Test Peugeot 308 SW GT BlueHDi: Impérium vracia úder

Keď sme mali na test GT ako kombi pred faceliftom, tak sme použili na nadpis tematiku z Hviezdnych vojen. Teraz v nej pokračujeme. A nie, neskončí sa to zle, ako s Hviezdou smrti, ale niekoľko paralel sa nájsť dá. Nová bola lepšia ako predchádzajúca. A Peugeot 308 SW GT s naftovým motorom je tiež lepší ako predtým.

Na test sme mali znova naftovú alternatívu, ale mierne vylepšenú. Dizajn si všimne každý, je omnoho športovejší, najmä v prednej časti. Ale menej ľudí bude vedieť, že niečo zásadné sa udialo aj na pohonnom ústrojenstve.

Rýchle sťahovanie

Aj keď to tak nevyzerá, tak Peugeot 308 SW GT s naftovým motorom má niekoľko zásadných konkurentov. Čo takto Octavia RS TDI Combi? Alebo Leon FR TDI? Ford Focus ST TDCI? Je ich celkom dosť. Ale aj tak má Peugeot niečo extra. Žiadny z konkurentov nemá osemstupňový automat. A nehovoríme o dvojspojkovej prevodovke, ale o hydrodynamickom meniči od japonského Aisinu. Je logickým nástupcom šesťstupňovej prevodovky pred faceliftom.

A prevodovka je fakt vynikajúca. Rovnako vlastne ako motor. Naftový agregát je síce ťažší ako benzínový, ale stále vie ponúknuť veľa. Má výkon 130 kW (177 k) a krútiaci moment poriadnych 400 Nm. Reálne má auto dosť výkonu v akejkoľvek legálnej rýchlosti.

Naštartujete tlačidlom za radiacou pákou, ale už takou ako má aj 3008 a 5008. Motor je počuť, má naftový prejav. So zohriatim bude agregát kultivovanejší a vyhne sa akémukoľvek traktorovému podtónu. Stále je to však naftový motor. To konštruktéri vyriešili po svojom. Zapnete režim Sport a okrem toho, že stvrdne riadenie, zrýchli sa radenie a zmení citlivosť plynu budete mať aj nový zvuk, ale cez reproduktory. Nie je zlý, ale naozaj nevieme, kto si pripustí taký sebaklam. Koniec-koncov, motor neznie, na naftu, vôbec zle. V nastaveniach umelý zvuk kľudne vypnite.

V športovom režime budete mať z auta radosť aj na inej ceste ako diaľnici, kde ponúka od 120 naozaj dobré zrýchlenie. V zákrutách je auto dlho stabilné, ale vo volante to nejako necítite. Možno trocha citu by z neho spravilo najlepší kombík triedy. Aj keď ním pravdepodobne je aj teraz. Jednoducho, ak oželiete ten cit vo volante, tak budete mať z jazdy radosť.

Podvozok má predsalen trochu tvrdšie nastavenie, veď GT má byť športovejšou verziou. Zároveň sa však nedá povedať, že by auto bolo uhrkané a nepohodlné. Zvládnete na ňom aj dlhšie cesty, veď má výborné sedadlá. Ich mohutnosť zmenšuje priestor na zadných sedadlách, ale stále ho zostáva akurát.

Nielen okresky, ale aj diaľnice

Po diaľnici si zvolíte režim Eco, alebo necháte normálny. Motor sa ustáli na fakt nízkych otáčkach. Pri 130tke točí iba 1 750 otáčok. Na obligátnej nemeckej diaľnici sme skúsili aj otáčky pri 180tke. A zaznamenali sme poriadny šok, otáčky sú stále nízke,  iba 2 500. To tiež znamená aj prijateľnú spotrebu.

Nejdeme sa hádať, dokážete jazdiť až príliš blízko 5-litrovej hranice. Zväčša zhora. Lenže to nebudete robiť. Príval krútiaceho momentu sa dá nazvať návykovým a plyn budete posielať ku podlahe naozaj často. Ak to budete robiť, stále sa viete dostať do sedem litrov. Sedem litrov naozaj dynamickou jazdou.

Na cestovanie potrebujete aj priestor. Vpredu je super, a naviac je všetko prehľadné. Škoda, že Peugeot nepoužil i-Cockpit druhej generácie s displejom miesto ukazovateľov pred vodičom. Sem by sa hodil, ideálne s nejakou šialenou témou, ako mal Reventon od Lamborghini. Ale aj súčasné prístroje vyzerajú super, zaujímavo pôsobí naopak stúpajúci otáčkomer. Najskôr vás to bude trochu znervózňovať, ale zistíte, že je to príjemná zmena. Menej príjemná je stupnica stavu paliva. Je na nej naozaj ťažké odčítať, koľko paliva ostáva. Aspoň, že ukazovateľ dojazdu je celkom presný.

Priestor na zadných sedadlách trochu zmenšujú spomenuté mohutné predné sedadlá. Ale zmestíte sa tam. Dvaja ideálne, lebo tvar sedáka troch naozaj nefavorizuje. Do kufra sa však zbalia aj piati. Peugeot 308 SW má naozaj obrovský batožinový priestor a ani GT sa z tohto tvrdenia nedá vylúčiť.

Reálny svet

Jasné, poviete si, že kombi, nafta, ťažký predok. A máte vlastne pravdu, toto nie je úplne športové náčinie, aspoň tak to vyzerá na papieri. Lenže akonáhle začnete posúvať hranice, tak zistíte, že v reálnom svete je práve táto kombinácia nechutne rýchla.

Prevodovka spôsobila, že kým predtým pôsobil motor, že nie je úplne dokonale zladený so šesťkvaltom, teraz na túto tému nepoviete ani slovo. Dokonca agregát použitím osemstupňového hydrodynamického meniča naozaj ožil. Možno je práve 308 SW GT na naftu naozaj univerzálnym autom, ak nepotrebujete navštevovať terény. Tie fakt nedáva, to vidno už na prvý pohľad. Na prvý, možno druhý, pohľad si všimnete aj koncovky výfuku v zadnom nárazníku. Sú falošné ako úsmev tej zlatokopky, ktorá vás videla vystupovať z požičaného Mercedesu. Dizajn je dizajn.

No more manuals

Manuál už v GT nie je. A ani nebude. Kým pred faceliftom ste vedeli obstarať benzínovú alternatívu s ručným radením, teraz to už nepôjde. Aj THP, s výkonom zvýšeným na 165 kW (225 k), má osemstupňový automat. Teoretický spotrebový rozdiel je, na papieri, iba 1,3 litra na sto kilometrov. Jasné, že lepšie vychádza naftový motor. Naftový motor je dokonca o 500 eur lacnejší ako benzínový. To z neho robí naozaj výhodnú kúpu. A keďže GT má už v základe takmer všetko, reálne nepotrebujete za nič priplácať. Teda okrem farby. Modrá je naozaj brutálna. A čo ak chcete manuál? Jednoduchá odpoveď, kúpte si krátke GTI!

A teraz reálne, že aj vy chcete ten benzínový motor? Nech je nafta akokoľvek dobrá, benzín má aj reálne športovú zvukovú kulisu. Kašlať na spotrebový rozdiel.

Peugeot 308 SW GT BlueHDi 177 EAT8

Motor R4 nafta
Objem 1997 cm3
Výkon 130 kW (177 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 2000 ot/min
   
Prevodovka Automatická 8 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4585 mm
Šírka 1863 mm
Výška 1472 mm
Rázvor osí kolies 2730 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1592/2020 kg
Batožinový priestor 660/1775 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 223 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,4 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,1/4,2/4,6
Emisie g CO2/km 120