Renault Trafic patrí medzi tie autá, ktoré si už na trhu svoj kus dobrej roboty odslúžili. Je to auto, ktoré sa datuje už do roku 2015 a postupne sa mení. Prečo je teraz v ponuke vozidiel na testovanie? Asi preto, že postupne sa stáva lepší a lepší a zároveň je až prekvapivo hodnotným vozidlom z pohľadu nového sveta. Plus je stále lacný a zaujímavý.
Lenže toto nie je obyčajná verzia, ktorá vozí robotníkov na fušky. Toto je prevedenie, ktoré dokáže zaujať akoukoľvek rodinnou pohnútkou a aj voľnočasovou aktivitou. Preto má tento vrcholný Renault Trafic Spaceclass obytnú prestavbu v zadnej časti, ktorá je vo forme vykladacieho boxu. Toto vylepšenie je od firmy Visu a volá sa Sitka.
Stále ten istý Trafic?
Renault Trafic má aktuálne v prevedení osobnom dve dĺžky. Takisto, vlastne, ako v úžitkovom. Toto je dlhšia z nich, ktorá meria až 5 480 milimetrov a vytvára preto otázku, ako sa s týmto autom manévruje. Odpoveďou je, že sa s ním manévruje veľmi rozumne. Renault Trafic s väčšou dĺžkou je dokonca lepšie ovládateľný ako Toyota Proace Verso, ktorá má s väčšou dĺžkou až 5 350 mm.
Vizáž Renaultu Trafic sa podarilo osviežiť najmä modernizáciou, ktorá priniesla všetko možné, ale hlavne ukázala, že aj užitkové vozidlo môže mať LED svetlomety a pekný tvar. Z veľkých svetiel totiž prešiel Trafic na menšie, ktoré majú výrazne vodorovný štýl a vodorovné lišty masky zase potvrdzujú, že Renault Trafic má prezentovať svoju šírku.
Dôležitým bodom pri konfigurácii modelu je zvoliť posuvné dvere na obidvoch stranách. Aj ak máte vzadu sedadlá, tak viete vďaka tomu nechať nastúpiť zadných pasažierov omnoho komfortnejšie a ak máte vzadu takúto prestavbu na karavan, tak zase dokážete grilovať na jednej aj na druhej strane a pritom mať rýchly prístup do interiéru.
Aj keď sám nemám rád výklopné zadné dvere, ak plánujete prestavby na karavan, tak sú omnoho vhodnejšie ako dvojkrídle. Prečo? Jednoducho preto, že sa pod vyklopené zadné veko sa viete, bez problému, schovať a uvariť si niečo, prípadne umiestniť na toto veko prenosnú sprchu a osprchovať sa.
Renault Trafic má v ponuke viacero možností farebných kombinácii. A strieborná nikoho neurazí. Biela je až príliš pracovná, ale strieborná so striebornými, či skôr chrómovými lištami na prednej maske, vyzerá veľmi elegantne, najmä keď je doplnená o pekne navrhnuté zliatinové disky.
Spanie? Áno, aj nie
Vnútro predĺženého Renault Trafic predvádza naozaj veľa priestoru. Pôvodne je v modeli Spaceclass 7 sedadiel, ktoré sú usporiadané 2 + 2 + 3. Lenže tu zadná pätica chýba kompletne a miesto nej je vnútri spacia prestavba. Vlastne je tam veľká posteľ, ktorú môžete premeniť na sedenie so zopár zaujímavosťami ako varič, nádržka na vodu a odkladacie priestory.
Čo mi chýba ku možnosti kompletného kempovania? No, chýba mi chladnička, ale to sa dá ľahko vyriešiť tou prenosnou, ktorá sa určite zmestí pod posteľ do odkladacieho priestoru. Posteľ a celkom hrubý matrac, na ktorom sa reálne dvojica vyspí. No a pod krajmi je odkladací priestor s objemom viac ako 300 litrov.
Ale chýba mi tu ďalšia vec. Ja by som asi potreboval nejaké zatemňovacie roletky, alebo sieťky, ktoré by obmedzili pohľad do interiéru v noci. A ďalšia vec, keďže boli teploty okolo nuly, tak bol spánok dosť obtiažny aj v rozumnom spacáku, lebo mi trochu chýbal nejaký prídavný ohrievač s nezávislou funkciou.
Áno, myslím nezávisle kúrenie. Lenže to sú všetko veci, s ktorými budete rátať, keď si auto budete konfigurovať pre seba. Ja mám pocit, že toto bolo skôr na štýl, že auto bolo, tak doňho išla prestavba a, vlastne, aj tak je to super!
Veď do takto prestavaného auta dokážete s prehľadom vopchať aj dva bicykle, psa a môžete ísť na koniec sveta za dobrodružstvom. Ja si ale myslím, že keby bola posledná sekcia postele sklápateľná, tak by som do auta vedel dať aj dve sedadlá, ktoré by boli v protismere jazdy a tým pádom by som mohol zobrať aj dvoch ďalších pasažierov. Tí by mohli spať v strešnom stane, predsa, keď už by som to riešil, tak do detailu.
Ale pre prípad, že by ste mali malé dieťa, tak by ste mu vedeli dať aspoň to jedno sedadlo, ktorým by ste zaplnili síce časť priestoru, ale zároveň by ste ho mohli zobrať na výlet. Ale ako auto, ktoré cez deň slúži na prevoz ľudí, teda cez týždeň,, pričom následne ho dokážete vziať na víkend niekam preč je toto riešenie fantastické aj s dvomi sedadlami.
Veď prestavba nemôže trvať dlhšie ako pol hodiny. Ak máte naviac vysokozdvižný vozík, ktorý má dlhé vidly, tak si dokážete Renault Trafic prehodiť na takýto štýl v priebehu pár minút. Ako ďalšie vylepšenie tohto systému by som ale videl možnosť ukotvenia do koľajníc v podlahe. Takto je celý box upevnený o kotviace oká popruhmi. Aká by bola paráda, kedy ho len zacvaknete a máte!
Budúcnosť dvojlitra
Časy, kedy mal Renault Trafic motor s objemom 1,6 litra sú nenávratne preč. Dvojliter je jednoducho lepší, použiteľnejší a dokonca má aj lepšiu spotrebu. V tomto prípade je spojený so 6-stupňovou automatickou prevodovkou s dvomi spojkami, ale nebude to trvať dlho. Prečo?
Renault totiž pripravuje pre model Trafic novú prevodovku, ktorá bude fungovať ako hydrodynamický menič a zároveň bude mať 9 stupňov. Takže evolúcia pokračuje a toto auto sa rozhodne do dôchodku nechystá.
Motor dosahuje výkon 125 kW (170 k) a krútiaci moment sa dostáva na 380 Nm. Pre takto veľké auto to stačí, najmä ak je obsadené iba dvomi pasažiermi a prestavbou vzadu. Pri plnom zaťažení siedmimi sedadlami a siedmimi pasažiermi ale bude tiež zvládať výkony dostatočne a nebude brzdou premávky.
Vlastne aj dvojspojková automatická prevodovka už má lepšiu charakteristiku a lepšie chovanie ako kedykoľvek doposiaľ. Čo to znamená? Znamená to, že v modeli Trafic už radi s prehľadom a bez akýchkoľvek nuáns. Tie sa vyskytnú naozaj len zriedka.
Ak by ste od takto veľkého auta čakali aj komfort, tak sa ho vlastne aj dočkáťe. Sedíte v kožených sedadlách, ktoré sú mäkké a podvozok je tiež prispôsobený. Nie je vyslovene úžitkovo tvrdý, má použiteľnú charakteristiku. Jasné, Lexus LM, dodávka na luxusný štýl, to zvláda všetko lepšie, ale stojí trikrát toľko. Toto auto je stále univerzálne a dokážete do neho, v prípade potreby, naložiť aj náklad. A Trafic vám nepovie nie ani vtedy.
Renault Trafic prekvapuje ešte jednou zásadnou veličinou. Tou je spotreba. Keď idete po diaľnici, tak sa viete dostať na hodnoty okolo 8,5 litra a inak, mimo diaľnic, sa dostanete kľudne aj pod sedmičku. Sú to hodnoty, ktoré sú akoby až z nižších tried, z menších áut a z osobnej sekcie.
Treba uznať, že motor s prevodovkou sú veľmi dobre naladené a hodia sa autu úplne dokonale. Vlastne si už neviem predstaviť, že by v aute bol iný motor, ale teším sa na tú novú prevodovku s viac stupňami. To bude ešte krok k lepšiemu využitiu a lepšej charakteristike auta.
Je to auto, nie je to až tak dodávka
Niektoré podobné vozidlá dokážu trochu vŕzgať. Som až prekvapený, že Renault Trafic zostáva pevný a bez akýchkoľvek parazitných zvukov. Je až prekvapením, že Renaultu sa podarilo auto vyladiť do takéhoto štádia. Jediné, čo mohlo trochu vŕzgať je vlastne práve tá prestavba pripevnená popruhmi. Tento balík prestavby stojí 2 629 eur a určite ho odporúčam každému, kto chce toto auto nielen na bežné účely, ale aj na možnosti víkendového oddychu.
Cena pre Renault Trafic bola 49 900 eur v základe verzie a 58 399 eur s príplatkami a prestavbou. Trafic sa stále môže hrdo postaviť proti novodobým konkurentom. Veď aj prístrojová doska sa výrazne zmenila a z tvarov, ktoré predvádzal aj Renault Clio štvrtej generácie sú vodorovné a celkom strohé.
Ja by som si reálne vedel Renault Trafic predstaviť, ak by som potreboval vozidlo tejto veľkosti. Najväčším konkurentom by bol VW Multivan, Ford Tourneo Custom, alebo niektorá verzia inovovaného Mercedesu Vito. Lenže ani ďalšia konkurencia nespí a veľmi zaujímavo vyzerá aj Hyundai Staria s hybridom. Renault však s modelom Trafic bojuje ako lev.
Aktuálne je už v cenníkoch aj nová verzia s deväťstupňovým hydromeničom. V základe predĺženej verzie s týmto výkonom je za 51 500 eur. A v papieroch má približne o 3 deci nižšiu spotrebu.
Renault Trafic Spaceclass L2 Blue dCi 170 EDC + Visu Sitka prestavba
Motor | R4 nafta |
Objem | 1997 cm3 |
Výkon | 125 kW (170 k) pri 3500 ot/min |
Krútiaci moment | 380 Nm pri 1500 ot/min |
Prevodovka | Automat 6 stupňov, dve spojky |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 5480 mm |
Šírka | 1956 mm |
Výška | 1974 mm |
Rázvor osí kolies | 3498 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1501/449 kg |
Batožinový priestor | 1890/3570 l |
Palivová nádrž | 80 l nafta + 24,7 l AdBlue |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 180 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,6 s |
Spotreba (WLTP) | 7,3 l/100 km |
Emisie g CO2/km | 192 |