Test SEAT Leon ST FR: Útek zo stereotypu

Máte to jasné, ráno sadáte do auta, idete do zamestania, po práci šprintujete kúpiť nevyhnutné veci a naspäť domov, pozriete si telku, idete spať a ani sa nenazdáte, máte koniec týždňa. Nepamätáte si ako je zrazu piatok poobede. Čo teraz, ste o 5 dní starší, päť dní, ktoré neviete ako prešli. Potrebujete niečo, čo bude iné ako všetko ostatné okolo.

Môžete skúsiť zmeniť niečo zo zabehaných tradícií. Naftový kombík predajte, kúpte si niečo s emóciami. Začnite týmto. Práve Seat má v portfóliu hneď niekoľko áut schopných poslúžiť takýmto štýlom. Pár áut, keď si privstanete, aby ste si ráno prebehli najbilžší kopec a mali aspoň mierny adrenalín, aspoň mierny útek z každodenného opakujúceho sa šialenstva. A ak potrebujete kombi, tak práve Leon ST FR môže byť správnou voľbou. Zabudnite na naftu, benzín je lepší.

S farbou von

Leon FR má od bežných Leonov nejaké odlišnosti. Logá FR nie sú jediným iným znakom, nárazníky a väčšie disky kolies hovoria tiež jasnou rečou. Ak všetko naviac umocňuje farba, ideálne oranžová, či červená, je Leon priam neprehliadnuteľný. Ešte modrá sa mu hodí naozaj výborne. Pri bielej a striebornej na ceste až tak nevynikne, ale to je skôr charakteristika všetkých áut.

Kombi má zboku ešte vyváženejšie proporcie ako hatchback, môže za to väčší zadný previs. Aj keď línia strechy neklesá nijako drasticky, stále sa podarilo dizajnérom zachovať dynamické línie, ktoré sú pre Leon charakteristické. Väčšina línií je ostrých, takých, ktoré nevyjdú tak ľahko z módy.

Seat pre Leon používa už od začiatku tejto generácie aj ostro tvarované svetlomety. A tie sú buď s halogénovými výbojkami, alebo rovno s LEDkami. LEDky svietia lepšie ako halogény, to je celkom logické. Ale tiež svietia veľmi dobre aj vzhľadom na fakt, že nie sú viaclúčové, či inak adaptívne prispôsobiteľné.

Ku Leonu FR je možné doplniť aj balík čiernych doplnkov, čo znamená čierny lesk na strechu, zrkadlá, či strešné lišty. Sme radi, že kolesá ostali, v tomto prípade, strieborné, viac vynikne ich veľkosť. Osemnásť palcov je na toto auto adekvátnou porciou a disky nevyzerajú ani malé, ani príliš obrovské.

Virtuálny kokpit aj v Seate

Začalo to masovo Audi, nebudeme si klamať. Ale práve lacnejšíe alternatívy dostávajú virtuálny kokpit, čiže displej miesto ukazovateľov, do popredia záujmu. Seat s ním začína teraz, už sa vraj objavuje aj v príplatkoch Škody. Koncern Volkswagen už bude mať túto možnosť pre všetky značky svojho portfólia.

Ako v ostatných autách, aj v Seate má rovnaký princíp. Veľký a najmä široký displej pred vodičom umožňuje zobrazovať viaceré funkcie a má viacero možností ako malý displejík medzi ručičkovými ukazovateľmi. Ani veľkým displejom o ručičkové ukazovatele neprichádzate, máte možnosť nechať aj takýto režim. Len ručičky už nie sú fyzické, ale virtuálne.

Okrem ručičkových ukazovateľov môžete rýchlomer schovať do malej digitálnej stupnice, čo môže znamenať väčšiu plochu pre mapu. Reálne sme však používali menšiu mapu práve medzi kruhovými ukazovateľmi. Vyzerá najefektnejšie a stále máte stupnice, ak ste na ne zvyknutí. Pozitívom Leonu je, že Seat sa nepokúšal násilne obmedziť tlačidlá a ostala normálna klimatizácia s ovládaním pochopiteľným pre kohokoľvek. Trochu prekvapivé, na novinárske auto, je štartovanie kľúčom, ale vy ho môžete nahradiť štartovaním tlačidlom. Len či to je ozaj nutné.

Leon však nie je len o technológiách, aj keď práve tie sú celkom lákadlom. Má aj dostatok priestoru. O predných sedadlách sa baviť ani nemusíme. V športovo strihnutých kúskoch si nájde miesto naozaj každý. A pritom ani na zadných sedadlách nebude utrpenie sedieť. Teda ak nešoféruje Michael Jordan, či iný basketbalista s výškou nad dva metre a dvadsať centimetrov. Dokonca sa dá povedať, že priestor na zadných sedadlách vás dokáže prekvapiť, určite si jazdu užijú aj na zadných sedadlách umiestnené osoby. Kufor je však nemenný a je obrovský. Ak máte strach z otvorených priestranstiev, tak si dajte podlahu do hornej polohy. Zmenšíte s tým svoje fóbie. Kufor je fakt megalomansky veľký.

Fakt nechcete diesel

Potrebujete naftové auto? Vážne? Prečo si radšej nespravíte radosť niečim s lepšou odozvou a lepším zvukom? Nemusíte hneď šalieť za Cuprou, aj keď aj to je výborné náčinie. Akurát niekedy sa hodí niečo trochu civilnejšie. Takže FR s 1,8 TSI je ideálnou alternatívou. Má dosť výkonu, nízku spotrebu a jazdí naozaj veľmi slušne.

Motor má výkon 132 kW (180 k). Nevyzerá to ako mnoho, ale Leon kombi sa stále radí medzi tých ľahších zástupcov kombíkov nižšej strednej triedy. Reálne je Leon ST s týmto motorom svižnou alternatívou ku čomukoľvek. Ak potrebujete SUV, tak siahnite po Atece, ale inak vám nebude chýbať v Leone ST FR s 1,8 TSI ani výkon, ani priestor, ani nič iné.

Leon s väčšou karosériou a benzínovým motorom môže byť pre niektorých jedincov spotrebovou nočnou morou. Veď ich PassAt jazdí za 4 litre dole kopcom zo Zamaroviec, po diaľnici, za kamiónom. Na takú métu sa nedostanete. Bodka. Ale dostanete sa niekde ku hodnote 7 litrov pri bežnom jazdení (podľa vzoru bežný prací prostriedok). My sme mali hodnoty bližšie k osmičke, ale motor bol ešte tesne po výjdení z fabriky a veľký podiel jázd tvorili diaľnice. Zásluhu na dobrej spotrebe má aj vhodne sprevodovaná šesťstupňová manuálna prevodovka.

Vo všeobecnosti sa hovorí, že autá s krosériou kombi sú stabilnejšie v zákrutách, lebo hmotnosť motora dokážu kompenzovať väčšou hmotnosťou zadnej časti. Tak sú bližšie k rozloženiu 50:50. Leon kombi je dlho príkladne stabilný a potom trochu prechádza do vrodenej nedotáčavosti. Lenže to s pasažiermi nikdy neskúsite, vracali by už v druhej zákrute.

Posledný?

Rýchle kombi začína byť ohrozený druh. Ford zatiaľ s Focusom ST skončil, osud Megane GT Grandtour je otázny. Koncern Volkswagen niekoľko takých má, ale to je takmer všetko. Seat však akosi vytŕča nad konzervatívnejšie strihnutými Octaviami a Golfami  v kombajne. Ponúka viac emócií, len si nezabudnite priplatiť za parkovaciu kameru, ak ju nedáte, tak budete vždy pri zaradení spiatočky pozerať na displej a márne čakať. To je jediné, čo tomuto konkrétnemu kusu chýba. Ak však máte dostatok prostriedkov, tak preskočte rovno do modelu Cupra.

Seat Leon ST FR

Motor R4 benzín
Objem 1798 cm3
Výkon 132 kW (180 k) pri 5100-6200 ot/min
Krútiaci moment 250 Nm pri 1250-5000 ot/min
   
Prevodovka Manuál 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4548 mm
Šírka 1816 mm
Výška 1439 mm
Rázvor osí kolies 2631 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1355/1900 kg
Batožinový priestor 587/1470 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 226 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,8 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 7,5/5,1/6,0
Emisie g CO2/km 138