lakovaný bielou perleťou, ale to vás asi nezaujíma. Dôležité je kombo dvojlitrového TSI s výkonom 180 kW (245 k) a automatickej prevodovky DSG. DSG už nie je také ako bolo predtým, ale má sedem stupňov, nie šesť. Možno to nevyzerá ako výrazný pokrok, ale reálne je to omnoho lepšia prevodovka.
Všetci kritizujú novú vizáž Octavie. Žeby to bola pomsta koncernu za príliš veľký úspech? Alebo to Pepa spravil ako finálny klinec do konca pracovného pomeru? Jasné, to sú blbosti, teraz vážne. Tmavá maska chladiča spolu s tmavými pozadiami svetiel modelu RS245 celkom jasne dávajú najavo, že takto to má vyzerať a toto je verzia, ktorá vyzerá naozaj dobre. Vážne, nemáme žiadne halucinácie, veď si pozrite fotky. Najkrajšia Octavia má čiernu masku a Full LED svetlá.
Čítate správne, Octavia má LEDky. Koncern dovolil použiť takéto svetlá aj low-cost značke. Ak teda nerátame Seaty. Nové svetlá má Octavia aj vzadu. O tých si až tak istí nie sme. Sú tmavšie, ale rozloženie prvkov je asi omnoho oblejšie ako by sa na angulárne tvary modelu hodilo. Pár minút vám tak bude trvať zvyknúť si na ne, ale potom už nič ďalšie riešiť nebudete. Hlavne predsa chcete vedieť ako auto jazdí, nie?
Nasadnete do výrazne tvarovaných sedadiel s integrovanou opierkou hlavy. Ruky vám spočinú na športovom volante. Lenže… Lenže tvar je zrezaný akosi divne. Akoby ani zrezaný nebol, len bol natiahnutý na štvorec v spodnej polovici. Pozeráte, pozeráte a facelift nevidíte.
A vtom to príde, Zbadáte infotainment. Má sklený povrch, je väčší a prepracovanejší. Dokonca máte pocit, že reakcie sú naozaj rýchle. Fakt sa podaril. Ovládanie je celkom intuitívne a zvolíte si na krátku dobu športové ukazovatele. Ale keďže chcete skúsiť jazdu samotnú, tak prepnete na navigáciu.
Prečo je navigácia dôležitou súčasťou športovo ladeného auta? Neviete? No predsa aby ste si mohli pozrieť tvar zákruty. Na to má však Octavia displej príliš nízko a často musíte preostrovať až príliš. Ale navigácia je naozaj pekne spracovaná a prehľadná. Dokonca aj uhly zákrut vykresľuje adekvátne reálnej situácii. Môžete tak ísť omnoho rýchlejšie ako keby ste polomery len odhadovali.
Konečne sa k tomu dostávame, stláčate to štartovacie tlačidlo, ktoré prebudí dvojliter. Počkať! Nestláčate žiadne tlačidlo, pokiaľ si zaň nepriplatíte. Inak štartujete kľúčikom. Kto vlastne povedal, že je na tom niečo zlé? Toto auto si nekupujete kvôli fancy srandičkám. To by vám stačil Laurin&Klement, prípadne RSko s naftou.
Motor sa po prebudení príliš nehlási. Je potichu. Ako keby tam ani nebol, ale ako sa zohreje a začnete tlačiť na plyn, tak sa trochu viac ozýva. Stále je však tichý a neruší ani neotravuje žiadnym spôsobom. Nikdy. Vlastne budete stále premýšľať nad tým, že chcete, aby auto revalo a prskalo. Našťastie sa toto dá riešiť nejakým aftermarketovým výfukom.
Po zohriatí stále viac tlačíte na plyn, idete rýchlejšie a rýchlejšie. Až vám to nepríde, nechápete, že sedíte stále v Škode a idete až tak nechutne rýchlo. Vodičák zelená strachom, pneumatikám ubúda vzor. Toto auto je v bežnej premávke tak rýchle, že asi nič rýchlejšie nepotrebujete. Akurát pneumatiky sme mali zimné, takže na letnom, a najmä správnom letnom, obutí musí byť ešte niekde inde. Ale zase Michelin Pilot Alpin dokazovali až nemožné schopnosti.
Prichádza prvá zákruta, veríte, že nepôjdete po čumáku von, vzhľadom na koncepciu. Ani nejdete, auto má čarodejný predný diferenciál. Zatočíte, pridáte plyn, abrakadabra a vychádzate úplne dokonalou stopou von. Jasné, ako zrýchľujete, tak postupne musí prísť nedotáčavosť. Lenže my sme sa až tam nedostali a určite by naše prejazdy niekomu spôsobili akútnu potrebu bezpečnostného hnedého spodného prádla. Fakt, toto auto síce nie je úplne zábavné, ale je skôr takým skalpelom, ktorý dáva zákruty úplne presne ako naplánujete.
Akurát vás môže mrzieť, že neradíte rýchlosti manuálom, DSG je lepšie ako predtým, ale stále niekedy trochu váha a možno na kickdown by mohla, aj v športovom režime, reagovať rýchlejšie. Lenže druhá spojka má nachystaný stupeň hore, nie dole. Prevodovke viete pomôcť pádlami pod volantom. Aj tu sme trochu sklamaní. Hráte sa s pádlami, ktoré sú asi menšie ako krídelká na vložkách a sú plastové. Počuli sme však, že poriadne pádla z horčíka má v ponuke ABT. To je super správa, tie by šli hneď na volant, ak by bola automatika naozaj nutnosťou.
Stále idete rýchlejšie, ESP máte obmedzené, prevodovku v manuálnom režime a pridávate, z tých prejazdov máte radosť. Chceli by ste viac odozvy do volantu, chcete tie pádla, ale stále máte vynikajúci pocit z naladenia auta. A to je najväčšie prekvapenie.
Pri konfigurácii však rovno zabudnite na presklenú strechu. Veríme, že má výhody, len na ich čerpanie nemusíte mať vrcholnú RS245. Pri prejazdoch niektorých nerovností na ceste sme mali pocit, že dosť oslabila karosériu a trochu zvýšila ťažisko.
Čo je vlastne Octavia RS245? Je to pekelne rýchla Škodovka, pocitovo je možno ešte rýchlejšia ako predchádzajúca RS230. Teda určite je. Budete na nej najrýchlejší na každej bežnej ceste. Teda pokiaľ sa neobjaví frajer s Audi R8, alebo podobnou šialenosťou s neuveriteľnou priľnavosťou. A ešte niečo, spotreba pri bežnej jazde dokáže skákať niekde medzi 7 a 8 litrami. My sme však na testovacej ceste Žilina-Nová Bystrica-Oravská Lesná a naspäť dali 10,2 litra priemer. Zdá sa vám to veľa? A sekciu s hnedým bezpečnostným spodným prádlom ste náhodou nepreskočili?
Finálny verdikt? Škoda spravila naozaj výborné auto a aj riadne rýchle. Sme v šoku aká je táto Octavia dobrá. Galimexu ešte raz ďakujeme za požičanie auta. Ak si kladiete otázku, či sa oplatí priplatiť za RS245 oproti aktuálnej RS s nižším výkonom, tak áno, kedykoľvek. Má viac výkonu, má čarovný diferenciál a ak chcete automat, tak ten má tiež lepší so stupňom naviac. No a teoreticky, ale len čisto teoreticky, má o dve deci nižšiu spotrebu. Ak by to bola pravda, tak by sa rozdiel v cene vrátil o 1 150 000 kilometrov. S touto úplne zbytočnou a neužitočnou informáciou už naložte ako chcete.
Škoda Octavia RS245
Motor | R4 benzín |
Objem | 1984 cm3 |
Výkon | 180 kW (245 k) pri 5000-6700 ot/min |
Krútiaci moment | 370 Nm pri 1600-4300 ot/min |
Prevodovka | Automat 7 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4689 mm |
Šírka | 1814 mm |
Výška | 1448 mm |
Rázvor osí kolies | 2680 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1465/1932 kg |
Batožinový priestor | 590/1580 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 6,6 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 8,3/5,3/6,4 |
Emisie g CO2/km | 146 |