Mercedes-Benz V300d 4Matic

Test Mercedes-Benz V300d 4Matic: Maybach v prestrojení

Aké auto vám prvé cvrnkne do hlavy, ako Popoluškinmu otcovi, keď si poviete, že chcete vozidlo, čo je luxusné a má extrémne sedadlá a extrémne priestorové pomery? Určite to je Mercedes Maybach, ale má aj alternatívu, ktorá je trochu inkognito. Mercedes triedy V, konkrétne aj s označením V300d, prešiel zopár zmenami a znova prináša maximálny luxus v celkom nenápadnom prevedení.

Čo sa zmenilo a čo ostalo rovnaké sa spolu pozrieme, ale toto auto je fakt brutálne. Je brutálne svojim zjavom, ktorý aj napriek dodávkovému pôvodu výrazne púta pozornosť a je brutálne aj tým, čo v interiéri predvádza. Predvádza maximálny luxus najmä pre tých v zadnom rade sedadiel.

Nie je až tak inkognito

Mercedes triedy V vôbec nekričí, ak má obyčajnú farbu a balík AMG, lebo ten majú všetky prevedenia modelu predané minimálne u nás. Ale neprehliadnete ho, ak ma zvolený balík Exclusive a k nemu disky pripomínajúce kanálové poklopy. Áno, toto prirovnanie je pre Mercedes V300d trochu prehnané, ale stále platí, že tieto koláče sú neprehliadnuteľné.

A rovnako neprehliadnuteľná je aj zlatá farba kombinovaná s obrovskou maskou chladiča. Mne osobne sa práve toto prevedenie páči omnoho viac ako akékoľvek možnosti V300d so športovým zameraním. Toto je vlastne aj konkurent MPV od Lexusu, toto je vrcholná možnosť v segmente veľkopriestorových vozidiel automobilky.

Mercedes-Benz V300d 4Matic

Ale stále platí, že sused vám toto auto závidieť nebude, lebo nebude vedieť, čo je vnútri a rozhodne sa každý druhý nedovtípi, že takéto auto môže stáť kľudne ďaleko cez 100 000 €. Veď toto je Mercedes V300d, s pohonom 4Matic a ak dáte dole nálepku z veka batožinového priestoru, tak môže byť akýmkoľvek modelom, lebo cez zatemnené okná do interiéru vidieť nie je. Môže byť kľudne aj základom, ktorý je za zlomok sumy.

Práve táto neistota hrá modelu vetristo do karát. Ak viete, že by ste mohli byť terčom negatívnych rečí, tak si zjavne nemôžete kúpiť triedu S. Môžete si ale kúpiť toto, čo znamená, že ostanete pod rúškom tajomstva. Je to auto, ktoré je s maximálnou výbavou? Alebo je to len obyčajná verzia? Úplne obyčajná nebude, ale stále bude pôsobiť, aj s balíkom Exclusive a znakom na stojančeku a aj s tými obrovskými diskami s veľkými plochami, celkom nenápadne. Veď pre väčšinu ľudí to je stále dodávka.

Tento V300d skrýva tajomstvo

Konfigurácia interiéru je veľmi subjektívna záležitosť. Vo Véčku môžete mať až 8 sedadiel, ale tento kus má iba 6 sedadiel. V prvom rade sú sedadlá, ktoré majú dokonca aj ventiláciu, v druhom rade sú dve obyčajné a tretí rad, v tomto prípade, ukazoval tie prezidentské, či skôr kapitánske sedadlá s možnosťami všemožného nastavenia a s možnosťami vyhrievania aj ventilácie, prípadne masáže. Sedadlá stoja 8 200 € a kúpite si ich, ak reálne chcete pre svoje deti to najlepšie, alebo sa necháte voziť.

Kombinácia bledého čalúnenia a čierneho koberca vyzerá celkom exkluzívne, akurát musíte dbať na údržbu, ktorá zahŕňa pravidelné vysávanie a ošetrovanie kože, najmä v prípade, že nosíte otierajúcu sa látku na nohaviciach. Mercedes-Benz V300d v tomto prevedení prináša maximum luxusu do interiéru, ktorý sa ale príliš nezmenil oproti minulému prevedeniu.

To som testoval s červenou farbou a presne takýmto usporiadaním sedadiel. Vlastne k usporiadaniu sedadiel mám len jednu výhradu. Podľa mňa by bolo asi najlepšie mať 2+2+3, čiže 7 miest, ale to zas nie je kompatibilné s luxusnými sedadlami. Luxusné sedadlá totiž nesklopíte. A celkovo je manipulácia so sedadlami v Mercedese triedy V, ale aj vo V300d, trochu zložitejšia ako u niektorých konkurentov.

Mercedes-Benz V300d 4Matic

Usporiadanie sedadiel určite nie je nevýhoda, to si volíte na začiatku a môžete mať akékoľvek. Jedinou nevýhodou je azda daň z pôvodu vozidla. To, že bolo auto niekedy vo svojom živote odvodené od úžitkového sa môže občas prejaviť pri prechode priečnych nerovností zvukom od posuvných dverí. Naviac je to umocnené ešte aj väčšími flexibilitami karosérie kvôli presklenému strešnému prvku. Toto je však zriedkavé a trieda V si skôr zaslúži označenie MPV ako dodávka.

Veď o MPV svedčí aj predná časť. Úplne nová prístrojová doska prináša displeje v jednej rovine a stredový displej využíva najnovšiu generáciu MBUX. Dá sa ovládať aj hlasovo, ale to je záležitosťou vyskúšania. Vyskúšate a už hlasovo ovládať nebudete. Ak pre zadných pasažierov na kapitánskych sedadlách prichádza komfort, podobný komfort má aj dvojica úplne vpredu. Má totiž rovnaké možnosti sedadiel a k tomu dokáže jednoduchšie ovládať informačno-zábavný systém, hlasitosť, klimatizáciu, vlastne všetko, čo môže potrebovať. Mercedes-Benz V300d je luxusným krížnikom na dlhé cesty.

Najvýkonnejší motor vo V300d je najlepší

Pri niektorých autách je rovno najdôležitejším bodom pri konfigurácii zvoliť ten najvýkonnejší motor. A Mercedes triedy V rozhodne nie je výnimkou, lebo v takto veľkom aute potrebujete všetok výkon, ktorý mať môžete. Rovno zabudnite na V6, tie už v triede V neexistujú, ale výkonný štvorvalec ich dokáže celkom zaujímavo zastúpiť.

Pod prednou kapotou je teda štvorvalcový dvojliter, spolupracuje s 9-stupňovou automatickou prevodovkou a pohonom všetkých 4 kolies 4Matic. Výkon 174 kW (237 k) sa javí ako optimálny, lebo s menším počtom by rozhodne V300d tak svižné nebolo. Aj tak je svižne tak akurát, akurát na to, aby mohlo do vrecka strčiť väčšinu konkurencie. Za to môže určite aj slušný krútiaci moment 500 Nm.

Mercedes-Benz V300d 4Matic

Spotreba takéhoto vozidla sa pohybuje okolo 8 litrov, ale skôr 8,5. Za 7,5 budete občas jazdiť tiež, ale len málokedy. Skôr to bude o vyšších prísunoch paliva, ale stále adekvátnych takto veľkému autu. Na diaľnici sa dostanete ku deviatke, pričom treba mať na pamäti, že V300d váži 2,5 tony.

Veľké auto s dĺžkou cez 5 metrov sa tvári, že je relatívne komfortné, ale občas sa objaví nejaké horšie podvozkové prekvapenie. Občas môže viacej buchnúť, ale aj to sa dá riešiť. Mercedes triedy V totiž ponúka za príplatok aj vzduchový podvozok. Stojí 2 172 eur (s DPH 20 percent), ale do mojej triedy V by som ho asi dal skôr ako tie extrémne sedadlá. Veď komfort nevychádza len z molitanu výplní foteliek, ale aj z podvozkových komponentov.

V300d je MPV, nie dodávka

Mercedes-Benz V300d nie je obyčajné dodávkové vozidlo, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať vďaka príbuznosti s modelom Vito. Je to exkluzívne MPV, ktoré si ľahko obháji to, že stojí viac ako 120 000 € s DPH 20 percent. A tiež si obháji svoje miesto v luxusnom svete. Monako nemusí byť plné Maybachov, môže byť plné práve takýchto Mercedesov triedy V.

Ale Mercedes V300d s pohonom 4Matic nie je jedinou rybou v tomto rybníku. Vybrať si môžete aj brutálne drahší Lexus LM350h, či už so 7 sedadlami, alebo so štyrmi. Lexus luxusné MPV dotiahol ešte do šialenejšieho záveru, keď postavil na platforme Toyoty Alphard toto. Mercedes má však výhodu v komornejších tvaroch a naftovom motore.

Merceds-Benz V300d 4Matic Exclusive

Motor R4 nafta
Objem 1950 cm3
Výkon 174 kW/237 k pri 4200 ot/min 
Krútiaci moment 500 Nm pri 1600-2400 ot/min
   
Prevodovka Automatická 9-stupňová
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 5140 mm
Šírka 1928 mm
Výška 1901 mm
Rázvor osí kolies 3200 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 2600/500 kg
Batožinový priestor 1030/4630 l
Palivová nádrž 57 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 210 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,1 s
Spotreba (WLTP) 8,2/100 km
Emisie g CO2/km 214