Test Peugeot 5008 HDi: Muž na mesiaci

Peugeot pred nedávnom spravil facelift aj svojmu najmodernejšiemu sedemmiestnemu MPV. Model 5008 je stále menší ako 807 s rovnakým množstvom sedadiel. Podľa modernosti dosahujú aj predajné čísla.

Testovaná verzia prichádzala so zaujímavou kombináciou motora a ešte zvláštnejšou výbavou.

Pomohol mu facelift?

Modernizácia dodala najviac noviniek prednej časti rodinného auta. Vyzerá teraz adekvátne tomu, ako vyzerá najúspešnejší model značky v poslednej dobe, Peugeot 308. Z neho si 5008 požičala najmä výraznejšie predné reflektory.

Svetlá svietiace v novej identite značky však nie sú tak ako na Aute roka diódové, ale v prípade testovanej verzie klasické halogénové. Síce svietia tiež adekvátne, ale LED v súčasnosti jednoducho ponúkajú lepšie svetelné podmienky v noci. Z 308 je aspoň tvar spodnej línie.

Aj predná maska prešla svojou premenou. Síce sa zmenšila, ale pôsobí vyššie. To je vlastne najväčšia slabina faceliftu. Auto získalo modernejší vzhľad, ale zároveň sa zbavilo vizuálnej šírky a zdôraznilo výšku.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bočný vzhľad zase dá vyniknúť dlhej prednej časti. Samotná kapota má dĺžku akurát, ale prístrojová doska to dobieha. Vidno to podľa pozície prvého sedadla. Zadná časť kontrastne s tou prednou pôsobí veľmi jednoducho. Žiadne zbytočné výstrelky, len svetlá a prelis na značku. Skoro zvislé bočné plochy naznačujú, že ani jeden z cestujúcich nebude mať pocit, že sa mu ku hlave nebezpečne blíži nosník strechy. Podobne sú kvôli priestoru stavané aj väčšie dodávky, či kedysi Fiat Multipla.

Voľba farby môže tiež predstavovať dilemu, ale s bielou perleťou dostáva auto nádych exkluzivity, takže netreba dlho váhať.

7, alebo 5+2

Pri MPV na báze áut nižšej strednej triedy je o siedmych plnohodnotných sedadlách ťažké hovoriť. Zadní pasažieri v treťom rade nikdy nemôžu mať miesta na rozdávanie. Ale ak tí v strednom rade obmedzia posunutím svoje miesto na kolená, tak to je do 170 centimetrov výšky znesiteľné, aj keď len na kratšie trasy. Decká však budú mať z autobusového posedu nesmiernu radosť.  V strednom rade a vpredu netreba o mieste veľa hovoriť. Všade ho je akurát.

Vodič v určitých prípadoch môže pociťovať problémy len v oblasti pravého kolena vďaka vysokej stredovej konzole. Ale to vynahradia veľmi dobre tvarované sedadlá.

Variabilita 5008 sa dá naozaj označiť ako výborná. Zadné dve sedadlá sa dajú ovládať jednou rukou, či už ich treba vyklopiť, alebo schovať. Tak isto sú na tom aj stredné. Tie sa naviac dajú posunúť za predné vo vertikálnej polohe, čím vytvoria vyšší prepravný priestor. Pre prepravu extra dlhých predmetov poslúži aj sklopiteľné sedadlo spolujazdca.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Z ergonomického pohľadu výborne vychádza Head-up displej pred vodičom. Informácie síce nie sú premietané priamo na čelné sklo ako pri BMW, ale malé výsuvné sklíčko pripomína zameriavače na bojových stíhačkách. Aviatiku rozhodne zobrala ako inšpiráciu aj zvýšená stredová konzola so šikmým umiestnením rádia aj klimatizácie. Keď je radiaca páka takto vysoko, netreba sa za ňou naťahovať.

Displej navigácie sa tiež vysúva podobne ako HUD, čo podporuje dojem vesmírnej lode. Na ňom zamrzí, že 3D je až pri vylepšenej verzii systému WIP.

Fantastickým pozitívom interiéru je bohaté presklenie. Panoramatické strešné okno na vzdušnosti len pridáva. Našťastie sa v prípade nutnosti dá zatiahnuť elektrickou roletou. Obrovské sklené plochy však môžu pri vysokých teplotách vonku a slnečnom počasí prehrievať čierny interiér. A pri nábehu po naštartovaní s tým má klíma čo robiť. Po pár minútach sa všetko dostane do normálu.

Pripútajte sa, odlietame

Je stavané ako reštaurácia, ale ovláda sa ako bistro. Peugeot 5008 je veľké rodinné MPV, takže nikto nemôže čakať, že jazdné vlastnosti budú na úrovni výrazne nižších áut s dynamickejším zameraním. Síce je väčšinou, pri príjemných rýchlostiach vyrovnané a nie zákerné, avšak so zvyšujúcim tempom sa postupne porúča predná náprava von po dotyčnici. Jemné uvoľnenie plynu situáciu vyrieši. Ak však pretekuchtivý otecko plánuje pokračovať v extrémnej jazde, mal by mať nachystané vrecká pre posádku a myšlienky na to, že po silnejšej nedotáčavosti a náhlom povplení plynu príde nedotáčavosť prudko krotená stabilizačným systémom. Ale to už sme v rýchlostiach prekračujúcich odvahu väčšiny potenciálnych majiteľov tak o 50 percent.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Motor zvláda naozaj slušné kúsky. Celých 120 kW (163 k) si ľahko poradí s ťažším vanom. Ani plná posádka mu nerobí problém. Dynamika je na veľmi dobrej úrovni, aj automat radí svižne, dokonca sa príliš nezamýšľa ani pri kickdowne. Za pohodlnosť sa však platí a myslíme si, že každých 100 kilometrov stojí lenivejšieho šoféra asi jeden liter naviac. Celkovo sa dá pohybovať v hodnotách okolo 6,5 litra pri jazdení v rôznych podmienkach. V prípade ľahkej nohy a predvídania sa dá dostať aj na cifry pod 6 litrov. Naopak pri neustálom využívaní výkonu nie je problém vytiahnuť každých sto kilometrov z nádrže aj osem litrov, ale na takú jazdu budú zle reagovať deti a zjedený obed.

Transformer

Po vypnutí sa z auta ešte hodnú chvíľu ozývajú zvuky elektromotorov a znie to tak, akoby sa van preskupovalo na kozmického robota. To sa len zasúva displej navigácie a HUD. Za cenu niečo cez 26 tisíc eur mu v nič nechýba. Teda vlastne áno, nevyhnutne mu treba predný parkovací senzor, lebo predok je z miesta vodiča neprehľadný. Potom by už bolo všetko v poriadku. Len treba rátať s tým, že aj v tejto triede je plná ponuka konkurentov ako Renault Grand Scénic, ktorý má tiež dvojliter a automat, či Citroën Grand C4 Picasso.

Motor R4
Objem 1997 cm3
Výkon 120 kW (163 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 340 Nm pri 2000 ot/min
Prevodovka Automat 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4529 mm
Šírka 1825 mm
Výška 1647 mm
Rázvor osí kolies 2727 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1821/2330 kg
Batožinový priestor 689/2506 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 190 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,5 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 7,9/5,6/6,4
Emisie g CO2/km 167