Test Opel Crossland X: Francúzsky šmrnc pre nemeckého pedanta

V roku 2017 bol ukončený proces prechodu automobilky Opel, ktorá patrila pod General Motors, do koncernu PSA. Od tohto významného kroku už pretieklo mnoho vody a zmeny začali byť evidentné. Mali sme možnosť odskúšať si ich v aktuálnom modeli Crossland X s najnovšie ponúkaným dieslovým motorom v kombinácií s automatickou prevodovkou. Je tu zima, sneh a mráz, otestovali sme teda snáď všetko, čo nám toto SUV ponúklo.

Bi Color mu pristane

V uplynulých rokoch sa stal veľmi obľúbeným trend kombinácie farieb, či už na karosérií alebo v interiéri. Testovaný Crossland X nie je výnimkou, čierna strecha, spätné zrkadlá, zbytok karosérie bielej farby. Prechod ale nie len tak náhodný. Čierna pokračuje až na posledný stĺpik, predel zabezpečuje chrómová lišta, ktorá rámuje okná a končí až nad zadným svetlom. Veľmi pekný a elegantný detail. Vzhľad SUV podporuje mnoho prvkov, typických pre tento segment.

Nelakované oplastované prahy, lemy blatníkov, spodná hrana predného nárazníka, ten zadný dostal lakované jadro. Dvojfarebné sú aj kolesá, veľkostne aj dizajnom veľmi príjemne zapadajú do celku. Dvierka nádrže pôsobia trochu komicky, sú skutočne nadštandardne veľké, no majú svoje opodstatnenie. Vedľa viečka nádrže je umiestnené druhé, na AdBlue. Vozidlo je vysoké, nastupovanie do kabíny maximálne komfortné. Pocit veľkorysého priestoru umocňuje aj panoramatická strecha, no ak na hviezdy, dážď, sneh, občas aj slnko nad hlavou chuť nemáte, roleta prekryje tento výhľad a to celkom rýchlo.

Centrum diania

Kokpit je tak trochu kombinácia z aktuálnych modelov Peugeot a samotného Oplu. Vstup do vozidla je bezkľúčový, taktiež štartovanie. Na to slúži tlačidlo na palubovke. Budíky pred vodičom sú analógové, medzi nimi je digitálny displej kombinujúci funkcie palubného počítača a ukazovateľa aktivovaných asistenčných systémov, je prehľadný a dobre čitateľný. To je všetko fajn, no bez volantu to nepôjde. A to je prvok, ktorý sa im v OPSA skutočne vydaril. Je trochu väčší, žltou niťou obšívaná koža je veľmi príjemná, veniec tvarovaný tak, že presne padne do ruky, držanie je pohodlné aj pri dlhších trasách. Multifunkčné ovládanie je intuitívne, tlačidlá prístupné a logicky usporiadané. Vzhľadom na ročné obdobie nás mimoriadne potešilo tlačidlo v strede pod ľavým palcom, vyhrievanie kormidla má akurátnu intenzitu aj kontinuitu, žiadne spaľovanie pokožky dlaní.

Ovládanie klimatizácie je prevažne klasickým spôsobom na stredovom paneli pod displejom, no ak vám viac vyhovuje komplexnejší spôsob, môžete využiť aj infotainment dotykovú obrazovku. Lakťovú opierku má vodič sám pre seba, vychádza priamo zo sedadla. Keď je stiahnutá dole, zasahuje do držiaka na nápoje a taktiež trochu komplikuje použitie ručnej brzdy. Je to ale najmä o zvyku, stačí ju po zastavení vyklopiť a nepostrehnete, že je niečo nekomfortné. Vyhrievané sedadlá sú dizajnovo zaujímavé, no tvarované menej pohodlne, pri dlhších trasách sme pocítili absenciu bedrovej podpery. Pasažieri vzadu, čo sa týka priestoru, netrpia. Miesta na hlavu je dostatok aj pri vyššej postave, taktiež kolenami nikto nebude atakovať chrbty predných sedadiel. V prípade núdze sa potlačia aj traja, nie je to úplne optimálne, ale k fyzickým atakom nebude dochádzať.

Treba zohriať

Dieslový agregát sa dnes pomaly z ponuky automobiliek vytráca. Aj typickí predstavitelia naftových modelov, kde benzín bol až na druhom mieste, presmerovali svojich zákazníkov k zážihovému motoru. Opel ale ešte zachoval v ponuke aj vznetové motory, ktoré prepracovali k emisným hodnotám nižším, ako má s benzínom. Testovaný kus mal pohonnú jednorku s objemom 1,5 litra, podporenú turbom, s výkonom 88 kW (120 k). Automatická 6-stupňová prevodovka mala prevody vyladené tak, aby tlačila produkované emisie zo spaľovania čo najnižšie. Následkom je podtáčanie motora do nezvyklých otáčok. Kým sme si zvykli, pár chvíľ sme prežívali v domnení, že motor zhasne pri prejazde retardéra na ceste. Citeľné to je najmä, keď je motor studený, zvukom dával najavo svoju nevôľu.

Otáčky nízke, prevodovka sa ešte neprebudila, no po zohriatí sa obe hlavné časti vozidla ustálili. Zámer je to zaujímavý, no prax niekde inde, otáčky pod hranicou efektívnej odozvy akcelerátora mali za následok neustále stláčanie pedálu a vyháňanie účinnosti motora vyššie, ako zabezpečovala automatická prevodovka sama. Z toho vyplýva aj menšia svižnosť v spodných hraniciach otáčkomera. No má to aj pozitívny dopad, diaľničné prejazdy aj pri časovej tiesni zvláda Crossland X v hodnotách, ktoré si zaslúžia pochvalu. Iba 2600 otáčok pri 140 km/h je predzvesťou dobrej výdrže motora. Keď sme už na diaľnici, aj v krízových situáciách sme si pochvaľovali, agilita motora vo vyšších rýchlostiach je na inom leveli, ako v nízkych, zrýchliť z tempomatovej hodnoty na únikovú od skupinky „vychovávaniachtivých“ vodičov bolo príjemné. Deklarovaná spotreba 5,0 litra (WLTP) je, ako sme si aj pri NEDC zvykli, ťažšie dosiahnuteľná hodnota. Reálne sme sa dostali na hodnotu 6,2 litra/100 km, pri kombinácií diaľnica/mesto v pomere 50:50.

SUV, tak trochu

Segment SUV sa zmenil. Už to nie sú len vozidlá určené aspoň pohotovostne do terénu. Ide skôr o atraktívnejšiu náhradu MPV, vysoké, priestranné s pohodlným nastupovaním. Nedajte sa zmiasť písmenom X v označení, neznamená pohon 4×4, testovaný Crossland X mal poháňanú len prednú nápravu. Čakali sme mäkší, komfortnejší podvozok, no bol, naopak, značne tvrdý a tuhý. Prispeli určite aj 17-palcové kolesá, no každú jamu, retardér, hrboľ, sme spoľahlivo registrovali.

Má to ale aj druhú stránku, žiadne nakláňanie pri rýchlejšom prejazde zákrut, čo je pri výške vozidla 1605 mm celkom príjemné. Takže SUV segment sa prejavil najmä v skvelom výhľade, v možnosti zdolávania obrubníkov a neupravených príjazdov k staveniskám v mestskej džungli. Priestoru taktiež nie je čo vyčítať, batožinu uložíte pohodlne, podlaha je rovná, no skrýva aj druhé poschodie, prekvapivo flexibilné. Uložíte napríklad ruksak do medzipriestoru, poviete si, toto nezavriem, no po zatlačení vrchnej podlahy na miesto zistíte, že áno. Rodinu teda pobalíte tak akurát.

Konektivita level 2.0

Všetci sú online, Crossland X nie je výnimkou. Panel zábavy, v podobe dotykového displeja v stredovom paneli, ponúka možnosť rozšírenia funkcií cez Apple CarPlay i Android Auto. Spárovaním s múdrym (občas však otravným) telefónom aktivujete aj hlasové ovládanie. Samozrejmosťou je navigačný systém 5.0 IntelliLink, ktorý je rýchly, presný a prehľadný. K prehľadnosti o jazde dopomáha aj výškovo nastaviteľný Head-Up displej pred vodičom. Poskytuje informácie o prebiehajúcej jazde, povolenej maximálnej rýchlosti aj o nastavení tempomatu. Ak vám z akéhokoľvek dôvodu tento prvok nevyhovuje, podržíte tlačidlo nočného režimu a displej sa zaklopí pod palubovku.

Pomocníkov jazdy je tu viacero, tempomat, aj keď nie adaptívny, udržiava rýchlosť bez problémov, aj výstraha vybočenia z jazdného pruhu funguje spoľahlivo, dokonca aj pri vydratých alebo soľou a štrkom prekrytých čiarach. Pasažieri väčšinou to, čo rieši šofér nevnímajú, podstatnejšie je skôr pohodlie a vyplnenie času počas presunu. Sound systém ponúka 7 kvalitných reproduktorov, dva USB vstupy, takže súkromný koncert nebude garážovým predstavením. Ani nabíjanie telefónu už netreba riešiť cez 12 V zásuvku, priestor pre bezdrôtové nabíjanie je samozrejmosťou, chválime jeho flexibilitu. Položíte, zasvieti zelená kontrolka a neriešite- Žiadne centrovanie do vyznačeného priestoru nie je potrebné.

Financie a spol.

Suma sumárum, za 24 990 (23 590 akčná) plus príplatkové detaily máte SUV bez štvorkolky s množstvom prvkov interiérových vychytávok. Vplyv francúzskeho koncernu sa prejavil, niekomu vyhovuje, niekomu menej, no nepopierateľným faktom je kvalitný trvácny dieslový motor, dnes už pomaly vymierajúci druh. Výhodou automatu pri tomto motore je, že ponúka až 6 prevodových stupňov, kým manuál má len päť.

Opel Crossland X Ultimate 1,5 CDTI 6AT

Motor R4 nafta
Objem 1499 cm3
Výkon 88 kW (120 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 300 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Automat 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4212 mm
Šírka 1765 mm
Výška 1605 mm
Rázvor osí kolies 2604 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1286/1855 kg
Batožinový priestor 410-520/1255 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 183 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,5 s
Spotreba (komb) 5,5-5,0 l/100 km
Emisie g CO2/km 144-130