Test Opel Astra: Ďalšia silná karta Stellantisu

Opel Astra je jedným z modelových pilierov nemeckej značky a na trhu je už od roku 1991. Aktuálna, teda šiesta generácia, je produktom koncenu Stellantis, čo znamená, že je súrodencom Peugeotu 308, s ktorým zdieľa platformu. My sme testovali verziu s benzínovým, 1,2 litrovým benzínom PureTech s výkonom 96kw/130 koní vo výbave Elegance.

Naša Astra mala výrazný modrý lak a 17″, čierno-strieborné disky kolies s rotorovým dizajnom. Ich ostré lopatky veľmi dobre pasujú k celkovému vyzneniu Astry. Dizajn karosérie totiž využíva práve ostré uhly s minimom zaoblení a oproti Peugeotu 308 je viac priamočiary a jednoduchší. To je ovšem dobré, keďže obe autá sú tým pádom jasne rozlíšiteľné a každé z nich si razí vlastnú dizajnovú cestu. Astra má vpredu takmer rovnú čiernu masku spojenú s lichobežníkovými svetlami s LED denným svietením v hokejkovom tvare a celú túto koncepciu Opel nazýva Vizor. Rovnaký tvar majú cele zadné svetlá s čiernou optikou. Predná kapota je v strede ozvláštnená výstupkom a malá plutva je prítomná aj na zadnom krídle. Tretí stĺpik je zasa ozdobený detailom žiabrov. Celkovo je dizajn novej Astry moderný, odlíšiteľný a odvážne ostrý, čo je v kontraste s väčšinou nových áut, ktoré sa spoliehajú skôr na obliny.

Kabína je tiež ostro rezaná a samotná palubná doska je mierne natočená na vodiča. Do oka padne volant, ktorý je väčší než v Peuegote 308 a zaujme tenkým spodným ramenom v striebornej. Za ním je 10″ palubný štít doplnený o rovnako veľký infotainment. Grafika aj reakcie sú veľmi dobrým štandardom triedy a celé je to obložené čiernym, piánovo lesklým obkladom. Ruku na srdce, nie sme jeho veľkými fanúšikmi, keďže priťahuje otlačky prstov aj prach. Ak sa vám ho ale zázrakom podarí udržať čistý, nemáme zásadné výhrady, aj keď podľa nás existujú aj lepšie riešenia. Pekným prvkom, ktorý sa nám zasa páčil, je bledý pás pred spoujazdcom, predeľujúci dve rôzne druhy obkladu palubnej dosky. Skvelé sú sedadlá s certifikátom AGR a to po stránke pohodlia aj opory ale aj dizajnovo. Šedá látka je veľmi pevne a kvalitne vyzerajúca a šedá kožená časť na vrchu osvieži. Biely pás je tiež pekný, avšak extrémne náchylný k znečistieniu. Stredový tunel je podobný ostatným súrodencom od Stellantisu, teda miniatúrny volič prevodovky a jazdných režimov so stojanom na poháre a lakťovou opierkou s odkladacím priestorom. Nechýbajú odkladacie priestory s roletami. Vo výbave Astry nám trochu chýbalo bezdrôtové dobíjanie mobilu, inak je tu ale úplne všetko, čo je treba. Navigácia, parkovacie kamery, Apple aj Android konektivita bez kábla, vyhrievanie volantu aj sedadiel. Výhodou je, že Astra má pomerne veľa fyzických tlačidiel, ktoré sú nerušivo malé, ale stále dostatočne veľké na to, aby boli presné. Samotné materiály v kabíne patria medzi tie lepšie v triede, rovnako aj spracovanie. Priestorovo je to v Astre tiež v pohode, vpredu nie je žiaden problém, vzadu je to na dlhšie trasy skôr pre dvoch ľudí, ktorí ale nebudú pociťovať žiaden výrazný diskomfort a v rámci triedy sa rozhodne nie je za čo hanbiť. Super je 422 litrov batožinového priestoru, čo z Astry robí premianta triedy v tejto disciplíne.

Predné kolesá Astry poháňalo 96kW/130 koní a 230Nm. Tie sú výsledkom benzínového motora PureTech s objemom 1,2 litra. Rovnaký motor používajú aj ostatní súrodenci z koncernu a nie je teda žiadnou neznámou. Avšak, ide o veľmi kultivovaný agregát s hladkým chodom a príjemne utlmeným zvukom. Má síce iba tri valce ale vôbec ho to nehandicapuje. Na stovke je za 9,7 sekundy, čo pre bežný život bohato stačí, najmä ak v aute jazdia iba dvaja. My sme s ním dokázali jazdiť za 6,7 litra na sto kilometrov, avšak nijako výrazne sme sa neobmedzovali, ale zároveň dodržiavali predpisy. To je prijateľná hodnota a aj keď nie je vyslovene šokujúco nízka, motor by sme aj tak odpurúčali všetkými desiatimi a to práve pre jemný chod a kultivovaný prejav spojený s dostatočnou dynamikou. Práve tento trojvalec nám príde ako dobrý a poctivý základ, ktorý naviac skvelo spolupracuje s osmestupňovým automatom. Výkonovo nestráda a spotreba nezruinuje, pocit z jazdy je výborný. Podvozok je naladený trochu tuhšie, avšak o to lepšie auto drží na kvalitnom povrchu a do zákrut sa vrhá s hravosťou a istotou. Výkon 130 koní zvláda ľavou zadnou a kľudne by zniesol aj o pár desiatok viac. Riadenie má tiež príjemnú odozvu a v rámci triedy ide o rozhodne jedno z tých áut, ktoré sú viac zamerané na vodiča a jeho dynamický pocit z jazdy.

Opel Astra je dizajnovo určite jedným z najzaujímavejších áut triedy. Nebojí sa ostrých a jasne odlíšiteľných, rovno rezaných tvarov, čím sa líši od súrodenca s levom v znaku, ale aj od väčšiny konkurencie. Kabína je tiež kvalitne a minimalisticky navhrnutá, vyzdvihujeme v nej najmä pohodlné sedadlá s certifikátom a tiež bohatú výbavu. Benzínový trojvalec so 130 koňmi je podľa nás skvelou a univerzálnou voľbou, ktorá uspokojí väčšinu zákazníkov. Má dostatok výkonu pre bežné situácie, tichý a hladký prejav a spotrebou tiež neurazí. Za 27 490 eur s DPH je nová Astra v tejto špecifkácií silným hráčom.

Opel Astra 1,2 PureTech Elegance

Motor R3 benzín
Objem 1199 cm3
Výkon 96 kW (130 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 230 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Automatická osemstupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4374 mm
Šírka 1860 mm
Výška 1441 mm
Rázvor osí kolies 2675 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1371/1880 kg
Batožinový priestor 422 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 210 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,7 s
Spotreba (WLTP) 5,8-5,6
Emisie g CO2/km