Test Hyundai Kona: Takto sa robí vydarený základ

Hyundai Kona je malý mestský crossover, ktorý nedávno prešiel facelitom. Na prvý pohľad ho spoznáte najmä podľa odvážnej prednej masky, ktorá novinku pomerne jasne odlišuje od predchodcu. My sme toto auto testovali v nenápadnej sivej farbe s novým základným litrovým motorom T-GDi, spriahnutým so sedemstupňovým automatom.

Začnime tým, že vzhľad novej Kony nemusí sadnúť každému. Nami testovaný kus bol sivý a v základnej výbave Comfort, čo znamená aj to, že jazdil na pomerne malých, 16” kolesách. Nová plastová predná maska je široká a zaberá takmer celú plochu prednej časti Kony. Dopĺňajú ju tenké pásiky svetiel na vrchnej časti kapoty, doplnené o obrysové svetlá nižšie. Pôsobila na nás až akosi príliš dominantne, avšak nakoniec sme sa zhodli na dôvode. Novej Kone proste viac svedčia výrazné farby, ako napríklad červená. Nenápadná sivá nám viac pasuje na tú predošlú verziu. Toto je ale len malé okienko a vhľad do nášho vkusu, niekto iný to môže vidieť úplne inak 🙂 Zadná časť je o poznanie umiernenejšia, nárazník v kombinácií sivej s čiernym plastom je prítomný aj tu, rovnako ako vpredu. Čierne plastovanie je bohato zastúpené aj na blatníkoch a prahoch, netreba sa teda s Konou báť zísť aj mimo spevnených ciest. V mestách ale tiež často číhajú nástrahy schopné poškriabať lak a tak je takáto ochrana na mieste. Malý decentný spojler vzadu plynule vychádza z tretieho stĺpika a je akoby prepojený čiernou linkou. Proste zaujímavo tvarované malé mestské SUV, ktorého dizajn je trochu kontroverzný, ale vďaka tomu aspoň nesplýva s davom. A to dokonca ani v nenápadnej sivej farbe. Môže byť.

Kabína je tvarovaná o kus menej odvážne a avantgardne, avšak aj napriek najnižšej výbave Comfort obsahuje niektoré prvky, ktoré by sme čakali skôr v drahších variantoch. Hovoríme napríklad o vyhrievanom volante a samozrejme aj sedadlách, ale aj o prepínači jazdných režimov pre rôzne povrchy. Klimatizácia je ale iba manuálna. Ale zasa je tu 8” palcový infotainment, ktorý síce neohúri grafikou, ale má plnú konektivitu Apple aj Android a tiež premieta obraz z parkovacích kamier. Nie iba senzory, ale hneď aj kamera. Samotný infotainment má vcelku svižné reakcie a funkčnosť a naviac je doplnený skupinou fyzických tlačidiel pre vstup do sekcií menu, čo rozhodne vítame. Hyundaiu sa mimoriadne podarili postranné, okrúhle výduchy ventilácie. Pekný trojramenný volant je obšitý kožou a združuje ovládače tempomatu, audia a palubného počítača. Ten je pomerne jednoducho spracovaný, avšak obsažný a prehľadný, zakomponovaný medzi dvojicu analógových ukazovateľov. Kabína je v prevažnej miere čierno-sivá, farebne ju oživuje iba zopár strieborných lemovaní. Majme ale na pamäti, že toto je auto v úplne základnej výbave. A aj keď sa tu nájdu tvrdšie plasty, nič neprodukuje pazvuky ani neurazí. Na to, že ide o spomínanú základnú výbavu, nič zásadné tu nechýba a vlastne je tu všetko skutočne potrebné a dôležite pre každodenné užívanie. Vpredu sa sedí dobre, na pohodlných a širokých sedadlách a aj priestorov je všetko v poriadku. Vzadu ale treba mať na pamäti, že toto je malý crossover a nie rodinné auto. Dospelé a urastenejšie osoby sa tu na dlhých trasách nebudú cítiť úplne uvoľnene, pre deti je to však úplne v poriadku. A keďže je to primárne mestské auto, nemožno mu takéto priestorové pomery ani vyčítať. Batožinový priestor má príjemných 374 litrov, čo na auto tohto segmentu tiež úplne postačuje.

Pod kapotou sme mali nový, základný motor 1.0 T-GDi. Tri valce, avšak výkon obstojných 88kW/120 koní čo je veľmi rozumný a dostatočne silný základ pre kompaktný crossover. V tomto prípade naviac spriahnutý so sedemstupňovým automatom, ponúkajúcim dokonca aj radenie pádlami pod volantom. Na to, že motor má iba tri valce, je veľmi kultivovaný a príjemný. Ani pri plnom zošliapnutí plynu nedochádza k žiadnemu dramatickému zrýchleniu, veď na stovke je za 11 sekúnd. Avšak ako motorizácia pre tento typ auta pôsobí veľmi rozumne a ponúka dostatok výkonu na každodenné situácie. Samozrejme, bez športových ambícii. Potreba urobiť náhly predchádzací manéver či udržovať slušné diaľničné tempo mu ale nerobí problém, pokiaľ jazdíte maximálne vo dvojici. Sme radi, že Hyundai ide touto cestou a ako základnú motorizáciu neponúka žiadnu podvýživenú pohonnú jednotku. Sedemstupňový automat je rozhodne veľmi dobrou voľbou, radí hladko, včas a udržuje optimálne otáčky. A celkom určite dopomáha aj slušnej spotrebe, ktorá sa po týždňovom, prevažne mestskom a diaľničnom jazdení ustálila na hodnote 6,3 litra. To nie je vôbec nič zahanbujúce a úplne prijateľné.

Podvozok Kony je prekvapivo schopný aj na zakrútenej okreske. Pneumatiky s pomerne vysokým profilom a rozmerom 16” síce nie sú to pravé na rýchlu jazdu, avšak udržujú príjemný komfort aj na rozbitých cestách či hrubom asfalte. S väčšími kolesami tento podvozok smelo zvládne aj silnejší motor, akým je silné, 198 koňové 1.6 T-GDi. Vlastne v takom prípade pôjde o celkom zábavný a ostrý malý crossover. Aj v nami testovanej špecifikácii, na malých kolesách, sa ale v zákrutách rozhodne nestratí a z hľadiska jazdnej istoty a zábavnosti ide o príjemné prekvapenie. Pri športových ambíciách je možné prepnúť jazdný režim do polohy šport, kedy je odozva plynového pedálu o niečo citlivejšia než v štandarde.

Nová Kona je vydarené auto. Vzhľadovo sa nebojí aj trochu experimentovať a odlíšiť. Sme vlastne radi, že sme ju mohli testovať v základnej výbave, keďže práve vtedy sa najviac odhalia kľúčové vlastnosti auta, ktoré nemožno skryť za množstvo rôznych technických či komfortných vychytávok. Práve v tejto základnej výbave auto ukázalo, že aj v nej disponuje všetkým, čo moderný mestský crossover 21.storočia potrebuje. Má vyhrievanie sedadlá aj volant, klimatizáciu, parkovacie kamery a vďaka plnej smartfón konektivite aj navigáciu. Základný motor má obstojný a dostatočný výkon a kultivovaný prejav, prevodovka radí skvelo a podvozok je dimenzovaný aj na vyšší výkon. Za nás rozhodne môže byť. Je to také neobyčajne obyčajné auto na každý deň, ktoré nesklame a ponúkne viac než na prvý dojem očakávate. Za cenu 18 640 eur s DPH ide o veľmi dobrú kúpu a voľbu rozumu.

Hyundai Kona 1.0 T-GDi

Motor R3 benzín
Objem 998 cm3
Výkon 88 kW (120 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 200 Nm pri 2000-3500 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7-stupňová, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4205 mm
Šírka 1800 mm
Výška 1550 mm
Rázvor osí kolies 2600 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1267/1716 kg
Batožinový priestor 374/1156 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 182 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,0 s
Spotreba (WLTP) 5,8-6,0