Nie je to tak dávno, čo sme testovali faceliftovanú Octaviu. A máme ju tu znova. Lenže, aj keď ide o rovnaké auto, vo výsledku sú značné rozdiely. Predošlý kus bol benzín v úplne najzákladnejšej výbave Drive. Tentokrát tu ale máme veľmi slušne vybavené naftové TDI vo výbave Top Selection. Teda opačný protipól ponuky, ktorý neurazí ani nižší či stredný korporátny manažment.
Škoda Octavia prešla faceliftom, ktorý sme už spomínali v predošlom teste. Charakterizuje ho pozmenená predná maska s novou grafikou aj tvarom svetiel a tiež výmenou znaku Škoda za nápis vzadu. Svetlá v tejto výbave sú full LED Matrix s 36 diódami a výkon je viac než slušný. Výbava Top Selection prináša aj mnoholúčové 18″ sivé disky kolies. Dalo by sa namietať, že v kombinácií so sivým lakom Graphite zanikajú v karosérií, ale nám to tak nepripadalo a podľa nás sa sem hodia. Škoda Octavia v tejto špecifikácií celkovo pôsobí ako elegantné auto. Pätddverová karosérie liftback s chrómovými doplnkami, veľkými kolesami a decentným lakom je proste recept na úspech. Naviac sa Octavia drží skôr jednoduchých a priamych línií a zaoblení než divokých experimentov. Vpredu dodávajú dynamiku ostré žiabre v nárazníku a vzadu zasa predsunutá hrana veka kufra. Pekne vyvážené a reprezentatívne auto strednej kategórie, kde nie je po stránke vzhľadu veľmi čo vyčítať. Ak by sme si špecifikovali Octaviu bez obmedzenia budgetu, kľudne by vyzerala asi takto.
Výbava Top Selection sa naplno ukazuje v interiéri, ktorý je oproti skôr testovanému Drive pocitovo aj na pohľad o kus vyššie. Toto konkrétne prevedenie interiéru Škoda nazýva Lodge a charakteristické preň je, že sa spolieha na recyklované, ale veľmi kvalitne spracované materiály. Palubná doska je obložená sivou látkou s medeným prešívaním. V rovnakom štýle sa nesú sedadlá, ktoré majú stredy z rovnakej, odolne pôsobiacej látky a boky z umelej tmavej kože. Majú mechanické nastavovanie a vyhrievanie a aj keď sú iba základné, v zásade sú pohodlné a príjemné aj počas dlhšej jazdy. Hrana palubnej dosky je zasa vyhotovená z plastu, ktorý pri bližšom pohľade pripomína textúru hviezdneho prachu. Farebne sa tu neudiali žiadne divoké experimenty, avšak triezve ale kreatívne spojenie materiálov tu vytvára výborný a svieži dojem. Kokpit novej Octavie je plne digitálny, čo v praxi znamená dvojicu 10″ displejov. Ide o infotainment aj prístrojový štít. Oba s výbornou grafikou a pestrou škálou možností zobrazovaných údajov. Netrpí tu ani ergonómia a logika ovládania, menu je prehľadné a patrí medzi tie systémy, na ktoré si zvyknete veľmi rýchlo. Dotyky na obrazovke sú rýchle a presné a škodovka tu ponechala aj zopár fyzických tlačidiel pre vyhrievanie okien, voľbu jazdných módov či nastavenie prúdenia vzduchu klimatizácie. Top Selection má samozrejme vstavanú navigáciu s pripojením k internetu aj asistentku Lauru a výborné parkovacie kamery. Bezdrôtové nabíjanie smartofónu a rovnako tak konektivita potešia a nechýba ani dostatok jazdných asistentov či udržiavanie v pruhu. Dvojramenný volant je už štandardom nových škodoviek a my sme si naň už zvykli a vyhovuje nám, vrátane celkom presných tlačidiel. Odkladacími priestormi Octavia boduje, sú tu praktické stojany na poháre aj telefón či mince a lakťovka je v dobrej polohe. Priestorové pomery novej Octavie sú veľmi fajn a vzadu by kľudne mohla konkurovať aj starším generáciam Superbu. Dospelé osoby tu majú až prekvapivo veľa miesta na kolená a poslanie služobného auta si bude Octavia plniť výborne. Pre firmy s väčším budgetom je tu samozrejme Superb, ktorý má miesta ešte viac. Do kufra tu naskladáte 600 litrov, čo je bezpochyby bohato dosť.
Pod kapotou tejto Octavie sme mali dvojlitrové TDI so 110kW/150 koňmi a 360Nm. Tieto čísla sú notoricky známe a overené pre všetkých, ktorí mali tú česť s koncernovými dízlami. A právom je tento motor aj v novej Octavii. Z hľadiska výkonu a dynamiky ide o veľmi pragmatickú voľbu. Sila mu pri bežnom jazdení vôbec nechýba a aj pri plnom zaťažení sa s autom netrápi. Stovka za 8,5 sekundy je príjemná hodnota a sedemstupňové DSG tu radí bezproblémovo. Táto kombinácia motora a prevodovky nie je žiadne nóvum ale rokmi odladená a vylepšovaná kombinácia. Výkony aj spotreba sú takmer ideálom pre sedan strednej triedy. Podľa jazdnej dynamiky sa spotreba vie pohybovať niekde v rozmedzí 5 až 5,5 litra v kombinovanom režime, čo nám príde ako veľmi férová hodnota. My sme jazdili za 5,2, čo je úplne super. Motor je naviac už tak dobre odizolovaný, že sa budete ťažko môcť sťažovať na nejaké naftové klepanie. To je vo veľmi nízkej miere prítomné skutočne iba v extrémne chladnom počasí pri studenom motore. Podvozok je zlatou strednou cestou. Veľmi dobre filtruje nerovnosti, neskáče a ani sa prehnane nenakláňa. Športové ambície ale nie sú na programe dňa a prirodzeným habitátom je skôr diaľnica.
Škoda Octavia je stálicou a v našich končinách vlastne aj definícou auta svojej triedy. Vo výbave Top Selection vyzerá reprezentatívne a elegantne a rovnako tak je na veľmi slušnej úrovni aj spracovaním kabíny a výbavou. Dvojlitrové TDI je zlatým štandardom. Spotreba a výkon sú v dokonalej harmónií. Naftová Octavia proste jazdí za málo a ponúka adekvátne dostatočný výkon aj so slušnou rezervou. Čo viac chcieť? Cenovka 36 580 eur predstvuje základ tejto výbavy, avšak testovaný kus sa vyšplhal na 41 149 eur s DPH. Nuž, nie je to málo a je to takmer dvojnásobok základného Drive. V rámci firemného fleetu s odpočtom DPH je ale cena už o kus prijateľnejšia.
Škoda Octavia Top Selection 2.0 TDI
Motor | R4 nafta |
Objem | 1968 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k) |
Krútiaci moment | 3600 Nm pri 1600-2750 ot/min |
Prevodovka | Automatická 7-stupňová DSG |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4698 mm |
Šírka | 1829 mm |
Výška | 1470 mm |
Rázvor osí kolies | 2686 mm |
Hmotnosť (prevádzková) | 1465 kg |
Batožinový priestor | 600 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 228 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,5 s |
Spotreba (WLTP komb.) | 4,4-4,9 |
Emisie g CO2/km | 117 |