Test Mercedes-Benz E400d 4MATIC All-Terrain: Nafta ani zďaleka nekončí

Ak pri kúpe auta chcete všetko, máte niekoľko možností. Jednou z exkluzívnejších je verzia All-Terrain na platforme E-čkovej rady od Mercedesu. Máte tak luxusnú limuzínu, kombi, rodinné auto, silný motor, aj možnosť nelimitovania len asfaltovými cestami s oficiálnym označením. K tomu si prirátajte trojlitrový radový šesťvalec, štvorkolku, veľkorysú svetlú výšku a máte skutočne všetko. My sme skúsili túto verziu Éčka All-Terrain vďaka Mercedesu v Petržalke.

Vitajte v obývačke

U výrobcu s hviezdou na kapote sme si zvykli na luxus, no keď máte v hľadáčiku vozidlo na cesty-necesty, z požiadaviek na komfort väčšinou automatický každý poľaví. Po nastúpení do Éčka All-Terrain zistíte, že nemusíte. Dominantný je najmä plne digitálny systém zdieľania informácií pred vodičom. Budíky nehľadajte, zobrazia sa na displeji po aktivácií štartovacieho tlačidla. Rozlíšenie je mimoriadne, chybičky nehľadajte. Keďže platí, sto ľudí, sto chutí, aj v tomto prípade si môže každý nastaviť rozloženie, druh informácií aj ich zobrazenie podľa seba.

Majestátny panel pokračuje až do stredu, obrazovka infotainment systému je opticky pokračovaním tej vodičovej. Je, samozrejme, dotyková, vyriešite na nej snáď všetko, ešte aj dilemu, čo navariť na večeru. Pri zoznamovaní sa s týmto systémom sme ale narazili na jeden problém. Po kliknutí na položku NAV, objavil sa oznam, že nie je k dispozícií, ponúkol možnosť vložiť SD kartu s mapami. Naozaj? Chvíľa šoku ostala visieť vo vzduchu.

K nej sa pridala ďalšia, pri nastavovaní sedadiel prišlo po šmátraní po boku sedadla k precitnutiu, sú len poloelektrické, vzdialenosť pekne po starom, pákou nad podlahou. Vyvažuje to ale fakt komfortné sedenie, po 1 000 km určite nikto nevyhlási, že končí a nikto ho dnu už nedostane. Platí to nielen na predné sedadlá, ale aj pre pasažierov vzadu.

Priestor je maximálne veľkorysý, na nohy aj na hlavu, ani vyššie postavy nebudú prežívať ekvivalent umučenia. Príjemné prostredie navodzuje aj ambientné osvetlenie, ak máte potrebu neustálej zmeny, môžete sa zabávať so zmenou farieb, intenzity aj kombinácie v jednotlivých segmentoch snáď donekonečna. Hlavné osvetlenie kabíny je veľmi atraktívne, LEDky zapracovali do efektných dizajnových prvkov, no funkčnosť tiež nezaostáva, svetlo je intenzívne, no napriek tomu šoféra neoslňuje.

Tichá sila

Najväčšou devízou tejto verzie je skvelý výkon a fakt, prekvapivo, príjemná spotreba. Vo svete všadeprítomného downsizingu je trojliter príjemná lastovička. Valce sú v rade, no opri Véčkovému uloženiu je chod omnoho kultivovanejší. Spozorujete to okamžite, stlačíte akcelerátor, výkon cítite a vidíte, no v kabíne je stále príjemné, až nezvyklé ticho. Aj najcitlivejší jedinec si môže dopriať spánok, nie však za volantom, jasné?

Výkon, ktorý je k dispozícií, má hodnotu 250 kW(340 k). Wau, rodinná raketa v luxusnom balení. Jeho maximálne využitie podporuje 9-stupňová automatická prevodovka. Jej chod je naozaj hladký a efektívny, hluché miesta vo výkone snáď ani nie sú. S motorom sú maximálne zosúladení, taktiež s podvozkom, kde sú poháňané obe nápravy, vyhnete sa tak kĺzaniu na mieste na kopčeku pred domom, keď napadne alarmujúca kalamita s hodnotou 3 cm snehu za 24 hodín.

Problém je len jediný, 50 km/h je až neprirodzená pomalosť, máte pocit, že sa plazíte. Aj keď sa budete hrať s pedálom a dopriavať si tie príjemné endorfíny z efektívneho zrýchľovania, spotreba sa bude pohybovať okolo 7 litrov na sto kilometrov. Nie je to súčasť najznámejších Bájí a povestí, ale skutočný fakt.

Absencia detailov

Vzhľad je nádherný, o veľkorysosti priestoru nemôže byť pochýb. Do kufra zbalíte štvorčlennú rodinu, aj naši českí bratia budú spokojní, na dovolenku pobalia všetko pivo, ktoré dokážu vypiť za dva týždne na Makarskej. Pri dlhších trasách každý ocení asistentov bezpečnosti a riadenia. Tu je to trochu zložitejšie. Tempomat má, ale nie adaptívny.

Absentuje tiež sledovanie mŕtveho uhla či udržania v jazdnom pruhu. Pripočítajte si navigáciu, ktorá tu síce má tlačidlo, no mapy už nie. Klimatizácia má dve zóny, vzadu sa ale musia pasažieri prispôsobiť. Plusom je ozvučenie, aparatúra Burmester ponúka kvalitný umelecký zážitok zo sprostredkovania hudby, nech už obľubujete akýkoľvek štýl.

Kvalitným prvkom je 360°kamera parkovacieho asistenta. Je spoľahlivá a zrkadlá prakticky potrebovať nebudete. Keď hodíte zoznam výbavy, ktorá tu je a tej, ktorá by tu mala byť, plus cenu, uvedomíte si, že je to verzia „holebose“ a trochu to zamrzí. Čo ale poteší, je osvetlenies Multibeam LED. To je mimoriadne kvalitné, osvetlí aj široké okolie, zbadáte aj samovražednú vysokú zver čakajúcu na poli, ktoré pretína cesta, kým pôjdete práve vy.

Podvozková excelentnosť

Keď opustíme platformu malicherných výčitiek, vrátime sa k tomu podstatnému. Vzduchový adaptívny podvozok, skladáme klobúk. Môžete ho ovládať aj za jazdy, samozrejme len do určitej rýchlosti. Pridvihnutie je evidentné, priechodnosť sa zvýši, no komfort nezníži. Žiadne náklony alebo húpanie nečakajte, jazda je stále príjemná, tichá, pohodlná, aj keď prechádzate po hrboloch a jamách prašnej cesty na chatu.

Pohon všetkých kolies je spoľahlivý, nenechá vás v problémoch ani keď sú zrážkové podmienky nepríjemne intenzívne. Podvozok je, okrem motoru a prevodovky, naviazaný na riadenie. To aktivujete volantom, akurátna veľkosť, vzhľad, síce nepodstatný ale poteší, no jeho multifunkcionalita asi najviac. Dotykové prepínače si žiadajú trochu cviku, keď sa ale skamarátite, ruky z neho už nezložíte. A budete si to skutočne užívať, aspoň my sme to tak prežívali. Príjemná sila motoru, rýchla odozva prevodovky, podvozok drží ako prikovaný, keď chcete rozjímať a vychutnávať, máte úplný pokoj a ticho, ak sa chcete nechať ohučať, pridáte hlasitosť sound systému a ste vo svete akustického raja.

Pomer cena výkon

Po skvelom zážitku pozriete do cenníka a úsmev trochu zamrzne. 85-tisíc eur za testovaný kus je mierne vyššia suma, vzhľadom na chýbajúce prvky výbavy. Ak chcete komplet, dostanete sa na hodnotu cez 100-tisíc a to už nenosíte len tak vo vrecku. No na druhej strane, motoricky a podvozkovo je na úrovni iného športu, nie ligy, z ponúkaných konkurentov. Rozhodovanie je tak veľmi náročné.

Mercedes-Benz E400d All-Terrain

Motor R6 nafta
Objem 2925 cm3
Výkon 250 kW (340 k) pri 3600-4400 ot/min
Krútiaci moment 700 Nm pri —- ot/min
   
Prevodovka Automat 9-stupňový
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4947 mm
Šírka 1852 mm
Výška 1475 mm
Rázvor osí kolies 2939 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2055/- kg
Batožinový priestor 640/1820 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,4 s
Spotreba (komb) 6,5
Emisie g CO2/km 168-171