Test SEAT Leon ST FR Black Limited: Kulturista kľudnej povahy

Povedzme si úprimne, Seat Leon nie je žiadnou horúcou novinkou. Súčasná, teda tretia generácia, je na trhu už od roku 2012. Odvtedy samozrejme prešla menším faceliftom a obmenami, ale základné kontúry sú rovnaké. To ale neznamená, že to stále nemôže byť dobré auto s vychytanými muchami. Či ale stačí na modernejšiu konkurenciu by mohol napovedať tento test. My sme jazdili s kombi verziou nazvanou Sportstourer, skrátene ST. Naviac bolo auto vybavené atraktívnym balíkom FR Black Limited. Pod kapotou bolo benzínové TSI s výkonom 130 koní a objemom 1.5 litra.

Červená farba a balík FR Black Limited sú stávkou na istotu. A to až takou, že auto doslova vyzerá omnoho lepšie, než akým skutočne je. Aby sme sa chápali, pri pohľade na červený Leon s čiernymi diskami a doplnkami FR Black Limited by ste tipovali, že pod kapotou môže mať tak 200 alebo aj viac koní. Skutočných 130 by asi hádal málokto. Proste, toto auto vyzerá super a to aj napriek tomu, že už má svoj vek. Jednoduché ale vyvážené tvary a známy profil karosérie, kde nič neprekáža ani nepôsobí nasilu či rušivo. Doplnky balíka nie sú tiež žiadno prehnane gýčové, dostanete dva malé emblémy FR vpredu a vzadu, dobre vyzerajúce čierne 18” disky či dvojicu výfukov. Práve disky sú súčasťou balíka Black Limited, rovnako ako aj čierna maska chladiča a zrkadlá. Môžeme smelo skonštatovať, že v tejto špecifikácii na Leone ST vôbec nevidno jeho vek a dizajn pôsobí vyzreto a atraktívne športovo. Do pozornosti dávame LED svietnie vpredu, čo je dôkaz, že Seat s Leonom nezaspal dobu.

Interiér zaujme parádnymi sedačkami v kombinácii alcantara-koža s červeným prešívaním. Rovnakú niť nájdete aj na volante s logom FR či manžete radiacej páky. Páči sa nám, že dizajnéri Seatu nesiahli po divokých a pestrých kombináciach farieb ale v duchu Black Limited a farieb exteriéru tu dominuje čierna, v kombinácii s červenou. Čierny lesklý plast v kombinácii so strieborným rámovaním je napríklad okolo displeja infotainmentu. Všetko pekne decentné a vkusne farebne skombinované. Kabína samozrejme nemá úplne najmodernejšie tvary ale práve kvôli tomu, že sa tu pracovalo s dobrým vkusom a mierou sa v nej budete cítiť dobre. Sedadlá sa nastavujú manuálne ale sedí sa v nich príjemne a dobre držia aj v zákrutách, rovnako perforované prešívanie volantu s multifunkiou nemá chyby. Budíky sú analógové s malým jednofarebným displejom v strede, žiadne high-end scifi ale funkčné a čitateľné. Inotainment už má najlepšie roky za sebou, nie je tak prepracovaný ako moderná konkurencia. To sa týka najmä grafiky. Jeho logika a odozva sú ale stále dostatočné, trochu ale zamrzí chýbajúca navigácia. Naopak, nechýba AppleCarPlay ani Android Auto. Automatická klimatizácia sa okrem dipsleja dá ovládať aj kruhovými ovládačmi, čo je rozhodne dobré riešenie. Z výbavy nechýba ani tempomat či prepínač jazdných režimov. Kivtujeme aj dostatok odkladacích priestorov, ako na nápoje tak aj lakťovú opierku či prepážku pred radiacou pákou. Priestoru je tiež dostatok, vpredu, vzadu a aj v kufri. Jeho 587 litrov sa nemôže máliť ani tým najchronickejším prevážačom vecí.

Ako sme spomínali, pod kapotou červeného Leonu vyzerajúceho na minimálne dve stovky koní pracuje 1.5 litrové TSI so skromnejšímí 96 kW/130 koňmi. Ponúka sa ale aj v silnejšej 150 koňovej variante. V slabšom naladení sa prezentuje kultivovaným a utlmeným chodom, ale aj príjemne dunivým zvukom vo vyšších otáčkach. A ak z neho chcete dostať všetky kone, musíte ho držať aspoň nad 3000 otáčkami. Na bežné jadzenie motor stačí, ale zasa je tu to klišé. Ak nebudete v aute štyria s plným kufrom batožiny, vtedy bude dynamika už slabšia. Pri obsadení jedným či dvoma pasažiermi si ale viete s autom celkom slušne užiť a keď sa snažíte, viete aj zo 130 koní vyťažť maximum. S motorom skvele spolupracuje šesťstupňový manuál, ktorý má presné a tak akurátne dlhé dráhy. Nemá síce ten poctivý, mechanicky precízny pocit pri radení, napriek tomu ide o vydarenú prevodovku. Silnou stránkou motora je spotreba, priemer 6,2 litra v kombinovanom cykle pri pomerne svižnom jazdení je veľmi lichotivý výsledok. Pri troche snahy by to určite išlo aj pod 6. Veľký podiel na hospodárnosti motora má určite jeho technológia odpájania valcov. Pri ustálenej jazde ide totiž motor často iba na dva valce, zvyšné dva sú ale stále v pohotovosti a ich pripojenie či odpojenie ani nepostrehnete.

Podvozok a riadenie sú predimenzované a hravo by zvládli o pekných pár desiatok koní viac. Hovorí sa, že dobré auto by malo mať podovzok rýchlejší než motor a to tento Leon do bodky spĺňa. Naviac má možnosť prepínania jadzných režimov Seat Driver Profile, ktoré menia hlavne reakcie plynového pedálu a tuhosť riadenia. Odlišnosti medzi jednotlivými režimami nie sú extra zásadné, avšak cítite ich. Samotný podvozok ale nepatrí medzi najpohodlnejšie, je pomerne tvrdo naladený a svoj podiel na tom určite majú aj skvele vyzerajúce 18” kolesá. Prejazdy električkových koľají teda pocítite viac ako by ste chceli. To je ale daň za istotu v zákrutách a športový pocit z jazdy. Na základných balónových 16” by bol dojem z jazdy určite iný, menej sebaistý ale komfortnejší.

Skonštatujme znova, že Leon ST nie je žiadnym výstrelom najmodernejšej techniky. Lenže, s balíkom FR Black Edition stále vyzerá super a ponúka osvedčené riešenia, ktoré stále fungujú. Za cenu 18 400 € ide o mimoriadne lákavú ponuku, za ktorú dostanete kompaktné ale priestranné kombi, ktoré jazdí za pár litrov, výborne vyzerá a má príjemný interiér. Jeho 130 koní síce neohúri ale postačí, auto nie je výkonovo podvýživené. Ak ale chcete skutočnú výkonovú rezervu, siahnite po silnejšej, 150 koňovej verzii.

Seat Leon ST FR 1.5 TSI Black Limited

Motor R4 benzín
Objem 1498 cm3
Výkon 96 kW (130 k) pri 5000-6000 ot/min
Krútiaci moment 200 Nm pri 1400-4000 ot/min
   
Prevodovka Manuál 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4549 mm
Šírka 1816 mm
Výška 1454 mm
Rázvor osí kolies 2636 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1271/1840 kg
Batožinový priestor 587/1470 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 203 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,4 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,3/4,1/4,9
Emisie g CO2/km 111