Test Seat Leon ST: Nadstavba základu bohato stačí

Faceliftovaný Seat Leon ST sme už testovali koncom minulého roka. Vtedy išlo o základny 115 koňový motor 1.5 TSI vo verzii Style s manuálom. V tomto teste sa pozrieme na rovnakú motorizáciu, avšak označovanú ako eTSI, kvôli automatu a mild hybridnému doplnku. Tento kúsok mal tiež o niečo lepšiu výbavu Style Family.

Samotný facelift je, ako sme už spomínali v minulom teste, vyslovene kozemtický, čo sa karosérie týka. Ak sa teda vôbec kozmetickou zmenou dajú označiť LED maticové svetlá. Inak totiž ide o úplne totožné auto ako pred faceliftom, čo ale neprekáža. Leon má svoj jasne dynamický rukopis, ktorý stále vyzerá dostatočne sviežo a netreba ho meniť. Nízky profil karosérie, relatívne jednoduchý a priamočiary dizajn vpredu so šesťuholníkovou maskou a vzadu zasa prepojené koncové svetlá s pekným svetelným podpisom v tvare C. Žiadne prekomplikované tvary ale skôr estetika jednoduchosti. Čierny lak karosérie a s ním pekne zladené 18″ disky kolies v čierno-sivej. Tým fakt nejde nič pokaziť a nám sa Leon ST v takejto konfigurácií rozhodne páči. A vyzerá dokonca športovejšie a asi by mu málokto tipoval iba 115 koní.

Väčšie zmeny sa udiali v kabíne. Totiž, facelift je do veľkej miery založený práve na nej. Spočíva vo zväčšenom displeji infotainmentu, ktorý má od základu 10,4″. Patrí medzi veľmi slušný priemer triedy so zrozumiteľnou logikou menu, ovládaním aj grafikou. Takisto prístrojový štít je digitálny a ručičkové ukazovatele išli do histórie. Celkovo je kabína úplne digitálna, avšak klimatizácia si ponechala aspoň dotykové tlačidlá pod displejom. Farebne je skôr nenápadná a nesie sa v sivo-čiernej kombinácií. Zosvetľuje ju iba strieborný obklad s jemnou textúrou. Základné sedadlá neurazia, ide o solídny štandard, čo sa pohodlia aj bočného vedenia týka. Majú aj príplatkové vyhrievanie, ktoré má aj volant. Ten má rovnú spodnú časť a príjemnú hrúbku aj tvarovanie venca. Interiér má celkovo slušné materiály aj spracovanie a ani výbava nie je vôbec zlá, veď je tu spomínané vyhrievanie sedadiel, volantu, automatická klíma s troma zónami, bezdrôtové konektivita smartfónu, štartovanie tlačidlom aj elektronická ručná brzda. No a hlavne priestor, ktorý je v prípade Leonu ST rozhodne jedným z premiantov kategórie. Vpredu bez debaty a vzadu veľmi štedré pre kolená aj hlavy, kľudne aj troch. Za predpokladu že stredný pasažier prekusne tunel a rovné sedadlo. Pre batožinu je k dispozícii 620 litrov, čo je absolútne dostačujúca hodnota aj pre rodinnú dovolenku.

Pod kapotou tohto Leonu ST pracoval benzínový štvorvalec s objemom 1.5 litra,  doplnyený o mild hybridnú technológiu.V tomto prípade spriahnutý so sedemstupňovým automatom DSG. Výkon motora je skromných 85kW/115 koní a 220Nm. Prebytok výkonu takto našpecifikované kombi rozhodne nemá. V prípade jazdy vo dvojici bez výrazného zaťaženia má ale dynamiku úplne dostatočnú na bežné kažodenné použitie. Lenže, kto si kupuje kombi, spravidla ho chce zaťažovať viac a pri jazde vo štvorici s batožinou je dynamika už predsa len letargickejšia, na čo treba pamätať hlavne pri predchádzaní či pripájaní sa na diaľnici. Silnou stránkou motora je ale príjemne kultivovaný chod a tiež spotreba, ktorá sa v kombinácií pohybuje okolo 5,6 litra. Na rovnakú hodnotu sme sa dostali aj v minulom teste s manuálom a opäť tieto hodnoty musíme pochváliť. Bez diaľnic je možné pohyovať sa aj okolo piatich litrov, čo je úplne super a hospodárnosť sa tak motoru vážne vyčítať nedá. Motor nahrádza litrový trojvalec z minulej generácie a kultúra chodu tohto štvorvalca je o kus vyššia a tehcnicky by aj mal mať vyššiu životnosť. Ak ale plánujete využívať Leon na dlhšie trasy a skutočne ho naplno zaťažovať, lepšou voľbou asi bude silnejšia, 150 koňová varianta tohto motora. Tá má predsa len o kus slušnejšiu výkonovú rezervu. Podvozok MQB, na ktorom je toto auto postavené, je z hľadiska pohodlia niekde v strede spektra, čo je vlastne fajn. Nie je to žiadna mäkká pohovka, ale stále poskytuje slušné tlmenie aj dostatok sebaistoty v zákrutách. Bez problémov teda zvládne aj 150 či dokonca 204 koní vrcholnej hybridnej verzie.

Seat Leon ST Style Family sa javí ako absolútne pragmatická voľba pre zákazníka, ktorý hľadá stredne veľké kombi. Táto výbava je síce z tých nižších, ale pri zaškrtnutí pár príplatkových položiek, ako v prípade testovaného kusu, má úplne všetko, čo od auta pre bežný deň čakáte. Rozmaznávanie nečakajte, ale v takto vybavenom aute si nebudete ani nič zásadné odopierať. Základný, 115 koňový motor vyniká nízkou spotrebou a kultúrou chodu, dynamika je ale priemerná. To ale môže na kratšie trasy či nižšie zaťaženie stačiť. A kto potrebuje viac výkonu, má k dispozícii nie tak výrazne drahšiu, 150 koňovú variantu. Cenovka auta na obrázkoch sa dostala na 31 631 eur s DPH, čo za obstojne vybavené a priestorné kombi v dnešnej dobe vážne nie je nič prehnané. A kto potrebuje ísť nižšie, vie sa dostať až o takmer desať tisíc menej na akčných 22 900 eur s DPH za úplný základ.

Seat Leon ST 1.5 TSI Style Family

Motor R4 benzín
Objem 1498 cm3
Výkon 85 kW/115 k 
Krútiaci moment 220 Nm pri 1500-3000 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7-stupňová DSG
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4642 mm
Šírka 1799 mm
Výška 1448 mm
Rázvor osí kolies 2866 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1438/1960 kg
Batožinový priestor 620 l
Palivová nádrž 45 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 197 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,7 s
Spotreba (WLTP) 5,4/100 km
Emisie g CO2/km 118-155