Škoda má v ponuke modelu Octavia RS naozaj rôznorodé autá. Zatiaľ sa redakcii nejako vyhýbala naftová alternatíva z ponuky. Mali sme predsa kombi s benzínovým motorom a manuálom a tiež najlepšie RSko v histórii Octavie, RS230.
Pridanie pohonu všetkých štyroch kolies do ponuky si vyžiadal trh. Veď prečo pohon zo Scouta neprehodiť aj do RS? Môže táto kombinácia fungovať? V reálnom svete áno, 135 kW (184 k) je dostatočný výkon na bežné jazdenie, lenže RS si môžete vyberať aj ak chcete naozaj jazdiť.
Rýchlo áno, ale musíte si to zaslúžiť
Octaviu RS sme zobrali na Nockalmstrasse, čo predpokladáme, že ste zaregistrovali. Ak nie, tak šup-šup, pozrite si report s fotkami trojice áut. Naftová pohonná jednotka sľubovala výborné hodnoty spotreby v presunových sekciách. Očakávanie nesklamalo, Octavia s TDI dokáže jazdiť so spotrebou do 6 litrov, bez akýchkoľvek problémov.
Lenže RSko si môžete chcieť aj užívať. Na diaľnici je to ok, tam si užívate príjemné sedadlá, dobrý posed, ale podvozok je pri nerovnostiach trochu nervóznejší. Akoby bol naozaj kompromisom medzi športovým a pohodlným, ale skôr to skĺzlo do pocitu, že na niektorých úsekoch je Octavia RS so štvorkolkou príliš tvrdá a na niektorých zase pláva. Lenže máme pocit, že tieto pocity sú také marginálne, že ich nemusí väčšina jedincov spozorovať a tí, ktorí by to spozorovali aj tak zvolia RS230.
Konečne to prichádza, schádzame na bočné cesty. Octavia začína fungovať. Na naozaj kľukatých cestách sú výbornou oporou pneumatiky Bridgestone Potenza S001. Síce stále cítite veľkú hmotnosť na prednej náprave kvôli ťažšiemu naftovému motoru, ale pohon 4×4 pridal hmotnosť aj dozadu, čo znamená o niečo lepšie rozloženie hmotnosti. S autom sa dá ísť prekvapivo rýchlo, aj keď motor nemá príliš výraznú špičku výkonu a na automatické radenie môžete rovno zabudnúť. Na výjazde z vracákov vám DSG bude nútiť trojku s neuveriteľnou tvrdohlavosťou. Radšej dáte páku do M a budete využívať radenie pádlami pod volantom. Sú síce malé a fixované na volante, ale reálne s nimi dokážete výrazne zrýchliť prejazdy, teda hlavne výjazdy zo zákrut.
Dokážete ponaháňať kadekoho, len to má jeden háčik. Keď idete naozaj rýchlo a snažíte sa o brutálne prejazdy, tak cítite, že niečo nie je úplne dokonalé. S autom trochu zápasíte, je trochu ťažkopádne. Potia sa vám ruky, ale stále viete, kedy má dosť a hranica sa dá veľmi dobre vycítiť. V krízových situáciách pomáha aj prenos časti krútiaceho momentu na zadnú nápravu. Len to už ste skoro v sférach, kedy by bežný majiteľ naftového liftbacku potreboval hnedé bezpečnostné trenky.
Tlačenie plynu na podlahu vo vás síce vyvolá pocit naozaj odmakaného uspokojenia v šoférskej sfére, ale aj posúva dobrú spotrebu do zabudnutia. Pri využívaní asi väčšiny potenciálu vozidla sa nám na počítadle priemernej spotreby zjavila cifra 12,9 litra. Pri benzínovom agregáte RS230 by sme sa podobnou jazdou dostali možno až k dvadsiatim litrom.
Octavia to je
Exteriérovo sa Octavia RS s pohonom 4×4 nelíši od ostatných RSiek. Má všetky znaky, má predný nárazník s výrazne angulárnym tvarovaním, má zaujímavé disky kolies, má zadný nárazník s hranatými koncovkami výfuku. Tie však nie sú spojené reálne s výfukovým potrubím. Lenže to vám bude jedno. Veď aj takto to vyzerá celkom pekne.
Verzia Challenge prináša niekoľko čiernych prvkov zvonka. Vlastne dokonale ladí s červenou farbou karosérie. Mimochodom, práve červená vytvára s karosériou Octavie liftback naozaj ideálny športový feel. Aj disky Gemini sú čierne, tak isto ako mriežka chladiča, či spätné zrkadlá. Fakt takto vyzerá neuveriteľne dobre.
Vlastne sa tvarom Octavie, najmä vo verzii RS nedá vôbec nič vyčítať. Na prvý pohľad síce pôsobia relatívne nenápadne, ale na druhý predvádzajú skrývanú dravosť. Až sa bojíme ako dopadne facelift na jar s dvojdielnymi prednými svetlami.
Miesta je dosť
Škoda už Octaviou dávno neloví hlavne na veľkosť kufra. Aj keď ani ten nie je zo sekcie malých. Objem je až obrovský a dokážete sa zbaliť na mesiac. Nie na let na Mesiac, ale na mesačnú dovolenku. My sme na štyri dni nezaplnili ani štvrtinu objemu. Takže by nám stačil aj Lotus Elise. V Octavii bolo najmä kvôli ostrejším prejazdom nutné usporiadať všetko pekne na šírku batožinového priestoru tesne za sedadlá, aby nič nelietalo pri bočnom preťažení. A že ho bolo celkom dosť.
Miesto nechýbalo ani na zadných sedadlách. Za 180 centimetrového vodiča si kľudne sadol aj vyšší cestujúci. Dojem stiesnenosti vytváral čierny strop, lenže ten pridával aj na zadných sedadlách športový pocit.
Predné sedadlá majú príjemné vlastnosti aj na dlhších trasách, ale zároveň dokážu podržať telo v zákrute. Možno by mohli byť jemne užšie, lebo v nich každý z redakcie, kto auto skúsil trochu lietal. Lenže to môže byť aj náš problém, že sme príliš fit 😀
V prejazdoch neznámych ciest veľmi dobre osvedčil navigačný systém. Zobrazoval tvar zákrut naozaj presne a viac ako na navigáciu k cieľovému bodu sme ho využili ako navigátora na štýl rally spolujazdca. Vidím zákrutu, rýchlo mrknem na displej a vidím, že tu musím brzdiť a na výjazde mať dvojku. Dokonca aj vykresľovanie je naozaj plynulé a podľa máp sa dá jazdiť naozaj presne.
Informačno-zábavný systém si na nás prichystal jedno prekvapenie. Na kľúči bolo okrem 30 GB hudby aj niekoľko dielov Top Gearu. A zrazu z rádia začala bežať známa zvučka, tak navi ustúpila a prepnutie na obrazovku prehrávania médii prinieslo prekvapenie, keby auto stálo, tak normálne beží k zvukovej stope aj video.
Občas si zašportuje
Octavia RS TDI 4×4 s DSG je výborným allrounderom. Dokážete s prijateľnými nákladmi jazdiť každodenne. Nezruinuje vás ani servis. Lenže nafta so štvorkolkou vycuciavajú z jazdy emócie, ktoré ponúka RS230. Pri jazdení však dokážete vyžmýkať z auta uspokojivé výkony, dokážete skonštatovať, že jazda bola zábava, ale chýba tá razancia benzínového motora a budete naozaj preklínať naftový soundtrack aj napriek snahe sprostredkovať zvuk športového auta cez reproduktory pri nastavení športového režimu. Ak však potrebujete niečo, s čím dokážete potiahnuť Caterham na okruh, tak možno práve Octavia so štvorkolkou a naftou môže byť tá správna voľba. A kúpte si liftback, nám sa akosi kombi prestáva páčiť.
Škoda Octavia RS 4×4 TDI DSG Challenge
Motor | R4 nafta |
Objem | 1968 cm3 |
Výkon | 135 kW (184 k) pri 3500-4000 ot/min |
Krútiaci moment | 380 Nm pri 1750-3250 ot/min |
Prevodovka | Automatická 6 stupňová dvojspojková |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4685 mm |
Šírka | 1814 mm |
Výška | 1449 mm |
Rázvor osí kolies | 2680 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1550/2017 kg |
Batožinový priestor | 590/1580 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 228 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,3 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 5,7/4,5/4,9 |
Emisie g CO2/km | 129 |