Peugeot 308 prešiel modernizáciou. Tej sa nevyhli ani športové verzie, ale technicky sa najviac zmenila ostrejšia naftová alternatíva 308 GT, ktorá má miesto šesťstupňového automatu osemstupňový. Peugeot Sport vrcholný model ale nechal takmer rovnaký.
Najväčšou zmenou sú iné farebné kombinácie a niektoré diely karosérie. Inak je to stále výborný hothatch, ktorým bolo GTi už doteraz. A necháva si aj niektoré neduhy, ktoré tiež mal už doteraz. Chápeme, nie je ľahké ich eliminovať, žiadalo by si to až príliš veľké a nákladné zásahy.
Polomodrý
Kým pôvodnú verziu sme mali v čisto červenom odeve karosérie, Coupé Franche dáva trochú iný pohľad na to ako sa delia farby. Dvojfarebná karoséria je, v tomto prípade, naozaj na zmätenie protivníka a potenciálne aj príslušníkov. Modrý predok je totiž šikmou líniou seknutý na zadných dverách, kde začína čierna farba.
Berieme, niekomu sa práve toto môže páčiť, ale my sme skôr za jeden odtieň a dobrý. Ku modrému predku sa napríklad akosi príliš nehodí červená línia v spodnej časti nárazníka. Mimochodom, nárazník je úplne iný a je omnoho agresívnejší vďaka väčším otvorom na prívod vzduchu po stranách. Nová je aj maska chladiča, podobne ako na bežných 308.
Naozajstným šokom, niečim, čo sa nestáva často a pri prvom teste sme to prehliadli, sú koncovky výfukov. Peugeot 308 GTi má jednu na každej strane, ale nie sú iba výrezmi v nárazníku. Pružným elementom sú spojené s reálnym výfukovým potrubím! Nie, 308 GTi na tomto poli neklame.
Veľké ambície predvádza aj obrovskými, až 19-palcovými diskami, ktoré len tak-tak vlezú do blatníkov. Toto nie je veľké auto, takže pneumatiky sú len takou šupkou. Ale tu sa zmena nestala, sú rovnaké ako doteraz, takisto ako aj veľké brzdy ostali totožné.
Športový aj vnútri
Samotnú športovosť prezrádzal kedysi malý volant. Nebolo športové auto, ktoré ho nemalo. A preto celý modelový rad nových Peugeotov musí predsa byť športový, nie? V 308 GTi je volant naviac výrazne tvarovaný, má perforovanú časť kože na povrchu, má odznak GTi a nutné zrezanie v spodnej časti. Je však stále malý. Ale v tomto aute vám to vôbec nebude vadiť, lebo so športovými ambíciami to naozaj myslí vážne.
Druhý prvok, prezrádzajúci športové snahy sú sedadlá. Predné majú výrazný tvar, ktorý dokáže podržať v zákrutách. Výplne však nie sú príliš tuhé, takže vás neunavia ani počas dlhých presunov. Ak by náhodou, tak môžete priplatiť za masážnu funkciu. Ale nečakajte sofistikovanú masáž akú môže mať 3008mička, tu máte len nafukovanie a vyfukovanie bedrovej opierky.
Predné sedadlá sú však mohutnejšie ako tie obyčajné. To trochu bude vadiť cestujúcim vzadu, ktorí môžu pociťovať klaustrofóbiu z menšieho miesta na kolená a tiež na hlavu. Malý hatchback predsa nejde nafúknuť, že? Hlavne, že sa pasažieri vzadu môžu pripútať a majú sa čoho chytiť. Oči budú mať pri ostrých prejazdoch aj tak zavreté.
Kufor je úplne o niečom inom, je naozaj veľký, teda na veľkosť auta. Kľudne sa do neho zbalíte aj na päťdňový roadtrip na okruh Spa Francorchamps. Veď aj tak nikto z rodiny s vami nebude chcieť ísť a kamošovi stačí batoh s GoPro kamerami a foťákom.
Hothatch’s finest
Hothatch má byť síce výkonný, ale má byť aj každodenne použiteľný. Peugeot 308 GTi spĺňa všetky základné požiadavky. Je neuveriteľne a návykovo rýchly a o praktickosti sme napísali pár riadkov vyššie. Ku statusu ideálneho hothatchu mu však malý kúsok chýba.
Naštartujete motor, podvedome viete, že to je „iba“ 1,6-tka, ale tiež viete, že ako verzia by Peugeot Sport má až 199 kW (270 k) a krútiaci moment 330 Nm. Natankujete stovku a vyrážate. Malý volant sa zrazu nezdá ako výmysel marketingového oddelenia automobilky. A to ešte nejdete naplno. Bude vám chýbať niečo, čo bude hovoriť o teplote oleja a stupnica paliva, či teploty motora je celkom nečitateľná, ale nebude vám to vadiť.
Pri bežnej jazde bez diaľnic, na zimných a bez výraznejšieho dráždenia kľudne udržíte apetít do 7 litrov. S diaľnicami okolo 8. Len kvôli tomu asi hothatch kupovať nebudete. Budete ho kupovať kvôli dobrému pocitu z rýchlych prejazdov zákrut. A aj ten sa dostáva. Auto má až neuveriteľný pocit ľahkosti. Platforma EMP2 je základ, ale toto je skôr o vyváženosti.
Prudké prejazdy naviac podporuje mechanický samosvorný diferenciál Torsen. V reálnom svete viete všetko prechádzať až neuveriteľnými rýchlosťami. Len škoda, že chýba cit vo volante. Motor je výborný a má aj dobrý zvuk, aj keď v režime Sport prifarbený reprákmi Denon, podvozok je dobre nastavený a dokonca aj prevodovka má celkom príjemný chod. Od mechanického koncertu Civicu Type-R má ďaleko, ale v Peugeote ide o jednu z najlepších prevodoviek, aj keď má zbytočne veľkorysú kulisu a dlhé dráhy.
Na každý deň
Keď si kúpite Peugeot 308 GTi a budete na ňom chcieť jazdiť každý deň, nebudete ľutovať. Za cenu okolo 30 tisíc toho ponúka naozaj veľa. Len odporúčame miesto dvojfarebnej karosérie, nech je akokoľvek príťažlivá, investovať do vyhrievaných sedadiel. V zime nám poďakujete. Reálne vám nebude vadiť ani naozaj stará koncepcia ovládania tempomatu, pochádzajúca ešte z pôvodného modelu 307 a dokonca prehliadnete aj pomalší displej, hlavne, že tlačidlo vnútornej cirkulácie vzduchu je samostatné. O správnosti rozhodnutia vás presvedčí každé zrýchlenie a každý ostrejší prejazd zákruty, 308 GTi je naozaj silným zástupcom hothatchov.
Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport
Motor | R4 benzín |
Objem | 1598 cm3 |
Výkon | 200 kW (270 k) pri 6000 ot/min |
Krútiaci moment | 330 Nm pri 1900 ot/min |
Prevodovka | Manuálna 6 stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4253 mm |
Šírka | 1863 mm |
Výška | 1446 mm |
Rázvor osí kolies | 2617 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1395/1790 kg |
Batožinový priestor | 420/1228 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 6,0 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 8,1/4,9/6,0 |
Emisie g CO2/km | 139 |