Rakúsky oranžový výrobca dvojkolesových tátošov má širokú ponuku modelov určených na cesty, či už spevnené alebo viac prašné, od kompaktnej 125ky, až po monumentálny Superduke 1290 GT. A práve s týmto veľkým monštrom sme mali dočinenia. Bola to nezabudnuteľná jazda plná prekvapivých emócií.
Vybrali sme sa na typické trasy v okolí najväčšej obce našej krajiny, do hlavného centra všetkých zákrutožrútov, cez Pezinskú Babu smer Záhorie. Chceli sme zažiť všetko. Kopce, zákruty, rovinky, v okolí lesy, otvorené polia. Najvýraznejším dojmom je fakt, že nás tento stroj uchvátil úplne všade. Výkon 126 kW (175 koní) pri krútiacom momente 144 Nm na 205 kg živej hmotnosti je skutočne cítiť. Je síce o 10 kg ťažší ako klasické R-ko, no vďaka semi–aktívnemu odpruženiu sa motorka derie zo zákrut a zvyšujúca sa hladina adrenalínu nás núti zvierať grip na riadidle a posúvať dopredu, stále viac a viac. Vysoká miera vibrácií, ktorú sa ostatní výrobcovia konkurenčných modelov snažia eliminovať, nám akosi neprekáža. Je to pocit skutočného života, ktorý ovládame niekoľkými synchronizovanými pohybmi. A takúto rozkoš milujeme. Pocit nadvlády v nás vyvolávajú taktiež veľmi presne reagujúce brzdy. Brembo zasa raz dokázal zostrojiť akurát dávkovanú energiu čeľustí na 320 mm kotúčoch, ktorým vzadu pomáhali 240 mm s dvojpiestikom. Vďaka tomu upokojili všetky zakrádajúce sa podvedomé myšlienky, čo bude za najbližším horizontom.
Táto šialene zostrojená véčková dvojvalcová strojovňa má, aj napriek označeniu, skutočne impozantný objem, až 1301 cm3, valce pod uhlom 75° a dosť nízku hmotnosť kľukového hriadeľa. Vyznačuje sa výraznými diferenciáciami od šedého konkurenčného priemeru. Za normálnych okolností by sme v intraviláne hromžili na dĺžku prevodov, no v oranžovom ráme aj fakt, že pokoj nastal až nad päť tisíc otáčok, vyznel akosi živelne v pozitívnom zmysle. Pri častejšej zmene prevodov nás potešila možnosť prehodiť kvalt smerom nahor bez spojky. Na križovatkách nás trochu zaskočila neochota neutrálu zaskočiť, no sme názoru, že je to len o čase potrebnom na zžitie sa. Veď aj po svadbe máte pocit, že bývate zrazu na inej planéte, ale keď si zvyknete na manželove mokré osušky v kúpeľni, život začne byť krásne sladký.
Ku komfortu prispieva aj súbor doplnkovej výbavy KTM Powerparts. Vyhrievané rukoväte aj sedadlo v nás vyvolávali ten prokrastinačný vnútorný hlas, ktorý nabádal „ešte jazdi, nevadí, že sa stmieva a bude chladno“. Sedadlo má výšku 835 mm, ideál na vzpriamený posed. K nemu si môžete nastaviť náklon displeja, čo nám vďaka menej štandardnej výške postavy vyhovovalo. Samozrejmosťou bola možnosť nastavenia štítu poskytujúceho až 9 možných polôh. Jazdu nám uľahčuje aj možnosť nastaviť si pozíciu nohy vzhľadom ku prevodovej páke a brzde na druhej strane. Tri polohy sú dostačujúce pre akúkoľvek veľkosť nohy jazdca. Samozrejmosťou je ABS, strážny anjel na podhorských cestách s neurčitou vlhkosťou povrchu. Tempomat je fajn, na dlhších prejazdoch po diaľniciach smerom k zábavnejším kľukatinám nám šetrí trochu energie, ktorú s radosťou investujeme do ochotného klopenia tohto dvojkolesového akcelerátora adrenalínu. Veľkú radosť v nás vyvoláva aj výfuk Akrapovič, ktorý poctivo robí to, čo sa od neho očakáva. Pri prudkom poklese otáčok odmeňuje nezameniteľnou streľbou, akustickým nebom.
K dispozícií je množstvo nastaviteľných personalizovaných kamarátov, odozva plynu, trakčná kontrola a aj množstvo iných asistentov. Zvoliť si môžeme tri jazdné režimy podvozku, samozrejme elektronicky, a to „comfort“, „street“ a „sport“. Rozdiel je vskutku citeľný, najmä čo sa týka tvrdosti predného odpruženia. No keby sme chceli mäkkosť pod zadkom, ostaneme doma na gauči. K neprítomnému úsmevu prispieva aj údaj o veľkosti nádrže, 23 litrov nám umožnilo prejazdiť naraz takmer 340 nerušených slastných kilometrov. Obutie od Pirelli sa skutočne osvedčilo, po zahriatí gumy držali aj pri extrémnejšom klopení bez zjavných známok rýchleho opotrebovania.
Pri pohľade na tohto čierno – oranžového matného krásavca sme v mysli vylovili typické rozlišovacie znaky značky KTM. Neodmysliteľný oranžový rám, charakteristický šesťuholníkový predný reflektor, do očí nám udrel pomocný rám tróniaci medzi zadnou nápravou a koncom tela motorky. Elegantným detailom je tiež oranžový prúžok na ráfikoch. K bezpečnosti prispievajú obrysové LEDky, lemujúce prednú vidlicu. Trochu anachronicky však pôsobí TFT displej so slabšou grafikou. No na druhú stranu, možno vyznieme ako partička dôchodcov, ale analógový otáčkomer je proste pravý adventure prvok, ktorý milujeme. Do užívateľsky veľmi prívetivo zostrojených úchytov na boku zadného sedadla, pohodlne uchopíte dva 30 litrové kufre. Poskytujú slušný priestor na výbavu pre dlhšie pobyty mimo miesta bydliska.
Nás tento hromy produkujúci stroj za 17 999 eur natoľko uchvátil, že aj zdanlivé nedostatky sme v jeho prípade pasovali za charakteristické príjemné črty neodmysliteľne patriace k naozaj dobrodružným cestám, ktoré vám prekazí až kontrolka „fuel low“.