Seat už má kompletnú ponuku crossoverov. Veď v hornej časti začína Tarracom, pod ním je Ateca a v spodnej časti portfólia je Arona. Veľkostne nič viac takémuto spektru netreba. Arona je najmenší model, ktorý je príbuzný so Škodou Kamiq a tiež s Volkswagenom T-Cross, s tým najmenším.
Arona má podobné komponenty ako Ibiza, ale to vôbec nevadí. Stále vyzerá ako model, ktorý je úplne samostatný bez viazania, emocionálneho, či fyzického na akýkoľvek iný model. Po FR s 1,5 TSI sme si skúsili najmenší, objemovo, motor 1,0 TSI s výkonom 85 kW (115 k) a automatickou sedemstupňovou prevodovkou DSG. Áno, s dvomi spojkami.
Je farebná, či polomonochromatická?
Seat spravil naozaj pekný crossover. Vizuálne vyzerá väčší ako reálne je. Máte pocit, že Atecu pomaly netreba a že toto má perfektnú veľkosť. Vlastne áno, v meste sú tieto parametre úplne dokonalé. Zaparkujete kdekoľvek budete potrebovať.
Predná časť nesie črty Seatov, ale stále je dostatočne odlišná. Full LED svetlá sú iba statické, žiadne dynamické vystúpenia od nich nemôžete čakať. Svietia veľmi dobre, ale diaľkové by mohli byť o trošku silnejšie. Alebo by fakt pomohla adaptívnosť lúča. Chápeme, že maticové systémy má koncern zatiaľ vyhradené pre prémiovejšie inštalácie.
Aj vzadu sú LEDky, to je asi jasné. Terénnosť modelu ukazuje strieborný prvok na prednom aj zadnom nárazníku, ktorý má pripomínať drsnosť off-roadov. Ale technické parametre zase pripomínajú, že toto nie je plnohodnotný off-road, keďže nemá žiadnu šancu na pohon všetkých kolies. Ak potrebujete ten, tak musíte siahnuť po väčšej Atece.
Druhou prekážkou terénneho besnenia môže byť svetlá výška auta. Počkať, vlastne tá je celom v poriadku, dosahuje až 190 milimetrov. To je slušná hodnota. Ale pozriete sa na Aronu a do terénu ju brať nebudete. Veď v sivo-oranžovej kombinácii farieb vyzerá tak milo, že to proste nemôžete spraviť, nemôžete ju vziať do lesa a doškriabať lak.
Malé auto s veľkým interiérom
Arona nemá ľahkú úlohu. Veď musí byť nielen samostatným modelom, ale nahradzuje aj kombi Seatu Ibiza minulej generácie. Musíme skonštatovať, že sa mu to darí úplne v pohode. Veľkosť interiéru je príjemným prekvapením. Jasné, Tarracové kvality na zadných sedadlách čakať nemôžete, ale aj tak sa za 180-centimetrového vodiča posadí rovnako veľký pasažier a nebude siahať ani do verbálneho repertoára námorníkov na návšteve podniku nižšej cenovej skupiny. Výrazne nižšej cenovej skupiny.
Ani kufor nie je na zahodenie. Jeho objem 400 litrov. Vopcháte do neho akúkoľvek batožinu, zbalíte do neho celú rodinu, ak niektorí členovia nemajú trochu šialené požiadavky. Ak bude treba, tak dokážete sklopiť zadné sedadlá a zväčšiť tak priestor. Odveziete v ňom aj menšie komody plocho zbalené zo známeho modro-žltého nábytkového obchodu.
Miesto vodiča je príjemné. Všetko máte na dosah a klimatizácia má samostatný ovládací panel. Rýchlo tak nájdete aj tlačidlo na vnútornú cirkuláciu, keď sa dostanete za fekálne vozidlo, prípadne na miesta, kde pyromani vypaľujú trávu. Nemusíte sa preklikávať celým menu.
V strede prístrojovky je menší displej. Nie úplne malý, ale niekedy je ťažšie trafiť konkrétnu funkciu. A v tejto výbave nemal navigáciu. Jasné, funguje zrkadlenie, ale takto je pred vodičom digitálny kokpit, ktorý ju nevie zobraziť. To znamená, že celý displej pred vodičom je takmer zbytočný, veď zobrazenie mapy je predsa tým najzásadnejším prvkom zobrazenia, nie?
Liter a automat
Celý čas čakania sme mali v mysli, že bude práve táto Arona s 1,5 TSI a automatom. Lenže taká kombinácia neexistuje. Teda nie v Arone. Zatiaľ. Bežným vrcholom, ak neberieme športovo zameranú výbavu FR, je práve litrový trojvalec s automatickou prevodovkou so siedmimi prevodovými stupňami.
Poďme na to zhurta. K autu sa predsalen viac hodí štvorvalec s manuálom. Kombinácia litra objemu, troch valcov a DSG sa nám nejavila práve výbušne výkonná. Na bežné jazdy v poriadku, avšak ostrejšie zaobchádzanie, ktoré Arona podvedome podporuje to veru nie je.
Na to, akú kombináciu Arona má dosahuje príjemnú spotrebu do 6,5 litra. V prípade trochu eko jazdenia by sa táto cifra dostala určite pod šestku, bez vážnejších problémov. Možno by ste sa dostali naozaj ku piatim. Každému je však jasné, že výkon 85 kW (115 k) roztáča len predné kolesá. Nič iné vlastne ani netreba. Arona je crossover, s ktorým sa lepšie parkuje v meste. Na víkendový off-road ambície nemá ani omylom.
Slabinou je, aj v tomto prípade, relatívne malá nádrž. Jej objem je iba 40 litrov. Ak by ste teda mali spotrebu 6 litrov, tak prejdete na natankovanie približne 550 kilometrov a ozve sa kontrolka prázdnoty. Inak naozaj nie je Arone čo vyčítať. Litrový motor jej stačí. Avšak my by sme stále asi siahli po kombinácii manuálu a 1,5 TSI.
Vyvážený crossover do mesta
Svojou veľkosťou je Arona zameraná skôr do mesta. Ale aj tak ponúka dosť veľa miesta a naviac aj veľký kufor. Nie je sa čomu čudovať, veď nahradila Ibizu s obľúbenou karosériou kombi. V pohode sa dá použiť ako rodinné vozidlo. Avšak stále je skôr vyjadrením životného štýlu. Najmä s výbavou Beats a odvážnou farebnou kombináciou. Oranžová strecha nie je práve obvyklá, skôr to automobilky kombinujú presne naopak.
Otáznou ostáva cena. Takto vybavená Arona prekročila 20-tisícovú hranicu úplne bez problému. To je nebezpečne blízko modelu Ateca s 1,5 TSI a manuálom.
Seat Arona Beats TSI 115 DSG
Motor | R3 benzín |
Objem | 999 cm3 |
Výkon | 85 kW (115 k) pri 5000-5500 ot/min |
Krútiaci moment | 200 Nm pri 2000-3500 ot/min |
Prevodovka | Automatická 7 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4138 mm |
Šírka | 1780 mm |
Výška | 1552 mm |
Rázvor osí kolies | 2566 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1180/1615 kg |
Batožinový priestor | 400/- l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 182 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,0 s |
Spotreba (WLTP) | 6,0-6,4 |
Emisie g CO2/km | 135-144 |