Nová trieda, nová ponuka, nový športový vzhľad, Renaultu sa podarilo uviesť nové auto, ktoré má veľkú šancu na úspech a dokáže pritiahnuť pohľady. Nový model Arkana je nový v Európe, rovnomenná mašina už funguje v Rusku, ale tá je úplne iná. S tou, ktorá sa predáva u nás má spoločný len názov a to je dobre.
Európska Arkana je postavená na platforme CMF-B, čo by naznačovalo, že auto patrí do B segmentu, podobne ako Captur, ale reálne, pri pohľade na veľkosť je to jasný zástupca Céčka. V podstate sa dá povedať, že veľa zdieľa s kórejským modelom Samsung XM3. Budeme predbiehať, je naozaj výborná. A dokonca aj s výbavou R.S. Line.
Vyzerá športovo a otáča hlavy
Renault s Arkanou spravil celkom slušný prievan na trhu. Teda vizuálne určite. Je to vlastne veľký liftback, ktorý sa s hrdosťou môže veľkostne postaviť vedľa Megane GrandCoupé. Ale má naviac ten SUV štýl, ktorý je ešte stále in. Je to profilom podobné auto ako BMW X4, ale za polovicu ceny. Vlastne je možno jedným z najštýlovejších Renaultov súčasnosti.
Predná časť ladí s ostatnými autami, ktoré má aktuálne Renault v portfóliu. Tie slzičky, ktoré idú do nárazníka nie sú niekomu po chuti, ale nám sa páčia. Rovnako je pekný aj nárazník verzie R.S. Line. Ale nie je úplne nutný, Arkana vyzerá dobre aj v prípade, že má umiernenejšie a elegantnejšie tvary výbavy Intens.
Výbava R.S. Line znamená aj torchu iné disky s červenými prvkami a tiež iný zadný nárazník. Tomu sa podarilo získať dve koncovky výfuku. Nie sú síce úplne pravé, teda nie sú vôbec pravé, ale k dizajnu sa akosi hodia. Ak ich nechcete, tak ich mať nemusíte. Výbava Intens má iba imitáciu ochranného plechu spodnej časti, na nej žiadne športové ambície len tak nedabolo nevykúkajú.
A to hlavné nakoniec, aspoň, čo sa vzhľadu týka. Farba, tá je naozaj brutálna. Pre túto výbavu je základnou farbou, čo je úplne super, vlastne žiadnu inú netreba hľadať. Možno aj čierna je fajn, tú sme skúsili s hybridom, aj červená, ale oranžová bude presne tá, ktorá priťahuje pohľady a ukazuje auto v tom najlepšom svetle.
O miesto núdza nie je
Pri Arkane nie je ani tak prekvapením ako dobre vnútri vyzerá, ale to, koľko miesta vnútri ponúka. A nehovoríme len o predných sedadlách, celkovo je ho veľa. Na zadných sedadlách je ho v pozdĺžnom smere naozaj bohato. Usadia sa aj vyššie postavy bez toho, aby mali problém s kolenami. Ak však majú nad 190 centimetrov, tak budú mať problém s hlavou a klesajúcou líniou strechy. To je však to, čo tak dobre vyzerá zvonka.
Na šírku to nie je úplná výhra, ale to nie je žiadne auto v tejto veľkosti a triede. Kufor sa však zahanbiť nedá. Má objem 513 litrov. A má veľké veko, cez ktoré sa do neho dá naložiť naozaj veľa. Dá sa rozdeliť podlahou. Ak je vo vrchnej polohe, tak pod ňu vlezie naozaj všeličo, nielen povinná výbava. Sklápanie sedadiel je akosi samozrejmosťou.
V prednej časti vyzerá všetko výborne, to, že má niektoré prvky spoločné s Capturom vôbec nevadí a práve Arkana im vdychuje úplne iný život. Vlastne má len dva mínusy, na takto veľké auto. Ešte lepšie povedané, takto veľké auto by si zaslúžilo dvojzónovú klimatizáciu. Konkurencia dokonca ponúka až tri zóny. A ešte trochu chýba malá radiaca páka e-shifter, ktorú má ale verzia s hybridným pohonom.
Prístrojová doska má pre R.S. Line imitáciu karbónu ako obkladový materiál. Ale je pekne spravený a dáva pocit športovosti spolu s čiernym stropom a prešívaniu červenou a bielou niťou. Vlastne musíme spomenúť aj veľmi dobre spravený informačno-zábavný systém EasyLink. Asi to budeme opakovať stále dokola, ale je omnoho lepší ako bol dávnejšie R-Link.
Základný motor netreba podceňovať
Ponuka motorov v autách už nikdy nebude taká pestrá ako bývala. A nie je tomu inak ani v prípade Arkany. Na výber je vlastne len 1,3-litrový turbomotor TCe, alebo hybridná sústava s 1,6-litrovým benzínovým motorom. Úplným základom je TCe 140. Hádate správne, číselné označenie hovorí o výkone motora. A kde sú dízle? Jednoduché! Nikde. Je otázka, či by ich bolo treba.
Počas celého týždňa sme s touto Arkanou mali spotrebu 6,7 litra. A to s megalomanským podielom diaľnic a zrýchlených presunov. Vlastne to zodpovedá druhej Arkane, bielej, ktorú sme testovali s výbavou Intens. Spotreba v rovnakom režime je úplne rovnaká. Toto sa nám dávno nestalo. Reálne však treba trochu kriticky pozrieť na palivovú nádrž. Nie je práve veľká. Skôr by sa dala označiť za menšiu. Má 50 litrov a veľkú rezervu.
Motor nie je úplne športovo ladený, čo zase hovorí, že ku TCe 140 sa celkom dobre hodí aj výbava Intens. Možno trochu pomáha mikro-hybrid, ktorým je motor vybavený, ale nie je to až tak veľmi cítiť. Síce stovku dá za 9,8 sekundy, ale stále je skôr priemerne výkonným autom. Ideálnou pohonnou jednotkou pre toto auto by bol 1,6-litrový turbomotor z niekdajšieho Megane GT, spolu s natáčaním zadnej nápravy. Ale o tomto môžeme len snívať.
Naspäť na zemi, podvozok Arkany je veľmi príjemne odhlučnený. Ani na 18-palcových diskoch nedáva extrémne rázy do karosérie a ponúka pohodlnú jazdu. Pritom v prípade potreby športových ambícií vodiča prichádza celkom prekvapivé držanie stopy. Možno by tá Arkana naozaj 200 koní zvládla.
Ako a za koľko?
Táto Arkana stojí nad 30-tisíc eur. Ponúka adekvátnu hodnotu za tieto peniaze. Lenže môžete trochu ušetriť. Ak siahnete po základnej motorizácii, tak zostante pri Intens. Alebo siahnite po TCe 160, ktorá ponúka o 15 kW (20 k) viac. Tak, či onak, stále bude Arkana úsporným a príjemným autom na každý deň, ktoré ponúkne dosť veľký priestor v interiéri. Jedinou vecou, čo vás bude otravovať je príliš aktívny systém udržiavania jazdného pruhu. Inak ľahko prekusnete aj to, že má len jednozónovú klimatizáciu. Tú zatieni jednoducho to ako Arkana vyzerá. Vzhľadom na vzhľad je cena naozaj výhodná. Keď porovnáte konkurenciu, tak veľmi nemáte čo porovnávať, možno sa ako konkurent prirúti Cupra Formentor, alebo Toyota CH-R.
Renault Arkana TCe 140 R.S. Line
Motor | R4 benzín |
Objem | 1333 cm3 |
Výkon | 103 kW (140 k) pri 4500-6000 ot/min |
Krútiaci moment | 260 Nm pri 1750-3500 ot/min |
Prevodovka | Automatická 7-stupňová, dve spojky |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4568 mm |
Šírka | 1821 mm |
Výška | 1576 mm |
Rázvor osí kolies | 2720 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 1450/510 kg |
Batožinový priestor | 513/- l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 205 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,8 s |
Spotreba (WLTP) | 5,8 – 5,9 |
Emisie g CO2/km | 131-133 |