Seat Ibiza má tridsať rokov (história modelu)

Nerobíme to často, ale niekedy sa tlačové správy automobiliek dostanú na nezvykle vysokú úroveň. To sa stalo aj pri zhodnotení Seatu Ibiza a jeho tridsaťročného pôsobenia na trhu. Preto tlačovú správu prinášame bez akýchkoľvek zmien. Teda vlastne tú najzaujímavejšiu časť. Seat klobúk dole. Naozaj to stojí za prečítanie.

V roku 1984, keď svet tlieskal premiére prvého počítača Apple Mac a kompaktný disk (CD) začínal získavať popularitu, dňa 27. apríla zišiel z výrobnej linky závodu Zona Franca v Barcelona prvý SEAT Ibiza – najúspešnejší model v celej histórii španielskej značky.

Najbližšiu nedeľu najlepšie predávaný automobil oslávi svoje 30. narodeniny.

Od svojej premiéry v roku 1984 model Ibiza získal status ikony značky SEAT, ktorá ju preslávila na celom svete. Počas svojej dlhej histórie sa SEAT Ibiza vyznačoval mladistvým športovým charakterom, vynikajúcim pomerom ceny a úžitkovej hodnoty a vysokou mierou pôžitku z jazdy. Úspech štvrtej generácie v roku 2008 a jej rozsiahle prepracovanie v roku 2012 dokumentoval popularitu modelu Ibiza na všetkých trhoch. Svojim výnimočným športovým charakterom, inovatívnym dizajnom a vynikajúcou kvalitou sa aktuálna Ibiza stala etalónom vo svojej triede. Zákazníci majú na výber tri rozličné verzie karosérie: výrazne športovú trojdverovú SC (Sport Coupé), päťdverový univerzálny model a praktické elegantné kombi ST. Od premiéry v roku 1984 SEAT na celom svete predal približne 5 miliónov exemplárov modelu Ibiza.

Jeho uvedenie, podporené vhodne zvoleným menom podľa obľúbeného stredomorského dovolenkového ostrova, vytvorilo nový míľnik v európskom automobilovom priemysle.

Prvá generácia (1984-1993): Aliancia slávnych mien

Prvá generácia predstavená v roku 1984 na parížskom autosalóne signalizovala veľkú novinku. Ako prvý samostatne vyvinutý automobil reprezentovala míľnik v histórii značky SEAT a súčasne začiatok príbehu úspechu.

Prvá generácia poskytovala priestor a komfort dovtedy bežný iba vo vyššej triede automobilov pri kompaktných rozmeroch karosérie (dĺžka 3,6 metra). Pri tomto projekte SEAT spolupracoval s renomovanými partnermi. Na dizajne sa podieľalo štúdio Italdesign (Giorgio Giugiaro), karosáreň Karmann sa podieľala na vývoji bezpečnostnej štruktúry kabíny posádky a firma Porsche na vývoji motora (čo dokumentoval nápis „Systém Porsche“ na hlave valcov).

3SEAT-Ibiza-1st-generation

Po počiatočnom uvedení 3-dverovej verzie karosérie v roku 1986 nasledovala 5-dverová karoséria, ktorá mala osloviť zákazníkov s väčšími nárokmi na využitie priestoru. Okrem toho v roku 1988 nasledovala športovo ladená verzia Ibiza SXI poháňaná motorom s výkonom 74 kW (100 k), ktorá sa stala vzorom pre budúce modely CUPRA a FR.

Po siedmich rokoch bol výrazne prepracovaný model uvedený na trh v roku 1991. Zmeny sa týkali predovšetkým dizajnu prednej časti karosérie a interiéru. Súčasťou faceliftu bola verzia Sportline, vybavená poslednou vývojovou verziou motora System Porsche s objemom 1,7 litra a výkonom 81 kW (110 k). V nasledujúcom roku sa SEAT Ibiza stal oficiálnym automobilom Olympijských hier 1992 v Barcelone.

V období od roku 1984 do roku 1993 sa celkovo predalo 1.342.001 kusov modelu Ibiza prvej generácie.

Druhá generácia (1993-2002): Prvý model vyrábaný v závode Martorell

Ibiza druhej generácie, predstavená v roku 1993, má osobitné miesto v histórii značky. Bola prvým modelom vyrábaným v novom závode Martorell.

Dizajnové zmeny boli veľmi výrazné, nová generácia mala zaoblenejší, aerodynamický tvar. Ponuka vybavenia obsahovala prvky a motory, ktoré boli v tom čase bežné iba vo vyšších segmentoch automobilov. To vytvorilo odrazový mostík modelu SEAT Ibiza na vstup do nových trhov s osobitným dôrazom na nízke prevádzkové náklady.

Ibiza druhej generácie bola na výber so šiestimi rozličnými motormi (benzínovými, neprepĺňaným naftovým a turbodieslami). Vývoj vozidla už prebiehal v rámci koncernu Volkswagen. V tom čase kvalita výroby modelu Ibiza urobila kvantový skok. Bol to prvý model tejto triedy, ktorý bol k dispozícii s naftovým motorom TDI s výkonom 66 kW (90 k).  V roku 1996 SEAT doplnil motor TDI s výkonom 81 kW (110 k), ktorý bol v tom čase najvýkonnejším naftovým motorom v tejto triede automobilov. Zároveň to bol prvý model vo svojej triede vybavený elektronickým stabilizačným systémom ESP.

7SEAT-Ibiza-Cupra2nd-Generation

Súčasne v roku 1996 SEAT dosiahol významný krok vo vývoji športovou verziou CUPRA, poháňanou benzínovým motorom 2,0 litra s výkonom 110 kW (150 k). Tento model mal  vynikajúce jazdné výkony. Netrpezlivo očakávaný štart výroby SEAT oslávil triumfom súťažného špeciálu SEAT Ibiza Kit Car v triede do 2 litrov na majstrovstvách sveta v automobilových súťažiach FIA World Rally Championship v roku 1997, následne zopakovaným v roku 1998.

Skúsenosti, ktoré divízia SEAT Sport získalo za šesť rokov automobilových súťaží sa zúročili o pár mesiacov neskôr modelom SEAT Ibiza CUPRA R – prvým sériovo vyrábaným automobilom vyvinutým priamo divíziou automobilového športu. V rámci triedy výnimočný automobil poháňal turbodúchadlom prepĺňaný štvorvalec 1.8 20V s výkonom 132 kW (180 k).

Predajný úspech druhej generácie modelu Ibiza prekonal predchodcu: od roku 1993 do roku 2002 sa predalo celkovo 1.522.607 exemplárov.

Tretia generácia (2002-2008): Zavedenie agilného podvozku

Tretia generácia modelu Ibiza uzrela svetlo sveta už v roku 2001 a signalizovala pokrok v oblasti kvality výroby, ponuky motorov a jazdnej dynamiky. Dizajn, ktorý vytvoril Walter de Silva, priniesol atraktívnejšiu siluetu, korešpondujúcu so zvýšenou agilitou.
V roku 2001 bola Ibiza prvým modelovým radom značky SEAT kompletne vybaveným „agilným podvozkom“, vyvinutým v Centro Técnico de Martorell. Tento model vytvoril nový štandard naftovými motormi s výkonom do 96 kW (130 k).

V roku 2004 Ibiza oslavovala svoje 20. narodeniny vo veľkom štýle prekonaním hranice 3,3 milióna vyrobených automobilov a uvedením dvoch nových športových verzií, ktoré sa onedlho stali symbolmi španielskej značky – FR (Formula Racing) poháňanej motorom 1.9 TDI s výkonom 96 kW (130 k) a 1.8 Turbo s výkonom 110 kW (150 k), ako aj verzie CUPRA, ktorej motor 1.9 TDI dosahoval výkon 118 kW (160 k) – najvyšší vo svojej triede. Vynikajúce jazdné výkony zabezpečoval aj benzínový motor 1.8 20V Turbo s výkonom 132 kW (180 k).

8SEAT-Ibiza-3rd-Generation

Vo februári 2006 SEAT predstavil model Ibiza s novým vzhľadom, ktorý bol športový a moderný. Vylepšenia boli viditeľné na celom vybavení interiéru, zvonka boli nápadné nové nárazníky. SEAT ponúkal celkovo 18 verzií, vytvorených kombináciou piatich verzií vybavenia a 11 motorov.

Okamžite po uvedení sa aj Ibiza tretej generácie etablovala ako bestseller značky. Od roku 2002 do roku 2007 sa celkovo predalo 1.084.989 kusov tretej generácie.

Štvrtá generácia (od roku 2008): Perfektná kombinácia dizajnu a technológie

Od svojho vzniku v roku 1984 sa Ibiza stala ikonou značky SEAT a jej najznámejším modelom na celom svete. Preto bol príchod novej generácie v roku 2008 pripravený tak, aby vyvolal nadšenie a obdiv.

V polovici roka 2008 značka SEAT spustila reklamnú kampaň na štvrtú generáciu modelu Ibiza, založenú na dvoch kľúčových slovách perfektne sumarizujúcich kvality nového modelu  – dizajn a technológiu, ku ktorým bolo treba pridať tretí pojem – kvalitu.
Výsledky v bezpečnostnom teste Euro NCAP boli najlepším atestom práce Centro Técnico Martorell: 5 hviezdičiek za ochranu dospelých členov posádky, 4 hviezdičky za ochranu detí a 3 hviezdičky za ochranu chodcov. Nemenej pôsobivý bola aj výsledok dlhodobého testu magazínu Auto Bild, v ktorom náklady na opravu počas 103.445 testovacích kilometrov predstavovali 4.58 eur; jedinou poruchou bola poškodená evidenčná tabuľka. Auto Bild udelil testovanému exempláru SEAT Ibiza 1.4 16V Sport celkové skóre „1“ a hodnotenie „Vysoko odporúčané“.

Štandardné vybavenie obsahovalo také prvky ako kombinované bočné airbagy na ochranu trupu a hlavy, elektronický stabilizačný systém ESP, asistenčný systém pre rozjazd do svahu  Hill Hold Assist a systém monitorovania tlaku vzduchu v pneumatikách, čo prispelo k zvýšeniu komfortu a bezpečnosti.
Nový SEAT Ibiza mal vynikajúce dynamické kvality vďaka použitiu novej platformy koncernu Volkswagen pre segment malých automobilov. Technickú prestíž zvýšila 7-stupňová prevodovka DSG v kombinácii s benzínovým motorom 1,6 litra s výkonom 77 kW (105 k), použitá po prvý raz v tomto segmente. Táto technológia nový model značky SEAT posunula do privilegovanej pozície oproti svojim konkurentom.

2IBIZA-30Ann-rear

Najšportovejšie verzie prišli v roku 2009, začínajúc 3-dverovým modelom CUPRA SC, poháňaným benzínovým motorom 1.4 TSI s výkonom 132 kW (180 k) a prevodovkou DSG. Onedlho nasledovala verzia FR s 5-dverovou karosériou a ako 3-dverová SC poháňaná benzínovým motorom 1.4 TSI s výkonom 110 kW (150 k) a neskôr v roku 2010 ako FR 2.0 TDI s výkonom 105 kW (143 k). Kompletné vybavenie športových modelov zahŕňalo elektronickú uzávierku diferenciálu XDS a bi-xenónové reflektory s adaptívnou funkciou AFS. Športový vrchol predstavovala verzia Bocanegra, ktorá predstavovala homage na legendárny SEAT 1200 Sport “Bocanegra” zo 70. rokov dvadsiateho storočia. Ibiza Bocanegra bola na výber v bielej alebo červenej farbe v kombinácii s čiernou prednou časťou karosérie. Štúdia s rovnakým názvom Bocanegra, predstavená na ženevskom autosalóne 2008,  prakticky tvorila dizajnový základ pre model Ibiza štvrtej generácie.

V roku 2012 boli všetky tri verzie karosérie modelu SEAT Ibiza (SC, 5-dverová a ST) štylisticky modernizované. Modifikácie verzie CUPRA, uskutočnené začiatkom roka 2013, zahŕňali konštrukčné opatrenia na zvýšenie jazdnej dynamiky a bi-xenónové reflektory s dennými svetlami z LED.

Koncom roka 2013 pribudol motor high-tech 1.4 TSI ACT s výkonom 103 kW (140 k) – prvý agregát španielskej značky s funkciou vypínania valcov Active Cylinder Technology. Tento najmodernejší štvorvalec TSI kombinuje selektívnu deaktiváciu valcov s celým komplexom technológií účinnosti ako downsizing, prepĺňanie turbokompresorom, priame vstrekovanie paliva, systém Štart/Stop a rekuperácia energie pri brzdení. Všetky tieto nové technológie zabezpečujú energickú dynamiku v kombinácii s extrémne nízkou spotrebou paliva.

Text by SEAT