Test Jeep Wrangler Rubicon 2,0T: Vie to ešte lepšie ako kedykoľvek doposiaľ

Niektoré legendy pretrvávajú, niektoré sa postupom času kompromitujú. Jeep Wrangler patrí do jednej z týchto skupín, ale do tej, ktorá je tu stále a ešte stále aj bude. Veď základ mal už v rokoch vojnových, kedy vznikol legendárny Willis a z neho sa postupom času vyvinul Wrangler samotný. Wrangler si pamätám v Jurskom parku, pamätám si ho ako som ho prvýkrát testoval, vtedy od dílera zo Žiliny. Tiež bol červený.

Táto červená legenda je najnovší modelový rok 2024, ktorý priniesol zopár výrazných zmien. Jednou z tých zmien je ústrojenstvo pod kapotou. Naftový motor je už dávno preč, jeho miesto zaujal dvojlitrový benzínový prepĺňaný agregát, prípadne plug-in hybrid. Ku mne sa dostáva práve štandardný benzínový štvorvalec bez akýchkoľvek elektrických výpomocí. Vo výbave Rubicon, samozrejme.

Ikona v súčasnosti

Čo zmenila najnovšia fáza vylepšenia na modeli Wrangler zvonka? Vlastne nie veľa. Zmenila sa hlavne predná maska chladiča, ktorá je trochu inak tvarovaná. Využíva lesklé prvky, ale aj čierne okolie. Veľmi mierna zmena, sedem vertikálnych otvorov ostáva tam, kde bolo, rovnako ako ostáva tvar svetiel. Ikonický tvar svetiel je nemenný a Wrangler ukazuje, že kruhy sa stále nosia, ale pridáva o niečo lepšiu svetelnú techniku. Veď moderný prístup nikdy neuškodí. Keď už je prístup k ostatným častiam vozidla retro.

Nová maska je to, čo sa mení, inak je Wrangler biznisom ako obvykle. Dlhá predná kapota s takmer vodorovným vrchom, ktorá nadväzuje na takmer zvislé čelné okno. Alebo okno nadväzuje na kapotu? V strede kapoty sú nejaké také gumové veci, ktoré zjavne slúžia nejakému účelu. Akému? Účelu podpory okna, keď je preklopené dopredu. Áno, Gorilla Glass s malým Willisom na jednej strane je sklopné. Sklopné na štýl niekdajších vozidiel. Veď toto auto má v modifikovateľnú karosériu!

Modifikovateľná karoséria, v tomto prípade, znamená možnosť odstránenia strešných panelov a zároveň odmontovania bočných dverí. Z Jeepu Wrangler si viete spraviť plážovú buginu. Najjednoduchšie je odstrániť panely nad vodičom a spolujazdcom, ktoré držia na jednom klipe a troch západkách. Zadná časť ide dole trošku horšie. Musíte mať torx s určitou veľkosťou a musíte odmontovať 8 skrutiek, vypojiť dva konektory a mať po ruke ešte minimálne jedného borca, prípadne borkyňu na odloženie celého veľkého kusu.

Jeep Wrangler Rubicon 2024

Hranaté tvary sú záležitosťou najmä tohto hardtopu, ktorý viete vymeniť za softtop. Ale Rubikon sa od klasickej Sahary líši aj niečím iným ako viacdielnou strešnou časťou. Líši sa aj použitými pneumatikami a diskami. Pneumatiky s prevedením all-terrain majú disky z hliníka, disponujúce priemerom 17 palcov. Priemer menší ako má Sahara, ale kvôli použitiu tých konkrétnych obutí.

Jeep Wrangler, aj keď to tak nevyzerá, má, v súčasnej generácii, dĺžku až 4,9 metra, z čoho rázvor je masívne tri metre. To nie je ale dôvod na kompromis v teréne. Verzia Rubikon má totiž svetlú výšku až 252 mm a prejazdové uhly sú stále na veľmi konkurencieschopnej úrovni.

Wrangler ako rodinné auto?

Na dverách cítiť, že sa dajú vyhadzovať a sú pripojené dočasne. Sú síce pevné, ale pôsobia ľahko. Na rozdiel od jedného z najvážnejších konkurentov však majú rámy okien, takže ich nestrčíte do kufra. Do kufra ale zmestíte mnoho ďalších záležitosti, lebo má objem až 548 litrov. Nemá žiadny dekel, veď kam by ste ho dali? Ale o to zaujímavejšie je otváranie kufra. Najskôr otvoríte spodnú časť s kolesom do strany a potom vyklopíte okno. Pri nutnosti odkladania strechy nič lepšie vymyslieť nedokážete.

Či Wrangler dokáže poslúžiť aj ako rodinné auto? Jasné, veď má vzadu celkom veľa priestoru. Povedal by som, že na zadné svetla usadíte aj trojicu ľudí, ale budú predsalen trochu stiesnení. Karoséria nie je taká široká ako je široké celé auto. Americkí konštruktéri stále stavajú na rámovom podvozku a samostatnej karosérii, nie samonosnej.

Vyššie sedí aj vodič a spolujazdec, ale nasadanie nepredstavuje žiadny problém vďaka rozumne tvarovaným schodíkom. Kľudne by sa dali nazvať pohodlnými a rovnako dobrá je aj lakťová opierka. Keď som chcel otvárať okná, tak som musel siahnuť do strednej časti, lebo tieto prepínače na dverách miesto nemajú. Lenže toto všetko, vrátane ovládania klimatizácie a čiastočne audia, ostáva presne také ako predtým. Čo je tu nové?

Jeep Wrangler Rubicon 2024

Najnovší vpredu je stredový displej. Posunul výduchy pod svoje zobrazovacie teleso a je široký. Nový uConnect podporuje nielen bezdrôtové zrkadlenie, ale je aj veľmi ľahko ovládateľný. Celkom ma prekvapuje, že Jeep vypustil špecifické terénne zobrazenia, ale časť z nich môžem mať na displeji medzi dvomi kruhovými prístrojmi. Áno, nový informačno-zábavný systém je výrazný skok vpred. Užívateľský komfort sa vďaka nemu zvyšuje nie krokom, ale priam skokom.

A aj keď je displej ovládaný dotykom, na volante sú stále klasické tlačidlá a dokonca pripomienka vozidiel z dielní Chrysleru kľudne aj z epochy 20 rokov dozadu. Veď na druhej strane venca, tam kde by ste bežne hľadali páky na radenie prevodov je 6 tlačidiel, po 3 na každej strane. Tieto ovládajú posúvanie pesničiek a hlasitosť. Jednoduché, primitívne, ale extrémne funkčné riešenie! Ak som si dal na začiatku sekcie otázku, či Wrangler môže byť aj rodinné auto, tak si na ňu dokážem odpovedať, že určite áno.

Každý chce naftu, ale treba ju?

Aby sa Wrangler mohol predávať aj v Európe, ktorá je veľmi senzitívna na rôzne emisné limity, musí mať adekvátne motory. Tie najadekvátnejšie bude určite plug-in hybridy, ale práve baterková sústava pridáva niekoľko stoviek kilogramov. Takže ako je na tom štandardný štvorvalcový dvojliter? Dvojliter, ktorý má výkon 200 kW (272 k) a krútiaci moment 400 Nm? Jednoducho povedané, je na tom vynikajúco. Dokonca ani spotreba nie je šialená.

Poďme na to pekne po poriadku. Táto verzia Jeep Wrangler má na stovku zrýchliť za 7,6 sekundy, čo znamená jediné. Wrangler určite nebude pomalým vozidlom. Je nenápadný, nepredvádza svoje výkony okamžite na prvé zhliadnutie. Ale masívne auto s hmotnosťou 2 028 kilogramov dokáže, aj vďaka prevodovke s ôsmimi stupňami, svižne reagovať. Až som zvedavý ako funguje s motorom Hellcat. Ten sa ale u nás nepredáva, neprešiel by cez žiadne emisné nariadenia.

Ak si čakali, že Wrangler bude na ceste neohrabaný, tak nová generácia už väčšinu problémov vyriešila. Nový Wrangler je použiteľný aj na denné cestovanie a s prehľadom filtruje nerovnosti. Nezaznamenal som ani žiadny death wobble. Podvozok už je nastavený tak, aby splnil všetky najväčšie požiadavky. Azda jediné, čo mi vadí je, že počas jazdy po rovnej ceste, musím občas korigovať volantom. Cítim sa ako Clint Eastwood za volantom Mustangu vo filme Bullitov prípad. Ten tiež občas musel korigovať jazdnú dráhu. Vlastne, v každom americkom filme je vidno pohyb volantu aj na rovnej ceste. Presne toto sprostredkúva Jeep Wrangler.

Jeep Wrangler Rubicon 2024

No a teraz sa dostávame ku kauze spotreba. Kým pri modeli Gladiator s trojlitrovým V6 som velebil to ako dokáže byť auto úsporné, tento Wrangler má predsa úplne iné pohonné sústavy. Má teda vysokú spotrebu? Áno, má. Ale dokážete s ním jazdiť aj relatívne úsporne. Mne sa podarilo, pri veľkom sebazaprení, a vypnutej klimatizácii, dostať na hodnoty okolo 7,5 litra. Lenže to nebola hodnota kombinovaná a priemerná. Priemerne za približne 700 km som potreboval 10,6 litra na 100 km. Z tohto pohľadu sa akiste hodí masívna nádrž. Má totiž objem až 81 litrov.

Ale Wrangler nie je primárne o ceste, všakže! Terénne vlastnosti, najmä verzie Rubicon, sú excelentné. Tuhé nápravy verzie sú masívnejšie, predná je stále tuhá, ale Dana M210 Heavy Duty. Zadná náprava pre Wrangler Rubicon je Dana M220 Wide Full Float. K tomuto sa pripája možnosť odpojiť predné stabilizátory a zamknúť diferenciály vpredu aj vzadu. Tlmiče sú s označením Performance, ale dôležité sú aj uhly. Predný nájazdový je 36 stupňov, zadný 31 stupňov a prejazdový uhol, aj napriek rázvoru viac ako 3 metre, je stále 20,8 stupňa.

Takmer jedinečný

Jeep Wrangler je legenda, ktorá ale má zopár konkurentov. Ak by sme brali čisto terén nadanie, tak by ním mohol byť kľudne Mercedes triedy G, alebo Ineos Grenadier. Lenže z pohľadu legendárneho odkazu má konkurenciu len jedinú. Tou je Ford Bronco, ktorý stavia na podobných princípoch a podobných základoch. Jeep Wrangler ale vyniká nízkou cenou, ak teda 69 990 € považujeme za nízku cenu. Na dané auto je však veľmi rozumne zvolená.

Ale aj napriek schopnostiam dvojlitra by som pod kapotou prijal skôr ten trojlitrový šesťvalec, ktorý som si skúsil v modely Gladiator. Lenže ten Wrangler mať nemôže. Našťastie je 2,0 turbo veľmi schopná náhrada. Chcel by som ja sám Wrangler? Áno, aj keď by som mal vážnu dilemu, či si nezohnať starší Gladiator so starším infotainmentom, ale veľké lákadlo by bol aj Ford Bronco.

Jeep Wrangler Rubicon 2,0 Turbo

Motor R4 benzín
Objem 1995 cm3
Výkon 200 kW/272 k pri 5250 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 3000 ot/min 
   
Prevodovka 8-stupňová automatická
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4882 mm
Šírka 1894 mm
Výška 1848 mm
Rázvor osí kolies 3008 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 2028/546 kg
Batožinový priestor 548 l/1059 l
Palivová nádrž 81 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 159 km/h 
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,6 s
Spotreba (WLTP) 11,4 l/100 km  
Emisie g CO2/km 269