Stretnúť na ceste v dnešnej dobe veľký Mercedes nie je nič výnimočné. Model ML sa teší už niekoľko rokov mimoriadnej obľube a širokú zákaznícku základňu si už stihol vybudovať aj jeho mladší a väčší brat, označovaný ako GL. Vozidlo, ktoré sa nám však dostalo do rúk na účel tohto testu, je ešte o poznanie väčšie než spomínané modely. A hlavne, v tejto verzii nie je tak masovo rozšírené a videť ho na ceste sa vám nepošťastí úplne každý deň.
Takže, poďme si v skratke, pre začiatok, zhrnúť hlavné charakteristiky tohto vozidla. Zadokolka, 110kW/150 koní, miesto pre 9 cestujúcich a automatická prevodovka. A jeho názov? Nebudeme vás ďalej napínať, jedná sa o populárny dodávkový model Sprinter. Nami testovaná mikrobusová úprava nesie názov kombi a pod kapotou schováva pohonnú jednotku s označením 315 CDI, čo v praxi znamená objem 2,1 litra, 4 valce, 330Nm krútiaceho momentu a už spomínaných 150 konských síl. Auto je dlhé takmer šesť metrov, výška je približne 2,7 metra. Z týchto údajov jasne vyplýva, že v premávke vzbudzuje značný rešpekt, o akom aj majitelia veľkých SUV môžu len snívať.
Nami testované vozidlo disponovalovo bohatou príplatkovou výbavou, čo sa zvonka prejavilo najmä vkusnými 16“ hliníkovými diskami kolies, príplatkovým strieborným lakom karosérie, zvýšenou strechou, chrómovu prednou maskou či tmavými fóliami okien.
Dosť bolo pozerania, poďme si sadnúť za volant a preveriť Sprinter v praxi. Po nastúpení a nasadnutí okamžite zaujme komfortný posed na hydraulicky odpruženom sedadle vodiča, ktoré sa počas testu mimoriadne osvedčilo a rozhodne schvaľujeme priplatiť si zaň, ba priam môžeme povedať, že by malo byť sériové. Volant je multifunkčný, veľkosťou aj tvarom príjemne padne do ruky, avšak trochu zamrzí jeho materiál. Kožené čalúnenie by rozhodne vylepšilo dojem, na druhú stranu si treba uvedomiť, že je stále reč o dodávke a v tejto kategórií vozidiel nie je kožený volant bežnou záležitosťou. Nastaviteľné opierký rúk sú naopak fajn záležitosťou, malá výhrada však smeruje k absencii tohto doplnku na ľavej strane vodičovho sedadla, čo sa dá riešiť príplatkovou výbavou. V kabíne ďalej poteší príjemé červené osvetlenie prístrojov, ale aj dostatok odkladacích priestorov.
Sprinter kombi je však vozidlo zamerané na prepravu veľkého počtu osôb, a tak podstatnejšie než pocity šoféra sú skôr dojmy ostatných cestujúcich. Tí sa do vozdila „naloďujú“ cez elektricky ovládané, bočné posuvné dvere. Na prvý pohľad by sa zdalo, že ide o zbytočný luxus a peniaze naviac, avšak po krátkej dobe si na túto vymoženosť tak zvyknete, že nad klasickým ručním otváraním by vás ani nenapadlo uvažovať. Do zadnej časti Sprineta sa zmestí celkovo 7 „výletníkov“ a k dispozícii majú 3 rady sedadiel v usporiadaní pre 2, 2 a 3 osoby. Tie poskytujú adekvátny komfort. Na nedostatok miesta sa cestujúci skutočne sťažovať nemôžu.
Opierky lakťov neabstentujú ani v zadných radoch a vďaka zvýšenej streche nebudú ani tí najvyšší dlháni pri korzovaní po vozidle zoznamovať svoje hlavy so stropom. Mimochodom, strop. Na ňom sa nachádza ďalší, pohodlie zvyšujúci prvok výbavy, ktorým je samostatná klimatizačná jednotka. V zimných mesiacoch naopak príde vhod nezávislé kúrenie. Ideálna teplota v priestore Mercedesu je ta zaručená v akýchkoľvek klimatických podmienkach. Steny, pôvodne nákladného priestoru, sú vkusne čalúnené a tak pocit, že sa vlastne veziete v dodávke takmer úplne odpadá. To je umocnené aj použitím inak naladeného podvozku, než v klasickom dodávkovom Sprinteri.
A keď už je reč o podvozku, môžeme si povedať pár viet aj o samotnej jazde. Primárne naladenie je také, aby poskytovalo maximálne pohodlie pre pasažierov. Prejazdy jám či priečnych nerovností tak prebeihajú bez výraznejších následkov na chrbticiach posádky a sú sprevádzané jemným tlmeným nárazom. Všetko má však svoje pre aj proti, a tak daňou za komfort sú pomerne výrazné náklony pri ostrejších prejazdoch zákrut. Od Sprintera však nikto nečaka žiadne športové ambície, a tak je tento nedostatok ospravedlniteľný. Sprinter má odjakživa iba zadný náhon, čo môže potenciálnych zákazníkov znervózniť a možno aj odradiť. Z našich zimných skúseností však jazda nie je problémom ani na zasnežených cestách, čomu okrem zvládnutého ústrojenstva pomáha aj dobre nastavené ESP. Stabilizačný pomocník je naviac adaptívny, takže prispôsobuje svoje zásahy aktuálnemu zaťaženiu auta.
Riadenie poskytuje pomerne slušnú spätnú odozvu a odpor, nie je žiadno výrazne preposilované a z ovládania auta má tak vodič celkovo príjemný a sebaistý dojem. Mimochodom, aj napriek nemalým rozmerom je manévrovateľnosť na dobrej úrovni, k čomu nemalou mierou prispievajú parkovacie senzory vpredu aj vzadu. Najväčšiu zásluhu na relatívne malom polomere otáčania však má zadný náhon. Keďže predné kolesá len určujú smer a neprenášajú výkon, majú väčší uhol natočenia.
Čo nám však z pozície vodiča dosť vadilo bolo mechanické nastavovanie spodnej časti spätných zrkadiel. Ich vrchná polovica je ovládaná elektricky, avšak ak chcete nastaviť aj spodok, musíte to urobiť ručne – a to doslova. Vystúpiť z vozidla a mechanicky, rukou, nastaviť požadovaný sklon. Na koľký pokus sa vám to podarí správne je už iba otázkou vašej šikovnosti.
A teraz nadišiel čas povedať niečo o, podľa nás, najväčšom nedostatku testovaného vozidla, ktorým je automatická prevodovka. Bohužiaľ, tou nie je výborný 7G TRONIC, ktorým je možné vybaviť väčšinu súčasných Mercedesov, ale zastaralý 5 stupňový automat. Prevodovka ako by si príliš nerozumela ani s motorom, pri prudkej akcelerácií ho drží zbytočne vo vysokých otáčkach a ako by rozmýšľala, či skutočne plánujete aj naďalej zrýchlovať a či má preradiť na vyšší stupeň. Pri pomalom presúvaní sa mestom naopak máte občas pocit, že je zaradený zbytočne vysoký stupeň a motor je podtočený. Takéto chaotické fungovanie prevodového ústrojenstva pochopiteľne neprospieva ani spotrebe. Náš priemer počas celého testu sa ustálil na hodnote zhruba 14 litrov nafty na 100 kilometrov. Jazdili sme cez mesto, po okreskách aj diaľniciach. Tempo bolo rôzne, od vyslovene ekonomického až po štýl „plyn-brzda“. Priemer 14 litrov môže síce na prvý pohľad vyzerať hrozivo, avšak po uvedomení si, koľko pasažierov Sprinter pojme, nie je táto hodnota rozhodne tak premrštená. Naša rada ted znie – odpustiť si automat a ušetrné peniaze investovať do výkonnejšieho trojlitrového motora.
Je tu ešte jedna vec, ktorá môže človeka od kúpy tohto vozidla odradiť. Tou je cena, ktorá je v porovnaní s konkurenicou predsa len citeľne vyššia. Konkrétna suma sa v prípade nami testovaného mikrobusu vyšplhala až na 65 394 eur s DPH. Za prémivosť a luxus sa však platí, naviac, pohľad do dlhého zoznamu príplatkovej výbavy sa pochopiteľne musí odraziť aj na konečnej cene. Najväčšou slabinou tak zostáva hlavne zmätená automatická prevodovka, rozhodne odporúčame siahnuť skôr po klasickom manuáli. Ak hľadáte komfortný a kvalitný prepravník pre väčší počet ľudí, a potrpíte si na imidž a punc prémivosti, za ktorý sa nebojíte priplatiť si, Sprinter vás určite nesklame.
Plusy:
– priestor
– ľahké manévrovanie
– odpružené sedadlo
– nadhľad nad situáciou
Mínusy:
– vyššia cena
– automatická prevodovka
– zrkadlá iba poloelektricky nastaviteľné
– airbag spolujazdca za príplatok
Cena testovaného vozidla: 54 495 EUR bez DPH/ 65 394 EUR s DPH
Príplatková výbava:
dvojlistové zadné perá (115 eur), zosilnené tlmiče zadnej nápravy (85 eur), mechanický výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant (89 eur), multifunkčný volant (287 eur), vysoká strecha – vnútorná výška 1940 (1277 eur), elektrická predpríprava pre ŤZ (89 eur), zosilnená batéria 12V/100Ah (65 eur), rádio Audio 20 RDS s CD prehrávačom a bluetooth (692 eur), dvojpásmové reproduktory vpredu aj vzadu (209 eur), 12V zásuvka v nákladnom priestore (44 eur), parkovací systém Parktronic (779 eur), ostrekovače svetlometov (244 eur), vyhrievanie čelného skla (248 eur), spätné zrkadlo vo vnútri kabíny (41 eur), zamykateľná schránka spolujazdca (27 eur), odklápacia priehradka pod čelným sklom (73 eur), chrómová predná maska (159 eur), alarm EDW bez snímania vnútorného priestoru (191 eur), automatická prevodovka (1143 eur), teplovodné nezávislé kúrenie (670 eur), dodatočný výmenník tepla v nákladnom priestore (493 eur), teploizolačné sklá s tmavým slnečným pásom na čelnom skle (142 eur), vyhrievanie zadného okna (115 eur), teplovzdušné elektrické dodatočné kúrenie (190 eur), klimatizácia dodatočne v zadnej časti (1558 eur), klimatizácia a automatickou reguláciou Tempmatik (1417 eur), dažďový a svetelný senzor (150 eur), zvuková signalizácia pri zaradenom spätnom chode (143 eur), palivová nádrž 100 litrová (220 eur), hmlové svetlá halogénové (146 eur), tretie brzdové svetlo (73 eur), osvetlenie vnútorného priestoru (73 eur), komfortné osvetlenie v kabíne i v ložnom priestore (85 eur), xenónové svetlomety (704 eur), tempomat (282 eur), lapače nečistôt vpredu (36 eur), hliníkové disky 6,5J x 16 (687 eur), lakťová opierka sedadla vodiča (49 eur), lakťová opierka sedadla spolujazdca (49 eur), airbag spolujazdca (343 eur), komfortné sedadlo spolujazdca (133 eur), hydraulicky odpružené sedadlo vodiča (334 eur), komfortná opierka hlavy vodiča (41 eur), komfortná opierka hlavy spolujazdca (41 eur), posuvné dvere na elektrický pohon (788 eur), dvojlavica v 1.rade za vodičom (677 eur), dvojlavica v 2.rade za vodičom (677 eur), trojlavica v 3.rade za vodičom (943 eur), opierky rúk vľavo (49 eur), opierky rúk vľavo (49 eur), čalúnenie Luxus bočných stien nákladného priestoru (301 eur), obloženie stĺpikov okien (282 eur), gumená podlaha v nákladnom priestore (173 eur), tónované (čierne) sklo (58 eur), zadné okno so stieračom a ostrekovačom (282 eur)
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | prepĺňaný vznetový |
Valce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 2148 |
Najvyšší výkon (kW / ot/min): | 110 / 3800 |
Najvyšší kútiaci moment (Nm / ot/min): | 330 / 1800-2400 |
Prevádzkové vlastnosti: | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 159 |
Zrýchleníie0 – 100 km/h (s): | 12.5 |
Spotreba-mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 11.5 / 7.8 / 9.2 |
Rozmery a hmotnosti: | |
Batož. priestor – sedadlá/sklopené (l): | – / 10500 |
Objem nádrže (l): | 100 |
Pohotovostná hm. / nosnosť (kg): | 2140 / 1360 |
Rozmer pneu: | 235/65 R16C |
Vonkajšie rozmery: | |
a) dĺžka (mm): | 5910 |
b) šírka (mm): | 1993 |
c) výška (mm): | 2720 |
d) rázvor (mm): | 3665 |
e) rozchod vpredu (mm): | NA |
f) rozchod vzadu (mm): | NA |
Vnútorné rozmery: | |
g) pozdĺžny priestor vpredu min/max (mm): | NA |
h) pozdĺžny priestor vzadu min/max (mm): | NA |
i) výška nad sedadlom – vpredu (mm): | NA |
j) výška nad sedadlom – vzadu (mm): | NA |
k) šírka vpředu (mm): | NA |
l) šírka vzadu (mm): | NA |
dĺžka sedáku vpredu (mm): | NA |
dĺžka sedáku vzadu (mm): | NA |
výška operadla vpredu (mm): | NA |
výška operadla vzadu (mm): | NA |
miesto vzadu pod predným sedadlom: | Áno |