Výkonný model Škody s označením RS sa na trhu zohrieva už v tretej generácii. Je snom každého, kto má civilnú služobnú Octaviu, alebo deti, ktoré občas treba trochu vystrašiť. Prvé dve generácie boli síce rýchle, ale s kľukatými cestami mali trošíčku problémy. Zvykli vychádzať predkom von relatívne skoro. V tretej generácii sa toho vraj veľa zmenilo. Takže začiatok testu bol plný očakávania.
Nech hovorí kto chce čo chce, modrá sa na kombi hodí asi najlepšie. Jasné, existuje biela, žltá, ale jedinou adekvátnou náhradou modrej je iba zelená. S prižmúrenými očami možno ešte červená. Ale v konfigurátore je to úplne jasné.
Pri výbere sa ako ťažší javí výber motora. Ale k tomu sa dostaneme. My sme mali na test benzínový dvojliter s prepĺňaním.
Zatáča, nezatáča?
Normálne začíname zvonka, ale teraz treba prejsť rovno k veci. Octavia RS má byť v prvom rade o ovládaní a o jazdných vlastnostiach. Slabšie Octavie sú vybavené vlečnou nápravou vzadu. Octavia RS podobne ako 1,8 TFSI však využíva viacprvkové zavesenie. Každý o tom hovorí, že pri 110 kW sa láme použitie, ale aj tak to 80 percent z diskutujúcich ani nespozná. Takže to zostáva väčšinou len vo fáze silných rečí pri pive.
Pod prednou kapotou vrcholnej Octavie je dvojlitrový turbobenzín. Jasné, nafta stojí viac, ale výkonovo zaostáva. Octavia RS je podľa marketingových vyhlásení najrýchlejšou Škodovkou, ktorá sa kedy sériovo vyrábala. Nebudeme chodiť okolo horúcej kaše. Výkon v priamke je vynikajúci. Každodenné jazdenie je vyslovene príjemné. Výkon nechýba ani v jednom momente. S plynom stačí pri bežnej jazde zaobchádzať jemne a benzínový žrút sa vysporiada s 6,5 litrami na sto kilometrov. Lenže tak s výkonným kombíkom nebude jazdiť určite nikto. Dynamika, ktorú agregát sprostredkuje priamo nabáda k využívaniu potenciálu. Potom sa človek dostáva tesne nad 8 litrov, čo stále nie je tragická hodnota na veľké kombi.
Keďže nežijeme v USA, kde sú cesty rovné, tak logicky muselo dôjsť aj na zákruty. Prvé nedôverčivé skúšanie dopadá vynikajúco. RS s viacprvkovou zadnou nápravou vykrúži bez problému oblúk v bežných rýchlostiach. Takže pomaly tlačiť na pílu. Pravá noha sa zabára hlbšie, kombi stále pôsobí neutrálne. A je také veľmi dlho. Pri naozaj hraničných situáciách začína presne to, čo všetci čakajú, pomalý prechod do nedotáčavého šmyku. Treba zdôrazniť, že táto hranica je veľmi ďaleko. Povieme to inak, tam, kde bežne jazdíte 55-60 na normálnych autách musíte ísť na Octavii RS až niekde okolo stovky, aby sa nevyberané chovanie dostavilo. Veľmi príjemné prekvapenie! Už keď sa dostanete pod plynom do nedotáčavého stavu auta, tak len povolíte pedál, hmotnosť sa presune na predné kolesá a začne trochu utekať zadok. Malé kontra a zas je v poriadku. Znova plyn na podlahu a všetkých 162 kW (220 k) sa postará o veľmi razantný kopanec a štart k ďalšej zákrute. Pri príliš dynamickej jazde treba rátať so spotrebou atakujúcou 15 litrov na sto. To už je celkom šlaha.
Zásadná otázka znie, či benzínový agregát je tou správnou voľbou. Aj áno, aj nie. Zvuk má až neuveriteľne utlmený. Pomaly ho ani nepočuť. To je pri športovom aute škoda. Akustické prejavy nebudú tým, čo rozhodne. Budeme úprimní a možno ukameňovaní. Octavia Combi RS je sakramentsky rýchle auto, len podobne ako zvuk trochu pokrivkáva zábava za volantom. Ani tá aj tak nikdy nebude tým, prečo si ľudia toto auto kúpia. To nebude vadiť ani príliš mäkká spojka. Takže je jedno, či zvolia benzín, alebo naftu. My by sme skôr volili naftu. Má síce menší výkon, ale krútiaci moment to dobieha. Plus má omnoho nižšiu spotrebu. Predpokladáme, že sa dokáže dostať o liter až tri nižšie ako pri benzíne.
Galéria od Cypo Design:
Športovec zvonka aj zvnútra
Od bežnej Octavie sa verzia RS líši najmä extrémnejším bodykitom. Nárazníky, prahy, spojler nad zadným oknom. Nič nechýba. Ani označenie na prednej maske a kufri. Potenciál auta prezrádzajú aj osemnásťpalcové disky s obutím Continental SportContact 2. Vizuálne k farbe auta akosi nesedia červenou farbou lakované strmene, ale to je vec vkusu a prefarbenie zase vec pár eur.
Vnútri správnu atmosféru približujú športové sedadlá s adekvátnym bočným vedením a čierny strop. Interiér by sa dal nazvať fádnym, lebo je celý čierny a nepridávajú mu ani lišty v imitácii karbónu, alebo inak povedané s lišty s vzorom 3D kociek pri pohľade z uhla. Kritizovaná choroba predchádzajúcich generácií Octavie, málo priestoru vzadu je už len mýtom. Trojka ho má dosť aj na kolená a o batožinovom priestore sa zmieňovať netreba.
Potešia aj Simply Clever prvky ako držiak na mobil, či odpadkový kôš. Nechýba ani škrabka na ľad vo viečku nádrže. Niektoré prvky by sme nazvali Not So Clever. Tým je napríklad preskakovanie albumov s MP3 na USB kľúči. To je však nič oproti najväčšej slabine, ktorú málokto dokáže obhájiť. Objem nádrže je iba 50 litrov. Pri naftových žrútoch fajn, ale najvýkonnejšia verzia by si zaslúžila aspoň osemdesiatku! Ak má vodič ľahkú nohu, tak zvládne okolo 700 kilometrov. Pri svižných presunoch sa akčný rádius dostane maximálne na 500 kilometrov. Všetko zlé je však na niečo dobré a Octa RS tretej generácie bude vhodnou zámienkou na zoznámenie s pumpárkou, len treba zodpovedne vybrať konkrétnu pumpu a konkrétnu zmenu, aby tankovanie nebolo utrpením.
Hotwagon je pre otca rodiny ideál
Octavia RS s karosériou kombi je vynikajúce auto. Len mu chýba tá štipka zábavy, ktorú by človek čakal. Nie je vyslovene nudná, ale k jej náture sa skôr hodí naftový motor. Veď je ťažší iba o 35 kilogramov. Ale zase má nižší koeficient odporu vzduchu. Doteraz sme hovorili o nádrži a objeme ako o najväčšom probléme auta. Ešte väčším je však auto, ktoré sa volá Ford Focus ST a tiež sa predáva ako kombi. Octavia RS má však oproti nemu cenovú výhodu skoro dva a pol tisíca eur.
Ako konfigurovať?
Presne tak, ako sme písali vyššie, my by sme siahli po naftovom motore. Výkony až také rozdielne nie sú. Diesel zostáva stále pekelne rýchly na kombi a na Octaviu. Takže začíname na 26 460 eur. Farba by bola modrá, alebo zelená metalíza, prešívanie šedé, červené je už out. Z príplatkov by určite bola voľba jazdného režimu (Performance Mode Selection), bezkľúčové štartovanie, rádio Bolero, čierny dizajn paket aj so strešnými nosičmi, plne grafický MaxiDOT, parkovací systém a osemnásťpalcové disky kolies Gemini s antracitovou farbou. A vlastne tiež Simply Clever balík aj s rohožou do kufra. Celkovo by naftová RS so všetkou vymenovanou výbavou bola za 28 816 eur. To na hotwagon nie je veľa.
Motor | R4 |
Objem | 1984 cm3 |
Výkon | 162 kW (220 k) pri 4500-6200 ot/min |
Krútiaci moment | 350 Nm pri 1500-4400 ot/min |
Prevodovka | Manuál 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4685 mm |
Šírka | 1814 mm |
Výška | 1452 mm |
Rázvor osí kolies | 2676 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1447/1938 kg |
Batožinový priestor | 610/1740 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 244 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 6,9 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 7,7/5,3/6,4 |
Emisie g CO2/km | 142 |