Svet je čierno-biely, väčšina ľudí zastáva extrémne názory. Buď je niečo dobré, alebo je to zlé. V niektorých prípadoch je všetko zlé, alebo všetko dobré. Všetko dobré však môže byť pod vplyvom zakázaných substancií.
Tak isto je motoristický svet rozdelený na dve časti. Prvá ospevuje modely Subaru, druhá Mitsubishi. Nehovoríme o Justy a Colte. Ale o Impreze, či teraz už len WRX a WRX STI a o modeloch Evolution všetkých generácií. My by sme brali napríklad Bugeye STI, ale aj Evo VI Mäkkinnen Edition. Rande s WRX STI bolo už pomerne dávno, tak nebudeme porovnávať. Veď sme osedlali Lancer Evolution IX s americkou špecifikáciou.
Čierna je nová čierna
Môžete ho mať v akejkoľvek farbe, ak to je čierna. To povedal Henry Ford pri prvej masovke s názvom Model T. Pri Eve je možností viacero, v ponuke bolo až nechutne dokonalé modré, krikľavé žlté, strieborné, červené a svoje miesto si našlo aj pár ďalších odtieňov.
Ale žiaden z nich asi nevyvoláva v spätnom zrkadle také pocity úzkosti ako práve čierna. Keď idete pred ním, tak máte automatické nutkanie uhnúť sa. To ale ani z ďaleka nie je nutné, veď Evo vás predbehne pri trochu väčšom rozostupe áut oproti s razanciou prirovnateľnou k týždeň hladnej mačkovitej šelme skáčucej na turistu s širokouhlým objektívom na fotoaparáte.
Za agresiu v tvaroch môže predný nárazník s otvorom na prívod vzduchu ku chladiču a intercooleru. Do otvoru by sa zmestil aj posledný CRT monitor, ktorý trónil na stole vo vašej počítačovej miestnosti. Zdá sa, že dizajn sa od predstavenia Evo VII nezmenil, ale čert sa schováva práve v detailoch ako nárazníky.
Pohľad zozadu jasne identifikuje americkú verziu, veď má len malý výrez na evidenčné číslo. No, vlastne vpredu asi ani nebolo nainštalované. Aj tak toto auto vidia všetci najmä zozadu. Nárazník však vzadu neupúta tak ako obrovské krídlo. Tak veľký barový pult snáď nemal ani Očko zo seriálu Simpsonovci. Jasné, ten mal bar o niečo väčší, tu sme prehnali, ale na krídle sa spokojne najedia v prípade takeaway fastfoodu traja ľudia. Možno by sa vedľa seba vopchali na karbónovú dosku aj štyria, ale to sme neskúšali.
Pohodlie je pre bábovky
Ak máte radi široké sedadlá s pružením filtrujúcim každú nerovnosť, tak máte asi jasno, že Evo nebude to správne auto pre vás. Keď sadnete do tvarovaných sedadiel s vyššími bočnicami, máte okamžite pocit, že toto auto nie je iba pre štíhlych ako Ford Focus ST, či jeho verzia kombi. Toto je aj pre šoférov s mohutnejšími proporciami, sedadlá nie sú také úzke.
Volant tiež neprezrádza na prvý pohľad ambície vodičovi. Tvarovanie venca je veľmi dobré, ale vizuálne stvárnenie pripomína bežnejšie autá. To až do chvíle, kedy zistíte, že ramená sú naozaj z kovu a nie len z plastovej imitácie.
Pohľad ponad stred volantu ukáže veľký počet budíkov. Aby ich nebolo málo, tento exemplár pridal naviac tlak turba. To sa môže hodiť najmä pri nastavovaní parametrov. Keď sedíte za volantom a rozhliadate sa okolo, zisťujete, že táto beštia nie je z pohľadu interiéru vôbec ničím zaujímavá. Maximálne upúta doplnkový ovládač Greedy a karbónová hlavica radiacej páky. Inak je všetko akési nezaujímavé a skoro nudné. Nemá to ani len omrvinku z ukričanej zložitosti Pagani Zonda.
Ak na auto pozriete ako na úžitkovú vec, tak budete prekvapení. Dokáže v kľude odviezť štyroch, či piatich ľudí a zostane priestor aj na batožinu. Využiteľnosť na rodinné výlety je teda argumentom, ktorý môžete predniesť manželke/manželovi ako racionálnu stránku vozidla. Ale popri celkovej nenápadnosti čiernej to bude asi jediný schodný argument, ktorý by mohol nakloniť ručičky váh v prospech výberu tohto auta. A ešte vlastne možno zaváži aj zadný stierač americkej verzie, ale ten má najväčšiu šancu ako prvý prispieť k odľahčeniu. Je obludný.
Pľuje oheň, je to drak
Keď si všetko zvonka aj zvnútra pozriete, tak čakáte len na jeden jediný okamih. A to na naštartovanie. Dvanásťročný chlapec síce skonštatoval, že nad Evom by Paťov Bavorák vyhral, ale to bola len degenerácia súčasným hip-hopovým ošiaľom. Prišiel na to hneď v momente rozbehu Evolúcie dopredu.
Darwin by mal radosť. A vodič tiež, najmä z potenciálu zisku ceny tohto významného vedca. Tá sa udeľuje za prínos do kvality genofondu odstránením vlastnej slabej vzorky. Evo ponúka aj samovražedné tendencie. Stúpate na plyn aj keď už neviete, či to dáte. Podobne ako drogovo závislý siaha po fete aj keď vie, že ho to raz môže zabiť.
Ľavú nohu vám Evo vytrénuje. Leg Day? Stačí pravou. Spojka je tuhá. A jej reakcie tiež nepatria medzi vyberané. Môže za to však fakt, že v tomto aute bola špeciálna športová, aby zvládla vyšší výkon cca 294 kW (400 k). Našťastie súčasné nastavenie zostalo niekde pri hodnotách cez 300 koní. Aj to je však zverina a nechápeme, čo koho núti hnať motor k vyššiemu výkonu.
Po krátkom zoznámení sme vybrali trasu, ktorá je domáca, trasu, ktorú máme prejdenú tisíckrát. A to nie je obrazné, ale reálne číslo. Pridávanie plynu sprevádza ukrutné ziapanie, pri jeho ubratí zase blow off ventil vypustí tlaky. Takto sa cíti pretekár rally. Ľudia v okolí sa otáčajú bez ohľadu na vášeň k autám. Niektorí sa točia s uznaním, iní so slovami štvrtej cenovej skupiny na perách. To sú asi Imprezisti, či penzisti? Veď sme po trávniku nešli!
Prvá zákruta dokáže vytiahnuť pomocou nastaviteľného stredového diferenciálu z podvozku maximum. Nastavenie Tarmac posiela viac výkonu na zadok, ale to nie je cítiť, lebo brutálny záťah odopiera vodičovi možnosť vychutnať si presun sily. Každou zákrutou však ide plyn hlbšie do podlahy. Čím rýchlejšie idete, tým máte väčšiu istotu a neohrozenejší pocit. Ste stále bližšie k zisku prestížnej Darwinovej ceny. Ak takto budete jazdiť ďalej, môžu vaši pozostalí prevziať ocenenie im memoriam. Dvojnásobne to platí v noci, lebo pri svetlách svietiacich ako lampáše Snehulienkiných trpaslíkov nebudete nič vidieť. Ale všetci a všetko bude počuť vás, takže stratíte šancu, že pred auto skočí nejaké zviera. To bude zaručene minimálne kilometer vzdialené od cesty, keď začuje kvičanie a strieľanie guľometov do výfuku.
Zastavíte, necháte turbo timer spraviť svoju robotu a premýšľate o tom, akú pesničku ste to chceli na pohrebe mať. A že k tomu nebolo ďaleko. Otočíte sa chrbtom? Nie, sadnete za volant a idete čerta ťahať za vlasy znova.
Evo, či STI?
To, či zvoliť Evo alebo STI je len otázka preferencií a kvality kusov na trhu. Pri súčasných generáciách by sme brali radšej STI. Pri tých predtým nerozhodne, ešte viac v histórii by vyhralo Evo. Ale najlepšie je mať obe. A k nim ešte Nissan GT-R, ak by tie dve monštrá boli náhodou málo.
Mitsubishi Lancer Evolution IX
Motor | R4 |
Objem | 1997 cm3 |
Výkon | 206 kW (280 k) pri 6500 ot/min |
Krútiaci moment | 355 Nm pri 3500 ot/min |
Prevodovka | Manuál 5 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4490 mm |
Šírka | 1770 mm |
Výška | 1450 mm |
Rázvor osí kolies | 2625 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1485 kg |
Batožinový priestor | |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 4,6 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | -/-/- |
Emisie g CO2/km | – |