Test Renault Mégane RS 265 Cup: Bruce Wayne/Batman

Hrdinovia z komixov sú často normálni ľudia, teda aspoň sa za nich schovávajú. Žiarivými príkladmi sú Peter Parker ako Spiderman, Bruce Wayne ako Batman a Clark Kent ako Superman. Normálne žijú bežný život, schovaní za normálnu prácu. Ale dokážu sa premeniť na superhrdinu. Tak sa dá charakterizovať aj Mégane RS 265 Cup.

Podpísané zmluvy, karty prevzaté a pomaly prichádzam k autu. Navonok sa tvári drsnejšie ako obyčajný Mégane. Veď aj má prečo. Čierna metalíza, čierne disky a červené detaily prvé udrú do očí. Lišta v prednom nárazníku má pripomínať to, že Renault funguje v kolotoči F1. To je fajn. Červené pásy sa zjavujú aj na bočných lištách, rovnako červené sú kruhy na diskoch. Zadná časť tiež nebola ukrátená, líniu difúzora a centrálneho vyústenia výfuku zvýraznila znova tá istá farba. Podrobnejšie skúmanie ukáže nový spojler na streche, na tretích dverách. Váham, či sú výstupky naozaj stabilizujúce, alebo je to len pre efekt. V každom prípade sa nesmierne hodia.

Nasadnutie za volant sprevádza vkĺznutie do hlbokých sedadiel Recaro. Všetko je tam, kde má byť. Zvyknutý na systém štartovania stláčam spojku a brzdu, plus príslušný gombík. Radový štvorvalec ožije. Nie je to žiadne burácanie, len hlbší tón od výfuku.

Prvých dvesto kilometrov po diaľnici som vďačný za ticho, ktoré vládne pri diaľničnom tempe. Ba čo viac, ideme štyria a nikto sa nesťažuje na hluk. Vlastne ani na miesto. Podotýkam, že všetci sme dospelí. Jediným priestorovým mínusom je miesto na hlavu vzadu. Ale kto si bude kupovať Mégane RS kvôli praktickosti?

Celá cesta prebieha akosi kultivovane, až príliš. Toto je auto, ktoré je najrýchlejšou predokolkou v zelenom pekle? Ani sa mi veriť nechce. Po zjazde z diaľnice mi ukazovateľ spotreby hádže hodnoty tesne nad osem litrov. Úctyhodné s prihliadnutím na celkový výkon 195 kW (265 k). Stále som v nastavení Bruce Wayne. Mégane je rýchly, ale stále civilizovaný. Nie je až taký šoférsky nenáročný ako nový Focus ST, ale stále by ho dokázal šoférovať hocikto.

Radenie prevodov ide ľahko a presne, len to nie je to mechanicky precízne cvaknutie. To vôbec  nie je zásadný problém. Dáva autu charakter. Všetci máme temnejšie stránky. Dve prostredia, diaľnicu a mesto zvláda ako každé iné auto. Mierim do náročnejšieho terénu. Kľukaté cesty medzi mestom sú tým správnym teritóriom, kde sa ukáže, čo v ňom drieme.

Nič neprepínam, idem stále v civilnom nastavení. Dochádza mi to. RS má jednu chybu. Takú, ktorá by ma hnevala pri každom sadnutí za volant s cieľom pobavenia sa. Posledný článok v celom prenose sily nie je vynikajúci ako zvyšok auta. Jasné, Bridgestone nemôže za to, že tieto Potenzy RE050A nezvládajú to, čo by mali. Neviem, kto mal auto pred mojim testom, ale dal mu asi dobre zabrať. Boky na gumách sú statočne ohoblované. A druhý neduh je spojený tiež s kolesami. Disky Steew s priemerom 19 palcov majú dve verzie. Buď čierno-červenú s Potnazami, alebo čiernu s diamantovým efektom a Continental SportContact 5. Ktoré z nich by som zvolil? Ani jedny. Ušetril by som 950 alebo 1300 eur a kúpil ešte jednu sadu osemnástok so semislickami. Osemnástky s Cup Chassis majú označenie Tibor a sú obuté štandardne do Michelinov Pilot Sport 2. To mi znie ako vynikajúca alternatíva. Bonusovo pomôžu komfortu na horších cestách a odpadáva časť strachu, či sa niečo nestane diskom na niektorých našich cestách.

Doteraz šiel Mégane kľudne. Bruce Wayne má ale aj druhú tvár. Tak ako sa on prezlieka za Batmana, RS tiež dokáže zbrutálniť svoje prejavy. Bruce má iba 184 kW (250 k). Zvyšných 11 kW (15 k) si treba zaslúžiť. Stlačenie gombíka ESP a prepnutie do športového režimu je len prvá časť. Že to nejde? Asi je zapnutý tempomat. Spúšťam RS monitor, dôverne známy z Twinga. V Mégane pribudla zvláštna položka. Je v nej nastavenie Pedal Law a Gearshift Alert. Upozornenie na preradenie aj tak necháte stále na 150 otáčkach. Pedal Law je to správne, s čím sa treba hrať. Nieže dáte režim Extreme v meste. To sa autu páčiť nebude! Bude poskakovať, prskať a plynulú jazdu asi nedosiahnete. O čo ide? O nastavenie plynového pedálu. Teda pomeru stlačenia ku poskytnutému krútiacemu momentu.

Batman teda požaduje ESP v športovom režime a nastavenie odozvy plynu minimálne na režim Sport. Takú zmenu som vonkoncom nečakal!  Z pokojného auta sa stala beštia. Strieľa do výfuku a syčí pri nasávaní vzduchu. Animálne správanie neprestáva ani pri jazde, samosvorný diferenciál sa zahryzne do každej zákruty s jediným cieľom, vrhnúť sa po zvolenej stope von, aj keby si to mali odniesť pneumatiky. Aha, tak tu je ten fígeľ, prečo sú boky hladké! Zrýchlenie pri režime pedála Extreme od apexu nemožno označiť inak ako fantastické. Že pred chvíľou som hovoril o aute ako o príjemnom spoločníkovi? Teraz to je kumpán na páchanie zloby. Držím ho trochu pod krkom. Točím až do obmedzovača, pri preradení za to dostávam odmenu vo forme niekoľkých sálv z výfukového potrubia. Už ma nezaujíma ani merač preťaženia, ani percentuálne grafy výkonu, krútiaceho momentu, tlaku v brzdovej sústave. Na RS monitore mám iba Pedal Law. A na najextrémnejšiu nôtu!

Už ma nebaví jazdiť bez tých 15 koníkov. Chcem stále všetku silu! To je jedno, že v meste, že iba do 50. Pri ubratí plynu sú tie výstrely ako adrenalínová injekcia. Priznám sa, v meste strieľam už len z dôvodu pútania pozornosti. Ukážte mi jedného, čo by to nespravil! Zastavujem a dotáčam turbo.

Najzávažnejšou otázkou ostáva, či by som si Mégane RS 265 Cup kúpil. Bez rozmýšľania odpovedám, že áno. Ale nie na každodenné jazdenie. Na to by som mal posledný Focus ST. S ním by som si cibril prejazdy horizontov a správne nájazdy na apex zákruty a cez víkend by som vytiahol Batmana.

Galéria od Cypodeign.sk

Galéria autogrip.sk

Motor
Objem 1998 cm3
Výkon 195 kW (265 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 360 Nm pri 3000-5000 ot/min
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4299 mm
Šírka 1804 mm
Výška 1423 mm
Rázvor osí kolies 2640 mm
Hmotnosť (pohotovostná/užitočná) 1462/373kg
Batožinový priestor 344/991 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 254 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,0 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 11,3/6,5/8,2

 

One thought to “Test Renault Mégane RS 265 Cup: Bruce Wayne/Batman”

Comments are closed.